Çimenli-Dumanlı: Santa Harabeleri Gezisi

Photo ofÇimenli-Dumanlı: Santa Harabeleri Gezisi Photo ofÇimenli-Dumanlı: Santa Harabeleri Gezisi Photo ofÇimenli-Dumanlı: Santa Harabeleri Gezisi

July 22, 2023
July 2023

near Çimenli, Trabzon (Türkiye)

2023 yılının Temmuz ayında, Trabzon'da konakladığımız bir haftadan daha uzun süren bir tatilin ortasında, hafta sonu bir cumartesi günü, araçla Santa Harabeleri'ni gezmeye karar verdik.

Öğleden sonra yola çıktığımız için Santa'da yer alan tüm tarihi eserleri göremedik belki ama, belli başlı eserleri ziyaret ederek gezimizi tamamlamış olduk.

Santa'ya ulaşımın sorunsuz ve rahat olduğu söylenebilir. Google navigasyon kullanıldığında, izlediğimiz güzergah elde edilebilir. Yolun bazı yerlerinde çukurlar olsa da, bizce her türlü binek araçla, özellikle yağışsız havalarda bu rotadan çok rahatlıkla Santa Harabeleri'ne ulaşılabilir. Burası Gümüşhane'ye bağlı bir yer olduğu için, bu ilden de harabelere ulaşmak mümkündür. Hatta bu güzergahın bir bölümünü, bir sonraki gün yaptığımız "Trabzon-Gümüşhane: Tarihi Yerler Gezisi (ETAP1)" isimli kaydın içinde bulmak mümkündür. Fakat o kayıt, Cami Boğazı Yaylası'ndan sonra gelen Kurtdere Köprüsü'nü (bu yer işaretlenmiş ve gerekli bilgi verilmiştir) geçtikten sonra Altındere Vadisi üzerinden Maçka yönüne devam etmekte; böylece Santa Harabeleri'ne uğramamaktadır.

Santa Harabeleri (Dumanlı Köyü) ile ilgili internetten yeteri kadar bilgi bulmak mümkündür. Çok kısaca özetleyecek olursak; köy, bir kaç mahalleden oluşmakta ve hemen hemen her mahallesinde en az bir kilise bulunmaktadır. Mahalleler arası yollar topraktır. Ana mahalle olduğunu düşündüğümüz Piştovlu Mahallesi'nden sonra gelen bazı küçük mahallelerin toprak yolları dar ve biraz bozuktur. Hem bu sebepten, hem de vakit darlığından ötürü "Santa (Dumanlı Köyü) Çakallı Mahallesi Kilisesi" isimli izin (waypoint) olduğu noktadan geri dönülmüştür. Kültür envanterine bakılacak olursa, yörede görülebilecek Piştovlu, Çakallı, İşhanlı, Binatlı, Terzili ve Zurnacılı Mahalleri'nde en az birer kilise, bazılarında çeşme bulunurken; google haritasına göre de, Trabzon yönünden gelirken vadiye tırmanmaya başlamadan önce, vadi tabanından akan dere üzerinde Taşköprü yer almaktadır. Kısacası, yöredeki tüm eserleri görmek, hatta rotanın devamında, Gümüşhane tarafında yer alan birkaç yaylaya uğramak istenirse, geziye bir tam gün ayırmak yerinde olacaktır.

Kayıt, Trabzon ilinin Çimenli Mahallesi'nde açılmış; Santa Harabeleri'nin olduğu ve bizim en son gördüğümüz eserin yer aldığı Dumanlı Köyü Zurnacılı Mahallesi'nden dönüşe geçildiğinde kapatılmıştır. Fakat dönüş yolunda giderken fark etmediğimiz iki eser ile atladığımız ve bilerek dönüşe bıraktığımız bir eser olmak üzere, toplamda üç eserle daha karşılaşmak mümkündür. Bu eserlerin tarifleri ve konumları şu şekildedir:

1) Yeniköy Köprüsü: Bu köprü, kültür envanterine kayıtlıdır ve dönüş yoluna bırakılan eserdir. Bu eseri giderken görseydik, ikinci sıradaki iz olarak kayıtta yerini alacak; yani, Arsin Güzelyalı Çeşmesi eserinden sonra, Tarihi Sincan Köprüsü eserinden önce iz atılmış olacaktı.
Köprünün konumu; https://maps.app.goo.gl/vY4Be2qhBAGGiGQbA

2) Şelale: Asfalt yolun hemen kenarında olan şelale, kültür varlığı olmadığı için, kültür envanterine kayıtlı değildir.
Biz bu şelaleyi dönüş yolunda fark ettik. Dolayısıyla Santa Harabeleri'ne giderken sağda, dönerken sol tarafta kalmaktadır. Eğer şelale için iz atılsaydı, bu iz üçüncü sırada ve "Yeniköy Köprüsü"nden sonra, "Tarihi Sincan Köprüsü"den önce yer alacaktı.
Şelalenin konumu; https://maps.app.goo.gl/VxjezLtwyvnoTocn6

3) Tarihi Yıkık Köprü Kalıntısı: Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu köprü kalıntısı, Santa Harabeleri'ne çıkarken Yanbolu Vadisi'nin ortasından akan (Yanbolu) dere(si) geçildiği sırada görülebilir. Fakat biz bu köprüyü, Zurnacılı Köyü'nden dönerken gördük. Bu yıkık köprü için iz atılsaydı, "Tarihi Köprü (A)" isimli izden sonra, "Tarihi Yapı" isimli izden önce iz olarak yer alacaktı.
Kalıntının konumu; https://maps.app.goo.gl/VxjezLtwyvnoTocn6

Not: Yukarıdaki eserleri dönüş yolunda gördüğümüz için, biz 3 numaralı eserden 1 numaralı esere doğru gördük. Ama bu eserleri dönüş yoluna bırakılmadığı takdirde, rotayı takip ederken yukarıdaki sırayla görülecektir.

İyi geziler...

Arsin Güzelyalı Çeşmesi

Google haritalara göre çeşmenin ismi, "Sifla Çeşmesi"dir.

Tarihi Sincan Köprüsü

Köprü, kültür envanterine kayıtlıdır.

Tarihi Kaşıkçı Köprüsü

Tandırlı Köprüsü

Köprü, kültür envanterine kayıtlıdır.

Tarihi Köprü ya da Değirmen

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu yapının tarihi bir yapı olduğu düşünülerek işaretlenmiştir.

Tarihi Köprü

Bu köprü, yürüyüş tarihinde kültür envanterine kayıtlı değildi.

Tarihi Köprü (A)

Bu köprü, yürüyüş tarihinde kültür envanterine kayıtlı değildi. Tarihi köprü, yeni yapılan yolun yanında; kot farkından dolayı, yolun aşağısında kalmaktadır. Son fotoğraf, köprüye gelmeden birkaç metre önce çekilmiştir.

Tarihi Yapı

Santa Harabeleri'nin ilki olan bu yapı, ilerlediğimiz güzergahın sağında kalmaktadır.

Santa (Dumanlı Köyü) Çeşme 2

Çeşme, kilisenin hemen yanındadır ve kültür envanterine kayıtlıdır.

PictographReligious site Altitude 5,166 ft
Photo ofSanta (Dumanlı Köyü) Piştovlu Mahallesi Kilisesi Photo ofSanta (Dumanlı Köyü) Piştovlu Mahallesi Kilisesi Photo ofSanta (Dumanlı Köyü) Piştovlu Mahallesi Kilisesi

Santa (Dumanlı Köyü) Piştovlu Mahallesi Kilisesi

PictographReligious site Altitude 5,181 ft
Photo ofPiştovlu Kilisesi Duvarındaki Ayrıntı ve Tarihi Taş Photo ofPiştovlu Kilisesi Duvarındaki Ayrıntı ve Tarihi Taş Photo ofPiştovlu Kilisesi Duvarındaki Ayrıntı ve Tarihi Taş

Piştovlu Kilisesi Duvarındaki Ayrıntı ve Tarihi Taş

Manzaralar

Santa (Dumanlı Köyü) Çeşme 1

Manzara

PictographReligious site Altitude 5,383 ft

Santa (Dumanlı Köyü) Çakallı Mahallesi Kilisesi

Konum, fotoğrafın çekildiği noktayı göstermektedir. Kilise konumdan 30-40 metre uzaktadır. Bu noktadan geriye döndük. Birkaç 100 metre daha devam edildiğinde, kültür envanterine kayıtlı üç farklı kiliseye (İşhanlı Mahallesi Kilisesi, Binatlı Mahallesi Kilisesi, Terzili Mahallesi Kilisesi) daha ulaşılacaktı.

PictographReligious site Altitude 4,945 ft
Photo ofSanta (Dumanlı Köyü) Zurnacılı Mahallesi Kilisesi Photo ofSanta (Dumanlı Köyü) Zurnacılı Mahallesi Kilisesi Photo ofSanta (Dumanlı Köyü) Zurnacılı Mahallesi Kilisesi

Santa (Dumanlı Köyü) Zurnacılı Mahallesi Kilisesi

Kültür envanterine kayıtlı olan kilisenin önündeki küçük düzlük, kamp için oldukça ideal olarak gözümüze çarptı. Zemininin düzgün ve temiz, alanın düz ve manzaranın muhteşem olduğu bu küçük düzlüğün hemen yanında çeşme de (dördüncü fotoğraf) bulunmaktadır. Fakat bu alanın 50 metre gerisinde yeni açılan bir otel yer almaktadır.

PictographReligious site Altitude 4,950 ft
Photo ofSanta (Dumanlı Köyü) Zurnacılı Mahallesi Kilisesinin İçi Photo ofSanta (Dumanlı Köyü) Zurnacılı Mahallesi Kilisesinin İçi Photo ofSanta (Dumanlı Köyü) Zurnacılı Mahallesi Kilisesinin İçi

Santa (Dumanlı Köyü) Zurnacılı Mahallesi Kilisesinin İçi

Manzaralar

Bu noktadan çekilen fotoğraflarda, vadinin diğer tarafında yer alan farklı mahalleler ve bu mahallelerdeki kiliseler (bkz. üçüncü fotoğraf) görülmektedir. Çakallı Mahallesi'nden geri dönmeyip devam etseydik, bu yerlere ulaşabilecektik.

PictographReligious site Altitude 4,935 ft

Zurnacalı Mahallesi İkinci Kilise

Bu kilise yürüyüş tarihinde kültür envanterine kayıtlı değildi. İlk kilisenin olduğu noktadan bu kiliseyi görebildiğimiz için, buraya gelip fotoğrafladık. Çevredekilerden öğrendiğimiz kadarıyla Santa Köyü'nün tüm mahallelerinde iki kiliseye sahip tek mahalle burasıymış. Bu durum, geçmişte bölgedeki en kalabalık nüfusa sahip olan mahallenin Zurnacılı Mahallesi olduğunu göstermektedir.

Zurnacılı Çeşmesi

Çeşme tarihi degildir, 2020 yılında Mahalle sakinlerinin katkılarıyla inşa edildiği Çeşmenin üzerindeki açıklamada yer almaktadır. Çeşme, anı amaçlı ve rotayı kullananların faydalanabileceği ihtimali üzerine fotoğraflanmıştır.