Botan Vadisi : Gökçebağ - Kayaboğaz - Yerlibahçe

Photo ofBotan Vadisi : Gökçebağ - Kayaboğaz - Yerlibahçe Photo ofBotan Vadisi : Gökçebağ - Kayaboğaz - Yerlibahçe Photo ofBotan Vadisi : Gökçebağ - Kayaboğaz - Yerlibahçe

March 26, 2019
March 2019

near Siirt, Siirt (Türkiye)

Rotanın büyük bölümü araçla katedilmiştir. Rotayı bölümlere ayırarak anlatmaya çalışacağım.
1. Başlıktaki sıraya uygun olarak önce Gökçabağ köyünden geçip Botan' a hakim manzara seyir bölgesine ulaşılıyor. Köyden sonra binek araçlar için pek uygun olmayan bir yol mevcut. Ancak yol; yürüyüş, dağ bisikleti, enduro motosiklet veya 4x4 araçlar için uygun. Ulaşılan bu noktada Botan Vadisi' nin hem güneydeki çıkış noktasını hem de kuzeydoğu yönünde kilometrelerce uzanan vadi manzarasını izleyebilir ve fotoğraflayabilirsiniz. Çok etkileyici bir bölge. Bu bölge Siirt ten yaklaşık 12 km, Gökçebağ köyünden ise sadece 5 km uzaklıkta. Trekkingciler için rotaya Gökçebağ köyüden başlamanın daha keyifli olabileceğini belirtmem gerekiyor. Dönüşte aynı güzergahtan değil yeni açılan ve vadini bitişindeki Sağlarca köyü civarlarına inen yolu takip ettik. Yeni açılan yolun tabanda Siirt-Şırnak yolu ile birleşmesinden sonra tekrar Siirt yönüne devam ediyorsunuz. Bu bölgede Botan çok güzel bir kıvrım yapıp fotoğraflık manzaralar sunuyor. Araçla hızlı bir şekilde ilerlerken bir grup ak balıkçıl ile kanatlarını açıp güneşte kurutan iki karabatak gördük. Demek ki vadi boyunca sadece yırtıcı kuşları değil su kuşlarını da izleyebileceğiz. Yola devam edip benim bagajdaki fotoğrafımın bulunduğu noktadan doğu yönünde karşıya bakarsanız orada eski kaya yerleşimlerini göreceksiniz. Bu bölgele 200’ ün üzerinde kaya yerleşim ünitesi ve “Kral Kızı Mağarası” bulunuyor. Yine trenkkingciler için heyecan verici bir bölge. (Can Sıkıcı Not: Yoldan karşıya geçerken Siirt in kanalizasyonunun aktığı küçük dereyi atlamak zorundasınız. Umarım bu soruna bir çare bulunur ama şimdilik dereyi geçerken nefesinizi tutmanızı öneririm)
2. Biz buradan tekrar Siirt e girip Eruh yolunu takiben köprüyü geçerek vadinin karşı tarafına geçtik. Köprüyü geçince hemen solda Kayaboğaz köyü var. Siirt in eski “CAS” evlerine ait örnekler görebilirsiniz. Köyün yerleştiği bölge, etrafındaki fıstıklık ve bağlar ve tabiki muhteşem Botan Vadisi ile beraber çok güzel manzaralar oluşturuyor. Kayaboğazı geçtikten sonra sağa toprak yola dönerseniz henüz yapılmakta olan ve Kalender köyüne ulaşan yola girersiniz. Biz bu yola girdiğimizde henüz inşaat aşamasında idi. Yol inşaatı Botan Vadisi’ nin en değerli görsel peyzaj öğesi olan Kalender bloğuna oldukça zarar veriyor. Ülkemizde hemen her yerde izlendiği üzere tüm moloz aşağıya kontrolsüz şekilde akıtılıyor. Şimdilik peyzajın bu bölümü mahvolmuş durumda ama ileride yol inşaatı tamamlandığında başarılı bir peyzaj onarımı ile zarar bir nebze hafifletilebilir. Ancak burada ikinci keskin virajı döndükten sonra sağa ayrılan ve google earth den de görülebilen bir patika olduğunu belirtmem gerekiyor. Bu patikanın trekkingciler için çok heyecan verici ve biraz da yorucu bir rota olduğunu düşünüyorum. Biz henüz tırmanmadık ama bu rotayı geçersem deneyimlerimi paylaşırım. Rotada göreceğiniz gibi batı yönünde ilerlerseniz Yerlibahçe köyüne ulaşıyorsunuz. Hat boyunca vadiyi kuzeyden ve alt rakımdan izliyorsunuz. Yörede “Rasıl Hacar” başka bir adı ile “Deliklitaş” olarak adlandırılan (aslında delikli taş da yanlışmış. Arap bir arkadaştan edindiğim bilgiye göre doğrusu taşbaşı olarak çevrilmeliymiş) karst köprüsünün muhteşem görüntüsü yol boyunca size eşlik ediyor. Suyun karstik bölgelerde uzun yıllar içerisinde kayayı delmesi ve kayanın bir kısmının askıda kalması sonucu köprü görünümü alması sonucu “Karst Köprüsü” oluşuyormuş. Rotada ilerlerken karşıya baktığınızda tarihi binlerce yıl öncesine dayanan ticaret yolu “Akabe” yi de izleyebilirsiniz. Eğer araçla değil de trekking yapıyorsanız Yerlibahçe köyündeki köprüden karşıya geçip “Akabe” yi tırmanmanızı öneririm.

Gökçebağ

Gökçebağ

Eruh Yolu

• Hasan Canseven Jan 9, 2021

İlgili rotaya araçla gittik, gerçekten çok güzel bir yer. Teşekkürler Hasan Bey.

• Photo of Hasan Tahsin Ertaş
    Hasan Tahsin Ertaş Jan 9, 2021

Merhaba, tabi bizim zamanımızda henüz baraj yoktu. Şimdilerde rotanın büyük kısmı suyla kaplanmış ama yine de çok keyifli bir arazidir. Sağlıklı günlerde bol rotalar yapabilmenizi dilerim. Saygılar selamlar.