آبشار اسطرخی

June 29, 2023
June 2023

near Ḩeşār-e Seh Yek Āb, Khorasan Province (Iran)

با سلام و احترام

مسیر از اول میدان شیروان ثبت شد تا محل پارک ماشین ها آسفالته ۳۵ کیلومتر ماشین رو هست.
به روستای اسطرخی که رسیدم محل نشستن نبود.باید خود را به کنار رودخانه برسانید که ماشین رو نیست و مقداری راه رو باید پیاده بریم ( من پنجشنبه رفته بودم خیلی خلوت بود ) از محل پارک ماشین ها تا آبشار پایین کمتر از پانزده دقیقه زمان می بره ولی متاسفانه به دلیل تغییر مسیر رودخانه برای آب رسیدن به باغ های بالا آبشار بالا خشک بود ( تا آبشار بالا با ماشین هم راه داره )
به مسجد که رسیدین سمت راست میره آبشار بالا که بزرگ می‌باشد ولی محلی ها میگن بیشتر اوقات خشکه و سمت چپ میره آبشار پایین که همیشه آب داره و چشمه آب گوارایی دارد
سمت چپ تا آبشار کمتر از بیست دقیقه راهه
سمت راست تا پارکینگ آبشار بالا چند دقیقه ماشین رو و ده دقیقه تا آبشار پیاده راهه

آبشار اسطرخی واقع در روستای زیبای اسطرخی از جاذبه های گردشگری و کوهستانی شیروان بوده که از جنوب به شمال شرقی در دره ای عمیق که رودخانه از وسط دره و روستا می گذردواقع شده است. رودخانه که از چندین چشمه بزرگ و کوچک سرچشمه گرفته است پس از طی مسافتی کوتاه به آبشاری با ارتفاع بیش از 20 متر تبدیل می شود.

این آبشار که جز بلندترین آبشارهای منطقه شیروان است بعد از گذشتن از میان درختان بزرگ و تنومند سپیدار، بید و گردو ریزش می کند به دلیل برخورد با موانع سنگی به صورت ابر سفیدی در آمده که منظره دیدنی را ترسیم می کند. آبشار اسطرخی در روستا به شارشار هم معروفمی باشد که بر فراز آبشار آسیای آبی قدیم و مخروبه ای وجود دارد.اطراف آبشار یکی از مناطق ییلاقی و بسیار سرد در تابستان است

در حد فاصل سرچشمه و آبشار اسطرخی تک درختی کهن و تنومند از نوع سرو کوهی وجود دارد که محیط ساقه آن در حدود پنج متر و دارای شاخ و برگ زیاد است که سن آن به 600 سال می رسد.