Photo ofTORRENT DEL CLOT DE LA SAJOLIDA + TORRENT DEL PONT, pujant pel Camí dels Francesos / POU DE LA SAJOLIDA (-29m), Montserrat Photo ofTORRENT DEL CLOT DE LA SAJOLIDA + TORRENT DEL PONT, pujant pel Camí dels Francesos / POU DE LA SAJOLIDA (-29m), Montserrat Photo ofTORRENT DEL CLOT DE LA SAJOLIDA + TORRENT DEL PONT, pujant pel Camí dels Francesos / POU DE LA SAJOLIDA (-29m), Montserrat

September 24, 2019
September 2019

near Collbató, Catalunya (España)

Descens en ràpel del CLOT DE LA SAJOLIDA i TORRENT DEL PONT, pujant pel Camí dels Francesos o del Bassal del Gat, des de la Vinya Nova, Collbató (Parc Natural de la Muntanya de Montserrat).

També localitzada la boca del POU DE LA SAJOLIDA (-29m). .

NOTA IMPORTANT: Barranc regulat. Per poder efectuar el descens del CLOT DE LA SAJOLIDA i del TORRENT DEL PONT cal sol.licitar autorització prèvia al Patronat de la Muntanya de Montserrat. "Només es donaran autoritzacions pel període comprès entre el 15 d'agost i el 15 de novembre i el màxim d'autoritzacions diari serà de 10 persones."

CORDES: Hem portat
1x60m
1x20m pels ràpels curts.
+ socors.

Ràpel més llarg: 20 metres.

Descens molt encaixonat, sense sensació de verticalitat. Ens ha encantat!!!

Com que ahir va ploure, els tolls de recepció d'alguns rapels (poues amb aigua habitualment estancada o podrida), tenien l'aigua neta. De fet, entre contorsions i aixarrancament de cames, s'aconsegueix esquivar tots els tolls.

El 2019 la Federació Catalana d'Espeleologia ha renovat l'equipament del Clot de la Sajolida: químics a les capçeleres i cadenes als anclatges naturals. En el Torrent del Pont, parabolts ja existents

******
RECORREGUT:
Pkg Vinya Nova, a Collbató.

Camí dels Francesos o del Bassal dels Gats, PR C-78: senyals grocs.

Collet de l'Ajaguda.
Vistes a l'Ajaguda.

Cruïlla de corriols. Coninuem pel PR C-78 (senyals PR)/ recte (senyals blancs) a canal del Migdia.

Vistes a les Agulles. L' aspecte del Montgròs des de la vessant sud, la del Bruc, amb els Plecs del Llibre en primer terme, és realment espectacular.

Vistes al Camell.

Bifurcació. deixem el PR C-78 que va en direcció al Camell i al Coll de les Pinasses i prenem el trencall de la dreta, en baixada, marcat amb senyals vermells.

Creuem el TORRENT DE BUGADERS (rapelable, però restringit tot l'any - Sector A).

Bassal de la Sajolida, molt bonic.

Torrent del Clot de la Sajolida, emboscat i ple de cabres montserratines.

Des del torrent em desvio en un anar - tornar per localitzar la boca del POU DE LA SAJOLIDA, avenc de 29 metres de profunditat que es troba al costat del camí de la carena, passat un monticle rocós.

● CLOT DE SAJOLIDA. Inici del descens de barrancs. Ens equipem.

1r rapel en arbre (cadena), tobogan R6.
2n rapel en arbre (cadena), rampa R6.
3r rapel en arbre (cadena), R4.
6è rapel R8, enllaç amb Torrent de Bugaders.
Passem per dins una cova, formada per caos de blocs.
R20: el més llarg.
Últim rapel R15

El barranc del Clot de la Sajolida finalitza aquí i tenim la opció de sortir-nos del torrent, en direcció al CAMÍ DEL PONT (a l'esquerra orogràfica, paral.lel al Clot), per on ja escoltem les veus dels muntanyencs que passen pel sender.

L'altra opció és acabar en "mode barranc" peI TORRENT DEL PONT.

Passem al costat de la formació rocosa coneguda com el "EL PONT: uns grans blocs de pedra caiguts, en horitzontal.

En el Torrent del Pont hi ha cordes fixes amb nusos, doncs es pot fer també de pujada, malgrat alguna corda està força descamisada / gastada. Per descendre'l, instal.lem les nostres cordes. Hi ha uns 4 ràpels (un d'ells R10) i diverses desgrimpades, alguna sense instal.lació que cal baixar en oposició. La resta és caminar per la llera.

Fi del Torrent del Pont, entroncant amb el Camí de la Vinya Nova.

****
* 22/07/2019: "Con el beneplácito del Patronat de la Muntanya de Montserrat la FCE ha revisado y reforzado el equipamiento del Clot de la Sajolida, incluyendo este descenso dentro del Pla de Revisió i Equipament dels Barrancs i Parets Escola del Territori Català 2016-2020 (PREBPETC1620)." (FCE).

* POU DE LA SAJOLIDA. "Avenc en conglomerats, de 29 m. de profunditat i 45m de recorregut al municipi de Collbató. (Baix Llobregat). Descripció: Una boca estreta i un xic allargada dóna accés a un estret pou (amplada màxima 0,90 m.) que baixa fins a uns blocs encaixats a les parets (cota – 10) i que un cop superats continua verticalment fins els 20,5 metres. En aquest darrer tram guanya una mica d'amplada i la llargària és més considerable. Al peu del punt de descens s'origina una curta rampa entre sediments i detritus que tanquen l'avenc a 23 metres de fondària. Cavitat enclavada en una típica megàclasi del conglomerats montserratins, de direcció N30E – S30O. Superada per desobstrucció (estiu 2009) la gatera final, es pot baixar un ressalt de 5 metres que dóna accés a una curta galeria que acaba pocs metres més enllà a la cota – 29.
HISTÒRIA: La primera cita que es fa d'aquesta cavitat és al Recull Espeleològic de Catalunya (M. Faura i Sans, 1909) sense aportar res més que el nom. La primera exploració de la qual tenim constància és la realitzada per membres de l'ERE (AEC) cap a finals del 1952, els quals van ser acompanyats per alguns monjos del monestir per tal de localitzar-lo. En l'esmentat Recull de Faura també apareix un tal avenc de la Serra de les Paparres i li atorga 21 metres de fondària. Hi cap la possibilitat que pugui ser el mateix pou de la Sajolida. Cap a l'any 2006 es van sentir rumors de que algú havia pogut desobstruïr en el fons de l'avenc i guanyava en profunditat. Des d'aleshores no haviem tingut cap tipus de confirmació d'aquest fet i no és fins l'estiu del 2009 que, membres del GES – CM Terrassa, aconsegueixen superar el punt final i guanyar 7 metres de fondària." (Extret: Espeleoindex).

Pkg Vinya Nova

PR Drecera del Camí del Bruc

Inici Camí dels Francesos

tanca de fusta

Vistes a l'Ajaguda

Photo ofcruïlla de corriols. Recte PR C-78 (senyals Pr)/ recte (senyals blancs) a canal del Migdia Photo ofcruïlla de corriols. Recte PR C-78 (senyals Pr)/ recte (senyals blancs) a canal del Migdia

Vistes a les Agulles

Vistes: el Camell

Photo ofDeixem PR C-78 direcció al Camell i Coll Pinasses: trencall dreta senyals vermells Photo ofDeixem PR C-78 direcció al Camell i Coll Pinasses: trencall dreta senyals vermells Photo ofDeixem PR C-78 direcció al Camell i Coll Pinasses: trencall dreta senyals vermells

TORRENT DE BUGADERS (rapelable)

Carena

POU DE LA SAJOLIDA (-29m)

Bassal de la Sajolida

CLOT DE SAJOLIDA. Barranc

1r rapel arbre

Photo of2n rapel rampa arbre 6m ant tobogan 6m Photo of2n rapel rampa arbre 6m ant tobogan 6m Photo of2n rapel rampa arbre 6m ant tobogan 6m

2n rapel rampa arbre 6m ant tobogan 6m

Cadena arbre r4

Photo of6è rapel R8, enllaç amb torrent de bugaders Photo of6è rapel R8, enllaç amb torrent de bugaders Photo of6è rapel R8, enllaç amb torrent de bugaders