shahhandasht canyon دره شاهاندشت

July 18, 2021
July 2021

near Shangoleh, Māzandarān (Iran)

برای رسیدن به روستا و نقطه شروع پیمایش 2 راه وجود دارد. یکی خروج از جاده هراز از مسیر مستقیم روستا که تابلو دارد و یک یکمی زودتر از آن فرعی که ترک فعلی مسیر دوم است. در هر 2 صورت باید به روستا رسید. در مسیر اول پیمایش از سمت شرق آبشار شروع می شود و با گذشتن از روبروی آخرین آبشار از سمت راست دره مسیر پاکوب طی می شود. در مسیر دوم(این ترک) از غرب آبشار با پیمودن مسیر پاکوب به پاکوب سمت راست دره وصل می شوید. یک لوله آب از آب چشمه در وسط مسیر قرار دارد. در هر حال پیمایش کوتاهی در حدود نیم ساعت تا چهل دقیقه نیاز است تا به نقطه شروع دره نوردی برسید. دره دارای 8 فرود است که از فرود 3 به بعد دقت بالاتری در ایجاد کارگاهها و فرود نیاز است. کارگاهها حتما آزاد شونده ایجاد شوند و در بالا و پایین کارگاه شروع تا انتهای فرود هر شخص را رصد کنید. آبشار ششم دو مسیر فرود از سمت چپ و راست دارد که مسیر سمت راست وارد حوضچه جریان دار میشود ولی سمت چپی از کنار آبشار به پایین می رود. بلندترین فرود پیوسته حدود 30 تا 40 متر است. دره برای نفرات مبتدی پیشنهاد نمی شود. تیم 8 نفره در . حدود 3/5 ساعت برای پیمایش نیاز دارد.وت 5 میل و بادگیر پیشنهاد می شود. با فرض نرمال بودن وضعیت آبی، ایمن ترین زمان پیمایش این دره نیمه دوم تیرماه به بعد است.