(پیمایش کامل دره قاهان(تنگه اسیاب)ghahan valley

Photo of(پیمایش کامل دره قاهان(تنگه اسیاب)ghahan valley Photo of(پیمایش کامل دره قاهان(تنگه اسیاب)ghahan valley Photo of(پیمایش کامل دره قاهان(تنگه اسیاب)ghahan valley

46 minutes
July 13, 2018
July 2018

near ‘Alīābād-e Naz̧arkhānī, Qom (Iran)

تصور دیدن دره ای شبیه تنگه واشی در قم کمی سخت میباشه وقتی وارد این دره شدید برای ساعاتی فراموش میکنید که در
یکی از خشکترین نقاط ایران هستید این دره سرسبز و پر اب و دارای رودی کوچک با ابی زلال وپر از ماهی ریز میباشد. دره قاهان در جاده قدیم سلفچگان به ساوه واقع شده است. ازقم بطرف اراک قبل از سلفچگان وارد راه فرعی روستای تاج خاتون شده وپس گذر از روستا وارد جاده قدیم ساوه شدیم قبل از ساوه با دیدن تابلو قاهان وارد راه فرعی در سمت چپ جاده شدیم.این دره حدود ۴۰ کیلومتر طول دارد وبه تفرش وصل میشود.پس از اینکه ۳ کیلومتر در جاده پیش رفتیم در سمت راست به یک اتاق یا انبار کوچک قدیمی در حاشیه جاده میرسم که کلمه داربست روی ان نوشته شده است واز کنار ان وارد جاده خاکی شده و پس از دور زدن این کلبه و گذر از زیر دکل برق به بالای دره میرسیم البته باید راه خاکی را بطرف راست ادامه دهیم تا به ابتدا تنگه در پایین دست رودخانه برسیم پس از پارک ماشین در بالای دره با طی کردن سرازیری به طول دویست متروارد دره شدیم (بهتر از کمی دورتر از محل پارک، وارد دومین شیارشوید) دره درابتدا ورود عریض وپوشیده از نی میباشد بعد از کمی وارد تنگه میشویم که عرض ان در بعضی نقاط حدود ۲ متر و توسط دیواره های بلند محصور شده است و رودی در کف ان جاریست که عمق اب حدود نیم متر ودر بعضی نقاط تاسینه میباشد اب فوق العاده سرد و زلال میباشد ودر اثر حرکت ما گل الود شده در مسیر چند ابشار کوچک وجود دارد ویک چشمه هم از دیواره دره در اوایل تنگه بیرون میزند .پس حدود ۸۰۰ متر تنگه باز میشود ودر این محل معمولا خانواده ها یی برای استفاده از طبیعت بکر وزیبای منطقه نشسته اند. بعد از حدود ۵۰۰متر که دره را پشت سر گذاشتیم دره تنگ میشود و مسیر تبدیل به نیزار میشود واز لابه لای نی باید به سختی حرکت کنیم از این منطقه بعلت وجود نی ها کمتر بازدید میشود چون حرکت در میان انها واقعا سخت ولی هیجان انگیز ست.پس از حدود ۸۰۰متر به دو راهی و یک اسیاب خرابه قدیمی میرسم .کمی بالاتر از قسمت باز میانی دره ورودی اب یک رشته قنات میباشد.ما تا اسیاب خرابه رفتیم و همین مسیر را برگشتیم .ولی اکثر کوهنوردان از قسمت اول تنگه فقط بازدید میکنند