106 Kanyon Geçişi / Soğukdere Kanyonu

Photo of106 Kanyon Geçişi / Soğukdere Kanyonu Photo of106 Kanyon Geçişi / Soğukdere Kanyonu Photo of106 Kanyon Geçişi / Soğukdere Kanyonu

April 7, 2022
April 2022

near Aytepeköy, Kocaeli (Türkiye)

Soğukdere Kanyonu, Kocaeli’deki doğal yürüyüş parkurları içerisinde geçilmesi en zor olan parkurlardan biri. Kanyonun su kaynağı Sakarya il sınırlarından çıkıyor. Sağlıklı, dayanıklı ve deneyimli kişiler için uygun bir parkur.

Bazı yerlerinde gökyüzünün bile görünmediği, üşümeden ve ıslanmadan dönülemeyecek
bir alan. Kanyonlar genelde yukarıdan aşağıya doğru yürünür.

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin Aytepe Soğukpınar’da bulunan su istasyonuna giden yol üzerindeki tepe, bu parkurun başlangıç yeri. Yuvacık Barajı’nın su toplanma seviyesine yakın bir noktada bulunan tarihi kemer köprü bu parkurun son bulduğu yer.

Soğukdere Kanyonu’nun sadece Temmuz ve Ağustos aylarında geçilmesini uygundur.
Parkur boyunca bir kaç yerde temiz su kaynağı bulunuyor. Bu parkur, Beşkayalar Tabiatı Koruma Alanı içerisinden geçiyor. Tabiat parkına adını veren Beşkayalar, Sıcakdere ile Soğukdere’nin birleşim noktasında yükseliyor.

Soğukdere, her şeyden önce coğrafi yapısı itibarı ile tüm güvenlik ekipmanlarının bulundurulması gereken bir alan. Bir kaç noktada ip ile geçiş yapılması gerekiyor. Kayıp düşme tehlikesinin yanında taş düşme tehlikesi de bulunuyor.

Parkur Aytepe’de 950 metrede başlıyor. Buradan vadi tabanına doğru inerken bin metre sonra yolun solunda içilebilir su kaynağı bulunuyor. Vadi tabanına inince (2 km) Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’nin su istasyonuna varılıyor. Burada da içilebilir su kaynağı mevcut.

Rotanın üç bin üç yüz metresinde vadi içine dik ve yorucu bir iniş var. Bu inişin olduğu bölümde çok güzel bir şelale bulunuyor. Vadiye inilen mevkiye yakın bir yerde Papazsuyu sol taraftan Soğukdere Kanyonu ile birleşiyor. Papazsuyu Vadisi’nde de çok güzel bir de şelale var.

Toplamda 11 km’lik parkur buradan itibaren 5,6 km kanyon içerisinden geçiyor. Bu bölümlerin sadece bir yerinde ip ile geçiş bulunuyor.