Photo ofVolta per la Catalunya Central en bici de carretera-track sencer-Osona-Berguedà-Solsonès-Alt Urgell-Pallars J-Bages Photo ofVolta per la Catalunya Central en bici de carretera-track sencer-Osona-Berguedà-Solsonès-Alt Urgell-Pallars J-Bages Photo ofVolta per la Catalunya Central en bici de carretera-track sencer-Osona-Berguedà-Solsonès-Alt Urgell-Pallars J-Bages

2 days 8 hours 53 minutes
September 26, 2023
September 2023

near Calldetenes, Catalunya (España)

Ruta de tres dies per la Catalunya Central en bici de carretera i equipatge lleuger.
Aquest cop, i també sortint de casa, ens dirigim cap a l’Oest amb l’objectiu d’arribar a la primera jornada a Coll de Nargó.

Primera jornada

Per arribar a l’alt Urgell sortirem d’Osona en direcció a Olost i Prats de Lluçanès. Des de Prats, en el meu cas, aniré directament a Berga (polígon de la Valldan) per la carretera C-62 fins a Olvan. Aquest tram és millorable per carreteres més tranquil·les però allargaríem notablement el quilometratge.
Un cop a la Valldan, creuem el polígon en una forta pujada fins a la carretera de Sant Llorenç de Morunys. Seguim de forma més suau fins el túnel de Coll de Jouet i acte seguit baixada cap al Pantà de la Llosa del Cavall i Sant Llorenç on faig una parada per esmorzar.
Continuem en pujada fins a Coll de Jou afegint 500 metres més de desnivell positiu i a continuació 20 quilòmetres per una carretera impressionant i solitària, a través de túnels excavats a les roques amb uns paisatges espectaculars.
A Cambrils em paro a dinar a la fonda Ca l’Agustí i tot seguit amb una mica de mandra, faig els darrers 200 metres de desnivell positiu per entrar a la comarca de l’Alt Urgell i descendir a Coll de Nargó per la Muntanya d’Alinyà.
Arribats a la C-14, haurem de fer 2’4km fins a Coll de Nargó on m’allotjaré a l'hostal Betriu fins l’endemà.

Segona jornada

El segon dia tinc per objectiu arribar a Solsona. Surto de l’Hostal Betriu a les 8 del matí amb ambient fred de tardor. Tot i que el Coll de Bóixols és llarg (18km), no em trec el paravent en cap moment.
No cal dir que la pujada és increïblement solitària tot i ser dissabte i trobar-me algun cotxe o moto. Dalt del coll hi ha un mirador amb unes vistes impressionants. La baixada també és llarga i espectacular amb 20 quilòmetres més fins a Isona.
A Isona continuem cap a Coll de Comiols aprofitant un tram de 2’5km de la carretera vella C-1412bz abans d’entrar a la C-74.
Passat el coll continuem avall fins a Folquer on ens desviem a l’esquerra en direcció a Ponts.
Més avall, a l’altura del km 13, deixem la C-1412b i ens desviem a l’esquerra avall cap al Pantà de Rialb, amb indicacions de La Torre de Rialb, Politg i Peramola.
Així, passat el pont del pantà, començo la llarga pujada passant per tots aquests veïnats i pobles per arribar a Oliana on faig una parada per dinar.
Aprofito al màxim els camins rurals asfaltats abans d’entrar a la C-14 i fer uns inevitables 3 quilòmetres fins al trencall del camí rural asfaltat que recorre la Serra de Cavallol, 21 quilòmetres més extremadament solitaris i on vaig poder veure fins a tres cabirols.
Finalment, haurem de pujar les darreres rampes de la carretera a l’altura de Clarà, abans de connectar amb la carretera C-149-a que ens portarà fins a Solsona. Aquesta segona nit m'allotjo a l'hotel Crisami.

Tercera jornada

El darrer dia de la ruta toca tornar cap a casa i l’itinerari triat surt de Solsona evitant al màxim la C-75 en direcció al Miracle. Continuem cap a Su i Ardèvol abans de fer les darreres rampes fins a Pinós, on em paro a fer un bon esmorzar a l’Hostal més antic de Catalunya que no ha tancat mai.
M’arribo fins a la Rosa dels Vents per una pista pavimentada per gaudir d’unes vistes esplèndides que em regala un dia radiant.
Ràpida baixada cap al poble de Pinós, més suau fins a Saló i sense arribar-hi girem de cop a la dreta per una carretera amb indicacions de Castelltallat i que comença a pujar amb forta pujada.
Recuperem el desnivell perdut (500m) en dues fases i un descans al mig, arribem al trencant de Castelltallat.
En aquest punt, si tornés a fer la ruta, aniria en direcció a l’Observatori i baixaria a Callús per Sant Mateu de Bages. Però la ruta que tenia planificada baixava cap a Fonollosa i Sant Joan de Vilatorrada.
A Sant Joan prenc la C-55 per pocs metres i em desvio a la dreta amb indicacions de C.P. de Lledoners. La carretera asfaltada es converteix en un camí de terra que en tres quilòmetres arriba a Santpedor. La pista és plana i la terra compactada i no representa cap problema per fer en bici de carretera però si es vol evitar, caldrà seguir la C-55 fins a Callús.
De Santpedor continuo cap a Artés pel Pont de Cabrianes i Avinyó on faig parada per dinar.
Ja només ens queda pujar a Fontfreda per Santa Maria d’Oló i entrar de nou a la comarca per acabar la ruta.

Alinyà

Vic

Adri_GR Oct 27, 2023

Hola
    Sembla una ruta impressionant.
    Quina mitjana hauríem de fer al dia per anar bé?
    La recomanes ara per principis de novembre?
    Moltes Gracies!

Adri_GR Oct 27, 2023

Per cert, el desnivell positiu es real?

• Photo of Guillem Plans
    Guillem Plans Oct 28, 2023

Hola Adri_GR,
    La ruta és una passada, sobretot a partir de Berga i tota la zona de Solsonès, Alt Urgell i Pallars i Pinós i Castelltallat.
    Com tot, es pot millorar algun tram, per exemple de Prats a Berga, però allargariem la ruta havent de replantejar on dormir.
    Anant al gra, a mi em van sortir mitjanes diàries entre 18 i 21km/h, parades per menjar a part, velocitats molt més lentes que en rutes d'un sol dia.
    El novembre els dies són més curts però es pot pedalar perfectament de vuit del matí a cinc de la tarda. He fet un parell de rutes al novembre, és una mica més just però també té una bona recompensa a nivell paisatgístic.
    Respecte al desnivell acumulat, és bastant real, potser el deixaria en 7500 repartit en 2800, 2700 i 2000 aproximadament.

Salut!!!

Adri_GR Oct 28, 2023

Moltes Gracies per la resposta! Per tant mitjana de 18km/h comptant menjar i pauses.
    El desnivell es molt important i mes per ser dies seguits amb el mateix esforç. Crec q la deixarem per mes endavant, mes llum i mes calor. Però la ruta promet!

• Photo of Guillem Plans
    Guillem Plans Oct 28, 2023

De res!
    I a part de menjar i pauses encara s'hi ha de sumar l'estona que vaig estar gravant vídeos 😅
    La primavera també és molt bona opció, dies més llargs i bona temperatura.

• Photo of ratillaman
    ratillaman Jul 21, 2024

Pinta molt bé!
    Una alternativa al tram Prats-Berga és Santa Maria de Merlès, Biure i Gironella. S'allarga una mica però la recompensa és bona.