Volta al Coserans

3 days 3 hours 51 minutes
December 27, 2020
August 2020

near Biert, Occitanie (France)

Volta feta a l'agost del 2020. Descrita a la revista Vèrtex nº 225.
Ruta solitària i tranquil·la per un paradís de sorpreses constants de la natura, l'Ariege en estat pur. Quina sort viure tant a prop d'una de les zones més boniques i autèntiques de l'altra banda del Pirineu...

Escollim començar a la petita localitat de Bièrt, per logística i també per aprofitar el trajecte amb cotxe i veure coses diferents entre l'anada i la tornada. La ruta original està descrita començant a Aulus les Bains, fent nit en un dels seus allotjaments el dia abans. Decideixo portar els trastos i fer la volta sense haver de preocupar-me per on dormiré. Si no hi a pressa ni compromisos sempre és millor decidir sobre la marxa. A més, és una zona on trobes càmpings pràcticament a qualsevol poblet. I no són com els de Catalunya, amb soroll i disbauxa, sino tot el contrari, hi regna la tranquil·litat i el silenci.

El terreny per on passarem els 4 dies de ruta té una orografia abrupte i molt variada. És un territori molt humit i ple de vegetació, clima totalment atlàntic. Els fons de les valls són molt tancats, els boscos són exageradament frondosos i plens de rierols que dibuixen racons exuberants. Les fagedes i les avetoses són de película. Hi ha aigua per tot arreu, hi ha plogut força els 3 dies abans.

La ciclabilitat és bona, però és força dura pel tipus de terreny. Si està moll, tens trams de fang que fan el camí realment ferragós. He trobat algun tram on he parat i he passat a peu pel costat de la margera per evitar quedar enfonsat fins als pedals. És recomanable prendre aquestes decisions i no tenir pressa per evitar problemes mecànics en aquests punts. Els desnivells són durs. Per tot això, marquem la volta com a difícil. El fet d'anar carregat també l'endureix un punt més.

Hi ha de tot, pistes bones i plàcides, pistes no tant bones, senders agradables, senders més tècnics, algun trams a peu de pujada, carreteretes asfaltades... En general el terreny és molt distret, no s'ha de tenir pressa perquè hi ha llocs realment lents. Les arrencades des dels poblets del fons de les valls són dures, però es fan bé perquè solen ser sempre asfaltades fins arribar a les últimes cases. Sols tenir sempre un port asfaltat a l'arrencar que et permet fer l'escalfament abans d'agafar les pistes i camins més durs.

En definitiva, és una volta molt completa per aquells que ens agrada l'autèntic ambient de BTT amb un punt d'aventura que la fa molt més motivadora. Una de les coses bones que té visitar l'Ariege és que se t'obren nous indrets i rutes. Marxes sabent que hi has deixat feina pendent per la propera excursió. Així que hi tornarem!!!

LES ETAPES:

Dia 1: Bièrt - Turon d'Isaac (40,4 km / 1437 m +)
Dia 2: Turon d'Isaac - Castillon en Couserans (49,5 km / 1272 m +)
Dia 3: Castillon en Couserans - Castillon en Couserans (71 km / 2013 m +)
Dia 4. Castillon en Couserans - Bièrt (51,76 km / 1516 m +)

• CoraSao Aug 14, 2022

Bones! Quina bona pinta te aquesta ruta. Es podria fer amb bici de gravel i poc equipatge?

• Photo of Frontanyà
    Frontanyà Aug 16, 2022

Hola!
    Personalment jo no la faria amb bici gravel. A cada etapa patiries en diversos punts. Si que hi ha força trams asfaltats i algunes pistes bones, però hi ha molt corriol i llocs molt trencats on no ho passaries gaire bé. El que si que podries fer és montar-te una volta semblant a aquesta estalvian-te trams fututs, per exemple: podries evitar el tram de gr10 des de Seix fins al del Col del Portet d'Aspet i pujar per la carretera (és un dels que ara recordo). La etapa de Castillon de Couserans (que torna al mateix punt) la podries canviar una mica... ah si! recordo l'últim dia, abans d'arribar a Biert, vaig pillar de valent en un tram de corriol poc clar i tècnic. També és cert que jo anava carregat com un ruc (tenda, sac, eines, estris per cuinar...).
    En general és més ruta de BTT que de Gravel. Per mi és clar.
    Espero haver-te ajudat. Salut i pedals!