Serralada Cantàbrica: des de Ponferrada fins a Pasaia Donibane

Photo ofSerralada Cantàbrica: des de Ponferrada fins a Pasaia Donibane Photo ofSerralada Cantàbrica: des de Ponferrada fins a Pasaia Donibane Photo ofSerralada Cantàbrica: des de Ponferrada fins a Pasaia Donibane

-52 ft
20 days 13 hours 9 minutes
August 19, 2020
July 2020

near Ponferrada, Castilla y León (España)

Ruta de 17 etapes feta al juliol del 2020. Tret de les 3 primeres etapes i les 4 últimes, tota la ruta segueix pràcticament tota la Serralada Cantàbrica que descriu la guia "Transcantábrica en BTT" del Juanjo Alonso, editada el 2009 per Desnivel.

El motiu d'allargar-la, a part de tenir el temps per fer-ho, va ser per completar-la amb la seva totalitat ja que la guia finalitza al Valle de Mena i no entra al País Basc. A la part inicial faig un tram de camí de St. Jaume, ja que el bus que agafo a Barcelona em deixa a Ponferrada, i de seguida m'enfilo per la part lleonesa de la Serra dels Ancares que tampoc descriu la guia, no la considera part de la Serra Cantàbrica. Però ja que hi som anem-hi!

On em desvio més del camí descrit per la guia és a la Montaña Palentina. En lloc de passar per la carena fronterera Lleó-Cantàbria, baixo a Potes i vaig més pel nord, per veure valls i pobles de la Cantàbria profunda. Això m'estalvia un parell d'etapes dures i de trams a peu, tot i que ho pago amb una etapa llarguíssima per problemes mecànics. El motiu principal que em fa prendre aquesta decisió és que a la Montaña Palentina ja hi he fet algunes voltes i conec trams per on ja hi he passat l'estiu abans. Al mateix temps m'emprenya perquè m'hi queden llocs pendents que segur que són guapíssims. També em va bé perquè el cansament acumulat de la primera part es comença a notar. D'aquesta manera faig un dia de cicloturisme per carreteretes de valls verdes amb paisatges i poblets de conte.

Etapa 1: Ponferrada - Cantejeira (53 km, 1100 m+)
Etapa 2: Cantejeira - Burbia (34.6 km, 1050 m+)
Etapa 3: Burbia - Balouta (31 km, 1369 m+)
Etapa 4: Balouta - Cerredo (49 km, 1577 m+)
Etapa 5: Cerredo - Braña de los Corros (42.5 km, 1912 m+)
Etapa 6: Braña de los Corros - Valle del Lago (32.2 km, 1320 m+)
Etapa 7: Valle del Lago - Casorvía (75.7 km, 1780 m+)
Etapa 8: Casorvía - Rio Aller (54 km, 2635 m+)
Etapa 9: Rio Aller - Cofiñal (40 km, 1280 m+)
Etapa 10: Cofiñal - Posada de Valdeón (càmping Cares) (66.2 km, 1285 m+)
Etapa 11: Càmping Cares - Reinosa (147 km, 3065 m+)
Etapa 12: Reinosa - Espinosa de los Monteros (63 km, 645 m+)
Etapa 13: Espinosa de los Monteros - Vilasana de Mena - Cilieza (48 km, 1278 m+)
Etapa 14: Cilieza - Gevara (91.4 km, 1533 m+)
Etapa 15: Gevara - Balcón de Pilatos (79.4 km, 2170 m+)
Etapa 16: Balcón de Pilatos - Lekumberri (69.7 km, 1726 m+)
Etapa 17: Lekumberri - St. Sebastian - Pasaia Donibane (78.7 km, 450 m+)

4 dies de descans: 1 a Valle del Lago, 1 a Picos d'Europa (càmping Cares) i 2 a Guevara.

Si seguiu la guia esmentada cal considerar 4 coses:
- Està descrita i pensada per fer-la sense pes, encara que surtin els croquis de les variants per aquells que van carregats. En una de les variants em vaig trobar amb una etapa amb molt més desnivell que si hagués fet l'etapa normal que implicava caminar (el dia després de Casorvía).
- Hi ha colls que s'han de fer a peu i descensos tècnics. Hi ha descensos més lents que les pujades (última etapa abans d'arribar al Valle de Mena). Hi ha alguns corriols tapats de vegetació i altres de bruts amb arbres trencats al mig. Són trams lents que amb paciència els vas fent a peu.
- Fins a les 11 no hi ha cap bar obert, tret de poblacions com Reinosa i Cerredo. No et pots refiar d'esperar-te a esmorzar al bar. Perds el matí esperant si ets dels que pensen que a les 11 ja has d'haver fet la primera pujada dura. També va a dies...
- De gas tipus "primus" de rosca no n'hi ha enlloc, només a Reinosa. Vaig estar de sort a Cofiñal que 2 escaladors em van regalar dos culs de bombona que em van salvar 4 sopars calents.
- Alerta amb les avaries mecàniques. Hi ha tendes de bicis a Ponferrada, que només serveixen per si t'has deixat alguna cosa, i a Reinosa només una tenda. Pel confinament estaven tancades les altres d'aquesta població.

Anar tranquil i sense presses és la màxima garantia de seguretat. Ara que badar gaire segons a on també et pot perjudicar :-)

• Photo of yakutia
    yakutia May 27, 2021

Te molt bona pinta! Es pot fer en sentit invers?

• Photo of Frontanyà
    Frontanyà Jul 24, 2021

Hola yakutia,
    Doncs al revés tindràs trams d'empènyer més la bici. Si no vas amb càrrega el terreny és més domable per anar pujant a peu. Però si portes la casa a sobre al revés no te l'aconsello, sobretot si segueixes al peu de la lletra la guia del Juanjo Alonso. Jo vaig fer variants més bones i no vaig haver de caminar tant.