Saariston rengastie

July 21, 2022
July 2022

near Koivula, Varsinais-Suomi (Suomi)

Just a plan.

Kuusiston piispanlinnan rauniot

C.G.E.Mannerheimin syntymäkoti

numero1

LÄHTÖ Suuntaa Turun hautausmaan parkkipaikalta Skarppakullantien risteyksestä 110-tietä kohti Kaarinaa, jonka keskustasta jatkat kohti Paraistentietä (tie 180). Jatka samaa Saaristotietä Nauvon lossirantaan asti. Tämä osuus reitistä on noin 40 kilometriä.

numero2

NAUVOSTA matka jatkuu tietä 180 pitkin Korppoon lauttarantaan, jonne matkaa kertyy 28 kilometriä. Jos haluat ajaa pienen rengastien, kaarra Nauvon keskustasta kohti vierasvenesatamaa ja Rymättylän lauttaa. Rymättylässä jatka tietä 1890 ja 189 kohti Naantalia sekä Raisiota.

numero3

KORPPOOSSA eteen tulee pitkästä aikaa risteys: Galtbyn kohdalla käänny tielle 1800 kohti seuraavaa lossirantaa. Korppoosta kilometrejä tulee seitsemän.

numero4

HOUTSKARISSA RENGASTIE kulkee kolmella eri saarella, joiden välillä on lyhyet lossimatkat. Kittuisista Kivimoon on matkaa 12 kilometriä, Roslaxista Björköhön kahdeksan ja Mossalan läpi kolme.

numero5

INIÖSSÄ reitille osuu kaksi saarta, joiden välillä kulkee lossi. Se liikennöi Houtskarin lossien tapaan tarvittaessa, ja lisäksi aina 15 ja 30 minuuttia ennen lautan lähtöä Iniöstä Kustaviin. Kumpikin saari on reilun neljän kilometrin pituinen.

numero6

KUSTAVIN LAUTTARANNASTA jatka tietä 1922 noin seitsemän kilometriä Kustavintien (192) risteykseen. Käänny oikealle ja jatka kohti Raisiota. Polje sieltä pyörätietä ensin 8-tien suuntaisesti ja sitten Raisiontietä (12150) Turkuun, josta tietä 110 seuraamalla pääsee takaisin lähtöpaikalle. Viimeisellä osuudella on mittaa 73 kilometriä.