Gulbene - Balvi velo/From Gulbene to Balvi - green railway

Photo ofGulbene - Balvi velo/From Gulbene to Balvi - green railway Photo ofGulbene - Balvi velo/From Gulbene to Balvi - green railway Photo ofGulbene - Balvi velo/From Gulbene to Balvi - green railway

January 7, 2021
January 2021

near Gulbene, Gulbenes novads (Latvija)

Aicinām doties velobraucienā pa zaļo dzelzceļu no Gulbenes uz Balviem! Maršruts iet pa kādreizējo dzelzceļa līniju no Gulbenes uz Balviem. Līnijā Gulbene—valsts robeža satiksme slēgta 2001.gadā, bet dzelzceļa sliedes tika demontētas 2005.gadā. Taču dzelzceļa uzbērumi ir lieliski izmantojami kā veloceliņi.

Velomaršruts, kas iet pa zaļo dzelzceļu, ir lieliska vieta, kur baudīt mieru un klusumu un sajust dabu, turklāt to var darīt jebkurā gadalaikā. Brauciena laikā varēsi arī aplūkot vietas, kur satiekas divi novadi – Vidzeme un Latgale.

PictographTrain stop Altitude 426 ft

Arhitektoniski nozīmīgākā ēka dzelzceļa mezglā ir 1926.gadā pēc pazīstamā arhitekta, profesora Pētera Federa projekta uzbūvētā Gulbenes dzelzceļa stacijas pasažieru ēka. Uzskatāma par vienu no tā laika lielākajām un modernākajām stacijas ēkām Latvijā. Agrāk Gulbene bija nozīmīga mezgla stacija, bet mūsdienās, pēc līniju Ieriķi–Gulbene un Gulbene–Abrene (Pitalova) slēgšanas, tās nozīme ir neliela. Gulbenē pastāv mazintensīva kravas satiksme, bet pasažieru vilciens no Rīgas kursē tikai dažas reizes gadā. Joprojām notiek regulāra dzelzceļa satiksme ar Alūksni – divi šaursliežu pasažieru vilcienu pāri dienā. Lai atdzīvinātu gandrīz neizmantotu ēku un papildinātu tūrisma piedāvājumu Gulbenes pilsētā, 2018.gada 1.septembrī Gulbenes dzelzceļa stacijas ēkā tika atvērts Izglītojošs un interaktīvs centrs “Dzelzceļš un tvaiks”.

PictographBus stop Altitude 423 ft

Gulbenes autoosta/ Gulbene bus station

PictographLake Altitude 448 ft

Barons Volfs izracis to par godu savai sievai Marisai.

Bioloģiskajā saimniecībā “Lukstiņi” var iegādāties dažādus monofloros medus veidus, ziedputekšņus, bišu maizi, propolisu, medus maisījumus ar riekstiem, ogām, sukādēm, šokolādi, ķiplokiem un citu produkciju. Iepriekš piesakoties ir iespēja izliet no vaska vai sarullēt no krāsainām vaska šūnām sveci un apmeklēt praktiskas biškopja inventāra sagatavošanas apmācības. Gada siltajā laikā piedāvājam: apmeklēt bišu dravu un ielūkoties bišu dzīvē, iepazīties ar dažādām dravošanas metodēm, aplūkot biškopības inventāru, iesaistīties dažādu praktisku uzdevumu veikšanā, produkcijas degustāciju. Gada aukstajos mēnešos piedāvājam: sveču liešanu, rullēšanu, inventāra – iekārtu demonstrējumus, produkcijas degustāciju, stāstus par bitēm. Saimniecība var uzņemt grupas līdz 15 cilvēkiem un nodrošināt viesus ar aizsargmaskām. Maksa par ekskursiju: 2,00 Eur no personas (grupām līdz 10 cilvēkiem) 1,50 Eur no personas (grupām ar 10 un vairāk cilvēkiem) Sveču liešana (atkarībā no sveces izmēra): 0,50–3,00 Eur

PictographOvernight Altitude 380 ft

Viesu nams “Dīķsalas” piedāvā lielisku iespēju atpūsties jaukā, klusā vietā, kur varēsiet baudīt romantiku un mieru. Jūsu labsajūtu papildinās milzīgais āra ūdens kubls, kurā vienlaikus var sildīties līdz pat 13 personām. Kublu kurina arī ziemā līdz -30 grādiem. Viesu nama kamīnzālē vienlaikus var izklaidēties līdz 15 personām, guļvietas 8–12 personām. www.diksalas.lv

PictographPark Altitude 361 ft
Photo ofPededzes upes zaļā promenāde un sapņu templis Litenē/ Pededze River Walk and the Temple of Dreams in Litene Photo ofPededzes upes zaļā promenāde un sapņu templis Litenē/ Pededze River Walk and the Temple of Dreams in Litene

Pededzes upes zaļā promenāde un sapņu templis Litenē Piemērota vieta piknikam, laivošanai, relaksējošai atpūtai Pededzes upes krastā. Šeit atrodas sapņu templis (vieta kāzu, jubileju svinībām). Templis ir skaista vieta, kur sapņot un baudīt Litenes muižas apkārtnes daili. Sapņu tempļa grīdu rotā mozaīka no nelieliem akmens gabaliņiem, kurā ir attēloti gulbji. Simbols gulbis izvēlēts, lai atbalstītu Gulbenes novada domes aicinājumu piedalīties vides objektu veidošanas akcijā “100 gulbji Latvijas simtgadei”. Come here for a stroll along the river bank, have a picnic and maybe take photos in Temple of Dreams. Nearby Litene Manor hosts a unique collection of bicycles and an anantique collection.

PictographCastle Altitude 392 ft

Muižu dibinājis pirmais Alūksnes stārasts Penkoslavskis, kas poļu laikos šeit cēla noliktavas. 1763.gadā ķeizariene Katrīna II Liteni kopā ar Vecgulbeni uzdāvināja grāfam Miniham, bet tā dēli jau 1789.gadā abas muižas pārdeva fon Fītinghofam. 1820.gadā par muižas īpašnieku kļuva fon Volfu dzimta, kuras saimniekošanas laikā notika galveno muižas ēku celtniecība un parka iekārtošana. Pils celta 19.gadsimta pirmajā pusē, analoģiski Volfu dzimtas mājai Jaunlaicenē. Tā ir klasicisma stila ēka ar rizalītu un trijstūra frontonu centrālajā daļā, kas vēlākajos gados pārbūvēta. 1920.–30. gados pilī tika ierīkota skola, kas līdz pat 2018.gadam pastāvēja dažādās formās – pagastskola, sākumskola, pamatskola un vidusskola. Pededzes stāvajā krastā esošo pili ieskauj ainavu stila parks ar izteiksmīgu liepu aleju. Tuvākajā apkārtnē atrodas vairākas muižas apbūves ēkas – kalpu mājas, vešūzis (tagad – sporta zāle), klēts (tagad – kultūras nams), stallis, šķūnis u.c.

Latvijā ir atrasti dažādi dārgakmeņi – pusdārgakmeņi: jašma, grafiskais pegmatīts, dziednieku zelts, granītporfīrs ar zilo kvarcu, ķīniešu rakstakmens. No šiem pusdārgakmeņiem Litenes pagasta pusdārgakmeņu darbnīcā tiek izgatavotas rotaslietas un mini suvenīri. Aicinām doties aptuveni vienas stundas garā ekskursijā ar paraugdemonstrējumiem un iepazīties ar apstrādes procesu! Darbnīcas apmeklējums ar iepriekšēju pieteikšanos!

PictographPark Altitude 384 ft
Photo ofLitenes riteņu parks/Bicycle park of Litene Photo ofLitenes riteņu parks/Bicycle park of Litene Photo ofLitenes riteņu parks/Bicycle park of Litene

Litenes riteņu parks/Bicycle park of Litene

Jau izsenis par Litenes simbolu tiek dēvēts ritenis (no dziesmas “Uz Liteni, uz Liteni ar vecu koka riteni”), tādēļ tika nolemts, ka simbols – ritenis ir jāīsteno dzīvē. Litenes pagasta pārvalde izsludināja ideju konkursu par vides objektu – ritenis. Konkursā tika iesniegta 21 ideja un apraksti par iespējamajiem riteņiem, to atrašanās vietām. Žūrija – tūrisma speciālisti un pārvaldes iestāžu darbinieki izvērtēja iesniegtās idejas un atzina, ka visiem riteņiem ir kas kopējs un tas ir riteņa rats. Objekts ir kā laika vēstnesis, kuru uz adventes laiku rotā uguntiņas vai uz Lieldienām krāsainas lentes. Tas vēstī, ka riteņa rats griežas uz riņķi – tā griežas un viens aiz otra iet gadalaiki, mēneši, laiks… un līdz ar laiku mainās apkārtne un mēs. Objektu izgatavoja litenietis Guntis Vaskis. Riteņa diametrs ir 3,80 metri un tas izgatavots no metāla.

PictographLake Altitude 366 ft

PictographProvisioning Altitude 377 ft

Veikals/Shop

PictographProvisioning Altitude 364 ft

PictographBridge Altitude 338 ft
Photo ofDzleceļa tilts pār Pededzi/Railway bridge over Pededze river Photo ofDzleceļa tilts pār Pededzi/Railway bridge over Pededze river

Dzleceļa tilts pār Pededzi/Railway bridge over Pededze river

PictographRuins Altitude 386 ft
Photo ofLatvijas Republikas armijas vasaras nometnes vieta/ Latvian Army Litene Summer Campground Photo ofLatvijas Republikas armijas vasaras nometnes vieta/ Latvian Army Litene Summer Campground

Litenes vārds uz laiku laikiem saistīts Latvijas vēsturē ar Latviešu armijas virsnieku traģisko likteni. Litenes pagastā, gleznainās Pededzes upes krasta priežu silā Latvijas brīvvalsts laikā 20.gs. 1930.gadu nogalē atradās Latvijas armijas vasaras nometne. Te bija izcirstas stigas, ierīkoti ceļi, izurbtas akas, uzbūvētas koka barakas un virtuves, uzcelts arī stiprs koka konstrukciju tilts pāri Pededzei, bet turpat netālu atradās moderns poligons. Vairāki tūkstoši iesaucamo no maija līdz rudenim apguva kaujas taktikas iemaņas un šaušanas māku, iepazinās ar karaspēka lauka apmetnes grūtībām un norūdījās fiziski un garīgi. 1941.gada vasarā nometnes vietā pret latviešu virsniekiem tika vērsts staļinisma terors. Nepilnu pustūkstoti latviešu virsnieku aizsūtīja uz Noriļsku Sibīrijā, daļu nošāva un slepus apraka tuvējā mežā. Pie kādreizējo ēku pamatiem ir piemiņas akmens, uz kura rakstīts – „1941.gada jūnijā Litenes nometnē sākās latviešu virsnieku moku un iznīcības ceļš”. Savukārt 1941.gada vasaras beigās netālu no šīs vietas pēc hitleriskās Vācijas armijas pavēles nošāva ap 200 mierīgo iedzīvotāju, pārsvarā ebrejus. 20.gadsimta 60.gados te iekārtoja piemiņas vietu. 1988.gadā sākās latviešu virsnieku bojāejas vietas apzināšana. Ik gadu 14.jūnijā Sitas silā un Litenes kapos notiek piemiņas pasākumi. Šeit tiek iedegts atmiņu ugunskurs, pie kura pulcējas Latvijas valsts prezidents, aizsardzības ministrs, Nacionālo bruņoto spēku komandieris, regulāro spēku un Zemessardzes vienību komandieri, karavīri, zemessargi un jaunsargi, Gulbenes novada pašvaldības un Litenes pagasta pārstāvji, 1941.gada notikumu aculiecinieki un vietējie iedzīvotāji.

PictographProvisioning Altitude 374 ft

Veikals/Shop

PictographProvisioning Altitude 381 ft

Picērija 'Zebra'/Pizzeria

PictographMuseum Altitude 379 ft

Balvu novada muzejs,TIC/Balvi museum and tourism information center

PictographCastle Altitude 375 ft

Balvu autoosta/Balvi bus station

PictographOvernight Altitude 344 ft

PictographRiver Altitude 338 ft

Ģimenes uzņēmumam „Laivot.lv” pamatā ir pozitīva attieksme aktīvai atpūtai uz ūdens. “Laivot.lv” izīrē smailītes laivošanai pa Pededzi, Gaujas augšteci, Aivieksti un citām Latvijas upēm, kā arī piedāvā maršrutu apkalpošanu. Boat routes in the Pededze River and upper reaches of the Gauja River. Canoe boat rent and route service.

PictographFauna Altitude 368 ft

Netradicionālā saimniecība – apmeklētājiem ir iespēja vērot ‘Hailander’ šķirnes liellopu ganāmpulku Sitas un Pededzes palieņu pļavās. Senlietu ekspozīcijas apskate. Wild Horses and Highland Cattle roam free in the water meadows. Non-traditional farm with Hailander cattle herd in Sita and Pededze floodplain meadows.

PictographTrain stop Altitude 423 ft

Gulbenes-Alūksnes bānītis/Gulbene-Alūksne narrow gauge

Gulbenes-Alūksnes bānītis ir vienīgais Baltijas valstīs regulāri kursējošais šaursliežu vilciens, kas nodrošina pasažieru pārvadājumus 33 kilometru posmā, savienojot divu novadu centrus – Alūksni un Gulbeni. Šis posms ir saglabājies no 1903.gada 210 kilometru garās šaursliežu dzelzceļa līnijas Stukmaņi (Pļaviņas)-Valka. Šaursliežu dzelzceļš Gulbene-Alūksne ir atzīts par valsts nozīmes kultūras pieminekli. Maršrutā Gulbene-Alūksne vilciens ik dienu veic divus reisus katrā virzienā atbilstoši kustības sarakstam. Regulārajiem pārvadājumiem izmanto dīzeļlokomotīves. Vasaras sezonā tiek piedāvāti speciālie tvaika reisi ar restaurēto tvaika lokomotīvi “Ferdinands”. The railway section of 33 km is the only one in the Baltics offering a ride with a regularly running narrow-gauge train. Bānītis organizes attractive shows and events, also offers excursion around the depot and ride on a hand driven trolley. Lovers of railway atmosphere can stay overnight in Gulbene depot and carriage – saloon. www.banitis.lv