Bikepacking de Salses a Guardamar

35 days 45 minutes
January 27, 2022
November 2021

near Salses-le-Château, Occitanie (France)

“Bikepacking de Salses a Guardamar” és una ruta de bicicleta de muntanya pensada per a poder portar la bici carregada amb el material d’acampada, de manera que puguem viatjar amb certa autonomia, sense haver de buscar necessàriament allotjament cada nit, en estil “bikepacking” o cicloturista amb alforges.

Vaig fer aquesta ruta en trenta jornades de pedalada efectiva, amb una parada per a fer arreglar el nucli de la roda del darrera, que havia agafat molt de joc i s’havia de canviar.

Aquest itinerari comença a Salses, a la comarca del Rosselló, a la Catalunya Nord, i s'acaba a Guardamar, a la comarca del Baix Segura, al País Valencià. El track s’allarga fins a Elx, per anar a buscar el tren.

D’aquesta manera, fa la travessa de nord a sud dels territoris que conformen la part continental dels anomenats Països Catalans: La Catalunya Nord, Catalunya, La Franja d’Aragó i el País Valencià.

El track passa per les següents comarques:

CATALUNYA (NORD)

-El Rosselló
-La Fenolleda (Comarca occitana que forma part, juntament amb les comarques
nordcatalanes, del departament dels Pirineus Orientals)
-El Conflent
-La Cerdanya (La meitat nord sota sobirania de la República Francesa)

CATALUNYA (SUD)

-La Cerdanya (La meitat sud sota sobirania del Regne d’Espanya)
-El Berguedà
-La Ribera d’Ebre
-La Terra Alta
-El Montsià

FRANJA D’ARAGÓ (També coneguda com a Franja de Ponent)

-El Matarranya

PAÍS VALENCIÀ

-El Baix Maestrat
-Els Ports
-L’Alt Maestrat
-*Gúdar-Javalambre (El track va durant cinc kilòmetres per dins del terme municipal de Mosquerola, que pertany a aquesta comarca aragonesa, de la província de Terol)
-L’Alcalatén
-El Vinalopó Mitjà
-El Baix Vinalopó
-El Baix Segura

Aquest itinerari creua, de retruc, la gran majoria dels sistemes muntanyosos de l’est de la península Ibèrica.

La ruta travessa, a grans trets, el Pirineu, el Pre-Pirineu i els altiplans de la Catalunya Central. També visita el sud de la serralada Prelitoral i, a partir del massís dels Ports i ja dins del País Valencià, va creuant tot un seguit de serres que s’integren al sistema Ibèric i a les serralades Prebètiques.

El track va, normalment, per terreny de muntanya o de paisatge rural, evitant, en la mesura del que és possible, les zones urbanitzades i les carreteres. De tant en tant, però, també va passant per pobles, viles o ciutats, on podem abastir-nos d’aigua i de menjar, o fins i tot, si volem, trobar allotjament.

Pràcticament dues terceres parts de l’itinerari transcorren així per senders, camins i pistes sense pavimentar. La resta són pistes que han estat cimentades o asfaltades, carreteres sense trànsit, carrils bici, els inevitables accessos als pobles i ciutats que visitem i els carrers pels quals travessem aquestes poblacions. En els gairebé 1.400 kilòmetres que fa el track, en total només farem 10 o 15 per carreteres amb trànsit.

Tot i que aquesta ruta transcorre, en general, per terres poc poblades, allunyades de les grans vies de comunicació, de tant en tant passa per alguna població amb estació de ferrocarril.

Aquest fet s’ha de tenir molt en compte en cas que ens interessi només fer algun tram en concret de l’itinerari, o no puguem fer aquesta travessa de Salses a Guardamar d’una tacada, perquè mai no tenim prous dies de vacances i l’hem d’anar fent a trossos.

El tren ens permetrà així accedir a diverses poblacions per on passa el track. D’aquesta manera, ens podem evitar primer d’haver de fer servir el cotxe particular per a arribar al punt en el qual volem començar a pedalar i, al final, per a tornar a casa. Així ens estalviarem d’haver de fer enrevessades combinacions de vehicles.

Hi ha també algunes companyies d’autobusos de línia que ens poden deixar ficar la bici al bus, però aquesta possibilitat és menys fiable i depèn en gran mesura de la bona voluntat del xofer, al marge del fet que sovint ens obligaran a dur-la en una caixa o a embolicar-la d’alguna manera, cosa que segons el moment i el lloc on siguem pot resultar complicada.

Aquest itinerari està dissenyat per a poder-se fer en estil bikepacking, o cicloturista amb alforges. La quantitat d’equipatge que haurem de dur a la bici depèn de si volem dormir totes les nits en allotjaments, pagant, o si ens ve més de gust anar més a l’aventura i dormir pel nostre compte, fent bivac o aprofitant alguns refugis forestals i aixoplucs que hi ha escampats al llarg de la ruta.

Si optem per fer la travessa allotjant-nos en hotels, hostals, pensions, cases de turisme rural, albergs i càmpings amb bungalows tindrem l’avantatge de poder anar lleugers i fer tirades més llargues. Al final de cada etapa tindrem una dutxa calenta, un sopar de restaurant, un llit i wifi.

Els inconvenients són que disposarem de menys opcions a l’hora de planificar les etapes, que haurem d’estar sempre pendents de trobar allotjament i que ens perdrem la l’oportunitat d’estar en contacte amb el medi natural les vint i quatre hores del dia, de poder veure als vespres alguns animals salvatges en el seu hàbitat, de banyar-nos a l’aigua freda dels rius i de les fonts i de gaudir de postes i sortides de sol inoblidables.

Aquesta altra possibilitat, que consisteix a fer bivac a ermites, fonts, àrees recreatives o allà on ens vingui de gust, o poder dormir a refugis forestals o aixoplucs diversos, també és evidentment molt més econòmica i representa una forma de viatjar en bicicleta que ens dóna molta més flexibilitat a l’hora d’ajustar les etapes a la nostra motivació de cada dia, a les inclemències del temps i a qualsevol imprevist que pugui sorgir. El principal inconvenient és que ens obligarà a carregar el material d’acampada.

Jo personalment crec que la millor de les dues opcions és una combinació d’ambdues: dormir sempre que es pugui a l’aire lliure, per tal de tenir una experiència de contacte amb la natura tant intensa com sigui possible i, cada tres o quatre dies, si el temps no acompanya gaire, o simplement ens ve de gust, buscar algun allotjament on poder rentar la roba, gaudir d’una dutxa d’aigua calenta i fer un tastet de la gastronomia local.

Crec que la millor època de l’any per a fer aquesta ruta és a l’inici de la tardor: encara no hi ha neu al Pirineu, de dia ja no fa tanta calor com a l’estiu i a les nits encara no fa gaire fred, si volem fer bivac o dormir a refugis forestals.

A l’hivern els dies són curts, les nits són fredes i algunes etapes del Pirineu són realment complicades de fer, perquè als camins s’hi acumula molta neu i molt de fang.

De fet, encara podem trobar neu als colls del Pirineu fins a ben entrada la primavera, i, a finals d’aquesta estació, en alguns trams de la resta de la ruta ja pot començar a fer força calor.

Potser a principis de primavera seria més recomanable fer la travessa de sud a nord: començant al sud del País Valencià quan encara no fa tanta calor i arribant al Pirineu quan ja no hi hagi neu, per a passar els colls sense problemes.

Suposo que també és possible fer aquesta travessa a l’estiu, tot i que personalment no crec que sigui gaire recomanable: si bé per una banda a les nits no fa gaire fred i no caldrà dur tanta roba d’abric, d’altra banda, alguns trams força llargs de la ruta poden esdevenir realment complicats, degut a la combinació de dos factors: temperatures molt altes a les hores centrals del dia i absència de fonts, fet que ens obligarà a carregar molta més aigua encara.

Sigui quina sigui l’època de l’any en que fem aquesta travessa i l’estil de viatge que triem de fer, més o menys autosuficient; haurem de tenir en compte que a la majoria de les etapes rodarem poc o molt lluny de zones habitades, molt sovint sense gens de cobertura al telèfon mòbil i a vegades haurem de fer vint, trenta, quaranta i fins a noranta kilòmetres des d’un poble fins al següent, sense trobar gaire gent ni cases habitades entremig.

Això vol dir que sempre hem d’anar amb prudència, per tal de no patir cap accident; dur sempre prou aigua, menjar i roba, una petita farmaciola i recanvis per a poder superar els imprevistos que puguin sorgir; mai subestimar la distància a recórrer, ni el desnivell a superar, ni les dificultats del camí, ni les adversitats meteorològiques; mesurar les nostres forces per tal de poder continuar pedalant a l’endemà de manera efectiva i acabar la travessa amb èxit; respectar el medi natural, els habitants de les comarques que travessem i les seves propietats, sense rodar fora dels camins marcats i deixant sempre tancades les barreres i els filats per a bestiar que anirem trobant.

De tot plegat depèn la nostra seguretat, l’èxit de la nostra petita aventura i la possibilitat de poder continuar gaudint del ciclisme de muntanya durant molts anys.

Aquest itinerari està concebut per a anar en bicicleta de muntanya, amb suspensió davantera com a mínim i doble opcional.

Suposo que fer aquesta travessa en bici de gravel és factible, ja que en la seva immensa majoria transcorre per camins i pistes en prou bon estat.

Hi ha, però, al llarg de la ruta, alguns trams molt pedregosos o amb reguerots, els quals, anem amb la bici que anem, ens obligaran a posar el peu a terra. És evident que fent servir una bici amb suspensió i tenint una mica de tècnica podrem apurar molt més que anant amb una bici de gravel.

El fet és que la immensa majoria de senders i de trams tècnics que hi ha escampats al llarg d’aquest itinerari, si no és fan en bici de muntanya, no són gaire recomanables; però també és cert que gairebé sempre és possible trobar camins alternatius o anar per carretera.

En cas de voler fer aquesta ruta de sud a nord, cal tenir en compte que trobarem carrers i rotondes en contra-direcció i que hi haurà algun camí en que ens haurem de baixar de la bici i caminar, però això tant en un sentit com en l'altre.

En l’espai que preveu wikiloc per a les descripcions dels itineraris, evidentment no s’hi pot encabir una descripció que doni un mínim de detall d’una travessa tan llarga com aquesta; així que he penjat una ressenya completa de la ruta, d'unes 20 planes de text, en forma de post en un blog que tinc, al qual podreu accedir clicant en un enllaç que apareix al final d’aquest text.

També aniré penjant a wikiloc 6 tracks més curts, amb aquest mateix track de tota la ruta, però fraccionat en arxius d’entre 3.000 i 8.000 punts, que en ser més petits, donen menys problemes a l’hora de carregar-los al GPS.

Aquests 6 tracks també em permetran marcar molts més waypoints que poden resultar d’interès a l’hora de veure per on passa l’itinerari, i també penjar centenars de fotos que tinc de tota la travessa, que malauradament tampoc tenen cabuda en un sol post.

La tria de les fotos i els waypoints que he penjat a wikiloc ha estat en part condicionada pel fet que cap al final del viatge se’m va espatllar el mòbil i vaig perdre moltes fotos.

Si voleu més informació sobre la ruta, o que us enviï els tracks originals sanejats i corregits, m’envieu un missatge pel wikiloc o un mail a xavitranscat@gmail.com.

Salut i pedals.

Cliqueu a l'enllaç "Veure més", que hi ha una mica més avall, per tal d'accedir al meu blog, on hi podreu trobar el "MAKING OF", la DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI i el LLIBRE DE RUTA.

També podeu accedir-hi mitjançant aquest enllaç:

A través d'aquest altre enllaç podreu veure una taula amb el llibre de ruta:

PictographTrain stop Altitude 34 ft

Salses

Salses és al kilòmetre zero d'aquesta travessa. Aquesta vila, en estar situada als confins de la comarca del Rosselló, marca el límit nord històric de Catalunya i, en conseqüència, dels Països Catalans. Val la pena fer una visita al castell, que és a la vora de l'estació, al principi del track, i atansar-se a l'estany, que és a pocs kilòmetres, tot seguint l'itinerari. A la vila hi ha bars, restaurants, botigues, diverses opcions d’allotjament i una estació de ferrocarril de la SNCF, a la qual comença la ruta.

Força-real (507 m.)

Cim amb dues puntes que domina la plana del Rosselló. En una hi ha antenes i repetidors, i a l'altra, un mirador i una ermita amb porxo. Lloc apte per a fer-hi bivac, amb bones vistes, però sense aigua. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographProvisioning Altitude 1,148 ft

Prada de Conflent

Prada de Conflent és la capital de la comarca del Conflent i està situada al peu del llegendari massís del Canigó. És una vila turística i hi trobareu bars, restaurants, botigues, supermercats, taller de bicicletes, càmping i d’altres opcions d’allotjament. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

Coll de Brilles (1.969 m.)

Coll de muntanya situat en una zona militar, a la vora de Montlluís, a la comarca de la Cerdanya. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographTrain stop Altitude 3,957 ft

Puigcerdà

Puigcerdà és la capital de la comarca de la Cerdanya i és un centre turístic de primer ordre, tant a l'estiu com a l'hivern. Hi trobareu bars, restaurants, botigues, taller de bicicletes, diverses opcions d’allotjament i estació de ferrocarril de la RENFE. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

Coll de Pal (2.106 m.)

El coll de Pal és el més punt més alt pel qual passa aquesta ruta de Salses a Guardamar. Està situat a la comarca del Berguedà, entre l'estació d'esquí de la Molina i la vila de Bagà. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographProvisioning Altitude 2,600 ft

Bagà

Vila medieval, que es mereix una visita. Hi ha bars, restaurants, botigues, càmping i d’altres opcions d’allotjament. És l'única localitat per la qual passa aquesta ruta dins la comarca del Berguedà. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

Coll de la Bauma (1.573 m.)

Coll de muntanya, al Parc Natural del Cadí-Moixeró. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

Creu del Pedró (1.492 m.)

Coll de muntanya situat a la vall del Lord, a la comarca del Solsonès. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographProvisioning Altitude 1,671 ft

Cardona

Vila històrica. Els carrers del centre, el castell i la muntanya de sal es mereixen una visita. Hi ha bars, restaurants, botigues i diverses opcions d’allotjament. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

Serra de Pinós - La taula de Pedra

A la serra de Pinós hi trobareu un hostal que porta cinc-cents anys en funcionament i la taula de Pedra, una rosa dels vents que marca l'indret que representa que és el centre geogràfic de Catalunya. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographTrain stop Altitude 1,257 ft

Tàrrega

Tàrrega, capital de la comarca de l'Urgell, és la ciutat més gran que creua aquesta ruta en el seu pas per les comarques catalanes. Hi trobareu bars, restaurants, botigues, taller de bicicletes, diverses opcions d’allotjament i una estació de ferrocarril de la RENFE. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographTrain stop Altitude 1,636 ft
Photo ofL'Espluga de Francolí - Monestir de Poblet Photo ofL'Espluga de Francolí - Monestir de Poblet Photo ofL'Espluga de Francolí - Monestir de Poblet

L'Espluga de Francolí - Monestir de Poblet

A l'Espluga de Francolí hi ha bars, restaurants, botigues, diverses opcions d’allotjament i una estació de la RENFE. El Monestir de Poblet té una gran importància històrica, constitueix el conjunt arquitectònic més important de la ruta del Cister i és el monestir habitat més gran d'Europa. Hi ha un bar-restaurant i allotjament. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographProvisioning Altitude 3,135 ft

Prades

La vila de Prades està situada en un altiplà al bell mig de les muntanyes de Prades. Aquest massís està repartit entre les comarques del Priorat, la Conca de Barberà, l'Alt Camp i el Baix Camp, en els confins de la qual es troba aquesta localitat. És una vila força turística, que val la pena visitar. Hi ha una font esfèrica modernista, i també bars, restaurants, botigues i diverses opcions d’allotjament.

PictographProvisioning Altitude 2,399 ft

Siurana

El petit poble de Siurana està situat a les muntanyes de Prades, dins de la comarca del Priorat. En els darrers anys ha esdevingut una meca mundial de l'escalada esportiva i un lloc força turístic. Hi trobareu bars, restaurants, botigues, un càmping i d'altres opcions d’allotjament. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographProvisioning Altitude 2,453 ft

La Morera de Montsant

La Morera de Montsant, al Parc Natural de la Serra de Montsant, està situat ben bé al peu de les cingleres de la serra Major i és un bon mirador de la comarca del Priorat. Hi ha bars, restaurants, botigues, un refugi de muntanya i d'altres opcions d’allotjament. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographTrain stop Altitude 98 ft

Móra d'Ebre

Móra d'Ebre és la capital de la Ribera d'Ebre. Hi ha bars, restaurants, botigues i diverses opcions d’allotjament. A Móra la Nova, que està molt a la vora, a l'altra banda del riu, hi ha també un taller de bicicletes i estació de ferrocarril de la RENFE. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographProvisioning Altitude 1,913 ft

Beseit

Vila històrica, es mereix una visita. Està situada dins de la comarca aragonesa del Matarranya, a la franja de Ponent. Hi ha bars, restaurants, botigues, càmping i d’altres opcions d’allotjament. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographProvisioning Altitude 3,593 ft

Fredes

Fredes és el poble més septentrional del País Valencià. Hi ha una font i un bar-restaurant. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographProvisioning Altitude 3,205 ft

Morella

Morella és la capital dels ports i en el seu moment va ser declarada conjunt històrico-artístic. És una localitat molt bonica que val la pena visitar, per això és un lloc força turístic, i hi trobareu bars, restaurants, botigues i diverses opcions d’allotjament. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographProvisioning Altitude 3,719 ft

Vilafranca

A Vilafranca, hi trobareu bars, restaurants, botigues, càmping i d’altres opcions d’allotjament. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

L'Estrella

L'Estrella és un llogarret situat a la comarca aragonesa de Gúdar-Javalambre, a tocar del riu Montlleó, que aquí fa de límit amb les comarques valencianes de l'Alt Maestrat i l'Alcalatén. És un bon exemple del que ara s'anomena "la España vaciada", tal i com em va dir un dels dos únics habitants que hi resten. L'Estrella és un dels paratges amb més caràcter de tota la ruta. No hi ha cap mena de servei, només una font sortint del poble.

Sant Joan de Penyagolosa

Sant Joan de Penyagolosa, a la comarca de l'Alcalatén, és al peu de l'altiu pic del Penyagolosa, una de les muntanyes més emblemàtiques i amb més personalitat i simbolisme de tot el País Valencià. Hi ha una hostatgeria, però actualment resta tancada i els únics serveis amb els quals podem comptar són un refugi forestal lliure, una zona d'acampada lliure i alguna font d'aigua ben fresca.

PictographProvisioning Altitude 1,126 ft

Torre-xiva

Torre-xiva, a la comarca de l'Alt Millars, és un poble petit i bonic a la vora del riu Millars. Hi ha bar, un forn-botiga i alguna opció d'allotjament. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

Photo ofColl de la Nevera (716 m.) - Serra d'Espadà. Photo ofColl de la Nevera (716 m.) - Serra d'Espadà. Photo ofColl de la Nevera (716 m.) - Serra d'Espadà.

Coll de la Nevera (716 m.) - Serra d'Espadà.

Port de muntanya situat al Parc Natural de la serra d'Espadà. El nom li ve d'un pou de glaç que hi ha a la vora. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographTrain stop Altitude 1,062 ft

Sogorb

La històrica ciutat de Sogorb és la capital de la comarca de l'Alt Palància. Hi trobareu bars, restaurants, botigues, tallers de bicicletes i diverses opcions d’allotjament. També hi ha estació de ferrocarril de la RENFE. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

Alt de Montmajor (951 m.)

Port de muntanya, situat a la comarca de l'Alt Palància. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographProvisioning Altitude 2,562 ft

Les Alcubles

Les Alcubles és el primer poble que trobem havent entrat a la comarca dels Serrans. Hi ha bars, restaurants i botigues. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

Puntal de Simón (1.223 m.)

Pic de muntanya al mig d'un parc eòlic. Hi ha un aixopluc sense porta, a la vora del cim i de la torre de guaita forestal. És un lloc apte per a fer-hi bivac, amb bones vistes, però sense aigua. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

Alcotas

Un petit racó de món, perdut a la comarca dels Serrans. Hi ha una font a dintre del poble i una altra sortint-ne. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographProvisioning Altitude 1,573 ft

Xelva

Xelva és la capital de la comarca dels Serrans. Hi trobareu bars, restaurants, botigues i diverses opcions d'allotjament. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographRiver Altitude 1,401 ft

Riu Túria

La ruta creua el riu Túria a pocs kilòmetres més avall de l'embassament de Benaixeve, per un pont penjant que hi ha sota dels xorros del Barxell. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

El Remedio (1.306 m.)

El Remedio és el pic més alt de la comarca de la Plana d'Utiel - Requena. És a la vora del port del Negret i de l'ermita del Remedio. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographTrain stop Altitude 2,323 ft

Sant Antoni de Requena

Sant Antoni de Requena, a la comarca de la Plana d'Utiel-Requena, està voltat de vinyes i al costat de les vies de ferrocarril i de l'autovia que comuniquen la ciutat de València amb Madrid. Hi ha bars, restaurants, botigues i una estació de ferrocarril de la RENFE. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographProvisioning Altitude 1,281 ft

Cofrents

Cofrents és a la confluència del riu Cabriol i del riu Xúquer. Hi ha bones vistes, un castell, bars-restaurant, botigues i un hotel. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

Vall de Sácaras

La solitària vall de Sácaras és entre Cofrents i el cim del Caroig, a la comarca de la Vall de Cofrents. Es troba al principi del tram més llarg que fa aquesta ruta sense passar per cap poble: de Cofrents a Vallada hi ha més de 90 kilòmetres. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

Pic del Caroig (1.126 m.)

El pic de Caroig és al bell mig d'una regió molt poc poblada, situada entre les comarques de la Vall de Cofrents i la Canal de Navarrès. Aquest ferèstec territori ha estat anomenat “el desert de Cavanilles”, pel botànic valencià que va recórrer aquestes solitàries contrades a finals del segle XVIII, i que va definir el Caroig com a “centro y punto de unión de los montes esparcidos por todo el reyno de Valencia”. Hi farem gairebé 100 km sense trobar cap poble.

Serra d'Énguera

La serra d'Énguera és entre les comarques de la Vall de Cofrents i de la Canal de Navarrés. El tram d'aquest itinerari que creua el Caroig i la serra d'Énguera és molt solitari i implica fer gairebé cent kilòmetres sense passar per cap poble.

PictographTrain stop Altitude 1,183 ft

Ontinyent

Ontinyent és la capital de la comarca de la Vall d'Albaida. La ruta creua el seu centre històric, que es mereix una visita. Hi ha bars, restaurants, botigues, tallers de bicicletes, diverses opcions d’allotjament i una estació de ferrocarril de la RENFE.

PictographProvisioning Altitude 2,068 ft

Bocairent

El barri medieval es mereix una visita. Hi ha bars, restaurants, botigues i diverses opcions d’allotjament. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

Font de Mariola

Situada al cor de la serra de Mariola, la font de Mariola és un bell paratge. Hi ha una àrea recreativa, amb taules, lavabos i un refugi forestal amb bancs d’obra i taules de pic-nic, però sense portes ni finestres. Un kilòmetre abans d’arribar-hi, hi ha també un càmping, amb botiga i bar-restaurant. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

Portell de Catí (1.097 m.)

El Portell de Catí és un port de muntanya que queda un kilòmetre o dos per sobre de les populars àrees recreatives del Xorret de Catí, situades al massís del Maigmó, entre les comarques de l'Alcoià i el Vinalopó Mitjà. A la zona del Xorret de Catí hi ha un hotel, una mena de refugis-bungalow, taules de pic-nic i algun aixopluc, apte per a fer-hi bivac.

Coll de l'Eixau (1.078 m.)

Coll de muntanya al massís del Maigmó, entre el cim del Maigmó i el del Maigmonet. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

Serra del Sit

La serra del Sit, a la comarca del Vinalopó Mitjà, forma part de l'anomenat ”Paisatge protegit de la serra del Maigmó i la serra del Sit”. En seu nom prové de l'àrab "sidi" (senyor). https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographProvisioning Altitude 1,286 ft

Monòver

Monòver està a la comarca del Vinalopó Mitjà. Hi trobareu bars, restaurants, botigues i alguna opció d’allotjament. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographProvisioning Altitude 1,216 ft

El Fondó de les Neus

El Fondó de les Neus és una petita població, a la qual hi podeu trobar bars, restaurants, botigues i alguna opció d’allotjament. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographProvisioning Altitude 398 ft

Crevillent

Crevillent és una ciutat situada a la comarca del Baix Vinalopó. Hi podem trobar bars, restaurants, botigues, tallers de bicicletes i diverses opcions d’allotjament. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

PictographLake Altitude 9 ft

El Fondó d'Elx

El Fondó d'Elx és un parc natural que hi ha entre Crevillent i la mar Mediterrània. https://docs.google.com/document/d/1rkiQPa7IvvaRQ6posYO3FPTS-uMOoSec/edit?usp=sharing&ouid=100208228835241936675&rtpof=true&sd=true

PictographProvisioning Altitude 101 ft

Guardamar de Segura

Guardamar de Segura marca el final simbòlic de la travessa, a l'extrem sud dels Països Catalans. Hi podeu trobar bars, restaurants, botigues i diverses opcions d’allotjament. https://bikepackingdesalsesaguardamar.blogspot.com/2022/02/una-mica-dhistoria-el-making-of_48.html

• Dani Rial Feb 13, 2022

Fabulosa ruta.
    Felicitats
    Per a quin tipus de bici és
    btt
    seria possible en gravel?

XaviXTC Feb 13, 2022

Gràcies, Dani Rial. Suposo que gairebé tota la ruta és més o menys factible en bici de gravel. Si t'interessa fer-la et puc explicar quins serien els trams més tècnics del track (trialeres i camins pedregosos) i com evitar-los, anant a buscar alternatives per carreteres secundàries.

• Photo of Datsusara biking
    Datsusara biking Feb 21, 2022

Impresionante ruta y el trabajo que has hecho describiendo al detalle! Ha sido un placer cruzarte en aquella búsqueda de refugio por la Serra Mariola y poder charlar contigo acerca de tus aventuras y esta en particular. Tomaré gran parte de tus consejos e indicaciones para lanzarme a la aventura.
    Gracias por todo tu aporte y desde ya lo mejor para las futuras travesías.
    Un gran saludo!

XaviXTC Feb 22, 2022

Muchas gracias, Datsusara Biking!! Recuerdo bien aquel rato en que coincidí contigo, después de tantos días y tantos kilómetros solo. La conversación que tuvimos me motivó mucho volver a viajar lejos, a ver qué se me ocurre. Estamos en contacto. Un saludo cordial!!

• Photo of NatxoFB
    NatxoFB Aug 31, 2022

La mare que va, quina enveja sana, quin recorregut i quina aventura!!
    Enhorabona, sóc gran coneixedor del PV i flipe lo xulo del recorregut per les meues terres.
    Una alegria haver trobat la teua aventura per ací!
    Gràcies, i ojala puguera fer-la alguna volta!

XaviXTC May 5, 2023

Moltes gràcies pel teu comentari, NatxoFB. La veritat és que, d'aquest viatge, el tram del qual tinc un record més viu, és el que recorre el País Valencià, per la descoberta de nous paisatges que va representar, tinc ganes de tornar-hi. Si alguna vegada t'animes a fer la ruta sencera o algun tram i et cal cap mena d'informació, envia'm un missatge. Salut i pedals.