Bānīša zemes līklocis/Trail from Alūksne to Gulbene

Photo ofBānīša zemes līklocis/Trail from Alūksne to Gulbene Photo ofBānīša zemes līklocis/Trail from Alūksne to Gulbene Photo ofBānīša zemes līklocis/Trail from Alūksne to Gulbene

October 4, 2022
June 2020

near Alūksne, Alūksnes novads (Latvija)

Ja tev gribas izbraukt ar Gulbenes-Alūksnes bānīti, bet tava sirdslieta ir velobraukšana, tad šī ir lieliska iespēja apvienot abus šos procesus. Gluži kā bānītis pa šaurajā sliedēm savieno Gulbenes un Alūksnes pilsēta, tā šis maršruts izlīkumo pa mazajiem un nedaudz lielākiem ceļiem, lai iepazītu bānīša apkārtni. Visa maršruta laikā bānīša ceļš tiks šķērsots 6 reizes un garām braukts 8 stacijām (pieturas punktiem).

Izvēlies braukšanas virzienu, izpēti bānīša braukšanas grafiku un dodies piedzīvojumā! Neaizmirsti ieplānot laiku, kuru pavadīt skaistajā Stāmerienā, apmeklējot pili, pareizticīgo baznīcu vai atpūsties pie Stāmerienas ezera!

Alūksnes pilsētas daļa, kura izveidojusies pateicoties 1903.gadā atklātajai Stukmaņi (Pļaviņas)–Valka dzelzceļa līnijas izbūvei. Šeit apskatāma sarkaniem ķieģeļiem veidotā dzelzceļa stacijas ēka, kurā mūsdienās atrodas burgernīca “Tvaiks x Ogle”. Līdzās stacijai atrodas vēsturiskais bagāžas šķūnis, kurā izvietota multimediālā ekspozīcija “Alūksnes Bānīša stacija”. Bet nedaudz tālāk atrodas 1912.gadā atklātā dzelzceļa stacijas viesnīca, mūsdienās – “Bahnhofs hotel” un 1939.gadā uzceltais graudu elevators.

Izveidots pēc II Pasaules kara. 1980.gados uzbūvētā pasažieru nojume bija zudusi - pietur- vietu iezīmēja pie staba piestiprināts tās nosaukums. 2016.gadā atbilstoši vēsturiskajam prototipam uzbūvēta jauna pasažieru nojume.

Bišu saimniecība “Lejas”

Dodoties uz saimniecību brauksiet garām sinepju, amoliņa, facēlijas un griķu laukiem, kurus izmanto kā bišu dravas un sēklu materiālu. Saimniecība piedāvā dažādu ziedu medus degustāciju un iegādi. T. +371 29432313

Dzelzceļa līnija Ieriķi-Abrene

1902.gadā kokmateriālu izvešanas vajadzībām no Abrenes (Pitalovas) stacijas uzbūvēja 67 kilometru garu šaursliežu atzarojumu līdz Sitai (toreiz tā atradās uz Vitebskas un Vidzemes guberņu robežas). 1916.gadā I Pasaules kara laikā Krievijas armija Abrenes - Sitas līniju caur Gulbeni savienoja ar dzelzceļa līniju Rīga - Pleskava Ieriķos. 2011.gadā dzelzceļa līnija tika slēgta.

PictographPark Altitude 452 ft

Vecgulbenes muižas teritorijā parku izveides iniciatori un realizētāji bija muižas īpašnieki Johans Gotlibs fon Volfs un Heinrihs fon Volfs. Parkā tika iestādīti vairāk nekā 300 dažādu taksonu ziemeļu un dienvidu izcelsmes koku un tajā ir barona Heiriha fon Volfa veltījums sievai Marisai - dīķis burta “M” veidā.

Gulbenes depo ir 20.gadsimtam raksturīgs lokomatīvju depo ar šaursliežu un platsliežu ceļiem dzelzceļa ritošā sastāva noevietošanai, kā arī remonta darbnīcām. Te aplūkojams griezulis ar divu platumu sliežu ceļiem, kas ir vienīgais tāda veida Latvijā. T. +371 20228884, +371 64473037

Ēka celta pēc arhitekta Federa projekta platsliežu dzelzceļa vajadzībām, taču 1939.gadā pasažieru ērtībai pie platsliežu stacijas tika pievilkts šaursliežu sliežu ceļš. Gulbenes stacijas ēka cieta 1944.gadā aviācijas uzlidojuma laikā. Iepretī Gulbenes stacijas ēkai atrodas depo, kā arī šaursliežu dzelzceļa Vecgulbenes stacijas ēka un dzelzceļnieku dzīvojamās ēkas. Šobrīd stacijas ēkā atrodas izglītojošais un interaktīvais centrs “Dzelzceļš un Tvaiks”. T. +371 25448661

Jaunannas robežakmens

Jau izsenis īpašumu robežas atzīmēšanai izmantoti akmeņi. Jaunannas pagasts robežojas ar vairākiem pagastiem un četrās robežvietās uzstādīti lieli laukakmeņi. Šis akmens norāda uz Jaunannas un Annas pagastu robežu.

PictographMonument Altitude 515 ft

Kalnamuiža

No 1561.-1629.gadam Kalnamuižu kopā ar Alūksni pārvaldīja stārasts jeb pārvaldnieks Tīzenhauzens. Pēdējie muižas īpašnieki bija Volfu dzimta. 1904.gadā pils sadzīvisku iemeslu dēļ dega, tāpēc tā tika pārbūvēta pēc arhitekta Bokslafa plāna un ieguva klasicisma stila iezīmes. No 1938.-2004.gadam muižā atradās skola. Netālu no kungu mājas labi saglabājusies oranžērija.

PictographMuseum Altitude 466 ft

Kalncempju pagasta Viktora Ķirpa Ates muzejs

Muzejs īpašs ar savu Vidzemes lauku sētas burvību. Šeit var apskatīt 11 dažādas ēkas no apkārtnes zemnieku sētām un Ottes muižas, iepazīt pirmās Latvijas brīvvalsts laikā darināto lauku tehniku un daudzveidīgos zemnieku sētai piederīgos darba rīkus, kā arī pamēģināt tos pašiem darbībā. T. +371 26563597, +371 25664436

Stacijas sākotnējais nosaukums bija Kalnamuiža, kopš 1927.gada 1.maija - Kalniena. Celta vienlaicīgi ar dzelzceļa līniju, tikai šīs stacijas ēka ir būvēta koka konstrukcijā ar dekoratīviem fasādes elementiem. Pie stacijas 20.gadismta sākumā atradies arī ūdenstornis, kas vēlāk nojaukts vai pārvietots.

Kristapa Brasļa keramikas darbnīca

Apmeklēt darbnīcu tiek aicināti gan individuāli apmeklētāji, gan grupās. Uz vietas ir iespējams iegādāties keramiķa darinājumus, iesaistīties radošās darbnīcās un pat piedalīties cepļa kurināšanas procesā! Pie darbnīcas izveidota foto siena ar keramiķa darinājumiem. T. +371 28667335

PictographMonument Altitude 467 ft

Naglenes muiža

19.gadsimta sākumā celtā muiža ir vietējās nozīmes kultūras piemineklis. Līdz mūsdienām saglabājusies kungu māja (pārbūvēta, padomju laikos bijis klubs un kantoris, tagad dzīvokļi), klēts un kūtis. Ap kungu māju, iespējams, bijis neliels parks, kas tagad stipri aizaudzis. Pie pagrieziena uz Beļavu atrodas arī 1881.gadā celtā krogus ēka.

PictographMonument Altitude 511 ft

Ottes muiža

Muiža kā pusmuiža vai lopu muiža veidojusies 18.gadsimtā. Kā muižas centrs tā iezīmēta 1772.gada Rīgas guberņas un 1793.gada Valkas apriņķa kartēs. Mūsdienās no Ottes muižas ēkām ir saglabājušās muižas klēts, dzīvojamā māja, kuras atrodas Ottes muižas centrā, kā arī Kalncempju pagasta Viktora Ķirpa Ates muzeja teritorijā redzamā pirts un smēde. Blakus muzejam saglabājušas arī ūdensdzirnavas.

Stacija šeit ierīkota vairākus gadus pēc dzelzceļa nodošanas ekspluatācijā – ap 1907.gadu. Līdzās stacijas pasažieru ēkai atrodas ūdenstornis, kur tvaika lokomotīve savā maršrutā papildina ūdens krājumu. Meža ielokā līdzās stacijai izveidota teritorija dažādām aktivitātēm, kas ir lieliska vieta arī piknikam.

PictographReligious site Altitude 492 ft

Piemineklis Ezeriņu kapsētā

Kapsētā atrodas par Annas pagasta Aizsargu nodaļas savāktiem līdzekļiem uzceltais un 1933.gadā atklātais piemineklis Pirmā pasaules karā un Latvijas Neatkarības karā kritušajiem Annas pagasta karavīriem. 1940.gada 18.novembrī piemineklis sašauts, ložu atstātās pēdas aizvien redzamas. Kapos apbedījumi veikti no 1925.gadā, par pirmo apbedījumu tiek uzskatīta Minnas Āboliņas kapa vieta. Kapsētā apglabāti arī trīs Lāčplēša Kara ordeņa kavalieri - Oskars Zemnieks, Eduards Meijers un Aleksandrs Elmārs Ķesteris.

PictographIntersection Altitude 599 ft

Pārbrauktuve pie Dudām

Vieta ar labu skatu punktu šaursliežu vilciena vērošanai. Pie Dudām vilciens ir plkst. 14:18, 15:32, 19:18 un 20:02. Šeit apskatāms arī no laukakmeņiem veidotais dzelzceļa tiltiņš, kurš saglabājies no līnijas Pļaviņas–Valka izbūves 1901.gadā.

Pūriņu pieturas punkts

Saukta arī “Pienakalns”un “6.kilometrs”. 1980.gados uzbūvēta pasažieru nojume. 2016.gadā atbilstoši vēsturiskajam prototipam uzbūvēta jauna pasažieru nojume.

PictographMonument Altitude 446 ft

Pils celta 1830.gados, taču 1905.gadā pili nodedzināja. Tā tika atjaunota 1908.gadā, iegūstot jaunu izskatu - pārbūvēšanas darbu rezultātā, pils ieguva neoklasicisma un jūgendstila iezīmes. 1930.gados Stāmerienas pilī dzīvojis pasaulslavenais itāļu rakstnieks, romāna “Gepards” autors Džuzepe Tomazi di Lampeduza, kas bija precējies ar baronesi Aleksandru fon Volfu. Par Stāmerienas pils pēdējo īpašnieku kļuva Aleksandras fon Volfas pirmais vīrs barons Andrejs Pilars fon Pilhau. II Pasaules kara laikā ēka tika izmantota armijas vajadzībām, vēlāk ēkā atradās lauksaimniecības tehnikums, kantoris un ciema padomes izpildkomiteja.

PictographReligious site Altitude 410 ft

Baznīcas pamatu likšana notika 1902.gadā. Baznīca celta, jo tajā laikā daļa no pagasta iedzīvotājiem bija pareizticīgie, kā arī Stāmerienas muižas īpašnieks Johans Gotlībs fon Volfs bija precējies ar krievieti Sofiju Potjomkinu.

Stāmerienes stacija, tilts pār Ludzupīti un skatu platforma

Stacijas pasažieru ēka būvēta reizē ar dzelzceļa līniju un arhitektoniski veidota 20.gadsimta sākumam raksturīgā stilā. Arī Ludzupītes tilts celts reizē ar sliežu izveidi 1901./02.gadā, tā celtniecībai esot izmantoti olu baltumi. Blakus stacijai ir izveidota skatu platforma ar labiekārtotu piknika vietu, no kuras katru dienu plkst. 13:26, 16:22, 18:26 un 20:52 vērojams Bānītis.

Pieturas punkts šaursliežu dzelzceļa līnijā pēc vietējo iedzīvotāju lūguma izveidots 1928.gadā. 1937.gadā te uzbūvēta stacijas ēka ar atsevišķu saimniecības ēku. Umernieku stacija ir vienīgā brīvvalsts laikā uzceltā stacijas ēka līnijā Gulbene.

Zemnieku saimniecība “Jaungrēveles”

Ceļš uz zemnieku saimniecību ir viena no ainaviskākajām vietām šajā apvidū. Šeit pārņem vēlme apstāties un ļauties gleznainajai ainavai – izbaudiet to! Saimniecība piedāvā biškopības produktu iegādi, saimniecības apskati un darbošanos sveču darbnīcā. T. +371 26312131