Ar riteni pa Liteni/ Cycling in Litene

Photo ofAr riteni pa Liteni/ Cycling in Litene Photo ofAr riteni pa Liteni/ Cycling in Litene Photo ofAr riteni pa Liteni/ Cycling in Litene

January 7, 2021
January 2021

near Litene, Gulbenes novads (Latvija)

Uz Liteni, uz Liteni, ar vecu koka riteni… Aicinām doties skaistā velomaršrutā, apskatot Litenes pagastu!

Pagasta centrā atrodas 2014.gadā Gulbenes novada svētkos atklātais Riteņu parks. Šī parka centrālais simbols ir 3,80 metrus augstais ritenis, bet pārējie riteņi ir citu novada pagastu un Gulbenes pilsētas dāvinājumi.

Tālāk no centra izveidotas piemiņas vietas – 1906.gadā pie ozola ir uzstādītā piemiņas plāksne četriem liteniešiem – revolūcijas nemieru dalībniekiem un 2001.gadā Litenes kapsētā atklāts memoriāls latviešu virsniekiem – Sāpju siena.

Pededzes un Sitas palienē pamēģini uz brīdi apstāties un izbaudīt Pededzes upes vieglo tecējumu, saklausīt putnu dziesmas un ļauties mieram – ārpus burzmas un mašīnu trokšņiem. Ja tev paveiksies – turpat pļavās sastapsi zemnieku saimniecības “Sopuļi” ‘Hailander’ šķirnes liellopu ganāmpulku un savvaļas zirgus.

Svarīga maršruta sastāvdaļa, protams, ir atpūta, tāpēc piedāvājam trīs pieturvietas un divus pusdienošanas variantus. Viena no iespējām – pirms došanās velomaršrutā nodrošināties ar pledu, ūdeni un pusdienām, kuras baudīt Sitas un Pededzes palienes pļavās. Ja labāk vēlies pusdienot, kad būsi pieveicis visu maršruta, tad brauciena laikā, tuvojoties galamērķim, apmeklē vietējos veikalu, kur varēsi iegādāties kādu gardumu.

PictographPark Altitude 385 ft

Jau izsenis par Litenes simbolu tiek dēvēts ritenis (no dziesmas “Uz Liteni, uz Liteni ar vecu koka riteni”), tādēļ tika nolemts, ka simbols – ritenis ir jāīsteno dzīvē. Litenes pagasta pārvalde izsludināja ideju konkursu par vides objektu – ritenis. Konkursā tika iesniegta 21 ideja un apraksti par iespējamajiem riteņiem, to atrašanās vietām. Žūrija – tūrisma speciālisti un pārvaldes iestāžu darbinieki izvērtēja iesniegtās idejas un atzina, ka visiem riteņiem ir kas kopējs un tas ir riteņa rats. Objekts ir kā laika vēstnesis, kuru uz adventes laiku rotā uguntiņas vai uz Lieldienām krāsainas lentes. Tas vēstī, ka riteņa rats griežas uz riņķi – tā griežas un viens aiz otra iet gadalaiki, mēneši, laiks… un līdz ar laiku mainās apkārtne un mēs. Objektu izgatavoja litenietis Guntis Vaskis. Riteņa diametrs ir 3,80 metri un tas izgatavots no metāla.

PictographTree Altitude 387 ft

Piemiņas ozols / Historical oak

PictographMonument Altitude 407 ft

1988.gada oktobrī bijušās Latvijas armijas vasaras nometnes teritorijā Sitas silā Litenes pagastā tika atrasti 1941.gada jūnijā padomju armijas noslepkavoto 11 virsnieku pīšļi. Lai gan tos neizdevās identificēt, tomēr 1989.gada 2.decembrī, iesvētot dievkalpojumā Gulbenes evaņģēliski luteriskajā baznīcā, svinīgi pārapbedīja Litenes kapos. 2001.gada 14.jūnijā Litenes kapos tika atklāts arhitektu Dinas Grūbes, Benitas un Daiņa Bērziņa, akmeņkaļu Ivara Feldberga un Sandra Skribnovska radītais memoriāls „Sāpju siena”, kas simbolizē 1941.gada nogalināto un izsūtīto karavīru atdusas vietu. Ik gadu 14.jūnijā Litenē notiek piemiņas pasākumi, lai atcerētos Latvijas armijas traģiskās likteņgaitas un apliecinātu cieņu gan bojā gājušajiem, gan dzīvi palikušajiem. Memorial events to remember tragic destiny of Latvian Army and give respect to the fallen persons take place there on the 14th of Juneevery year.

PictographFlora Altitude 328 ft
Photo ofDabas liegums 'Sitas un Pededzes paliene', ZS 'Sopuļi' liellopi / The Sita and Pededze Floodplains Photo ofDabas liegums 'Sitas un Pededzes paliene', ZS 'Sopuļi' liellopi / The Sita and Pededze Floodplains Photo ofDabas liegums 'Sitas un Pededzes paliene', ZS 'Sopuļi' liellopi / The Sita and Pededze Floodplains

Farm „Sopuļi” offers hiking through floodplain meadows and seeing 80 Highland breed of cattle.