Żuławy Obrzańskie w okolicy Kościana

Photo ofŻuławy Obrzańskie w okolicy Kościana Photo ofŻuławy Obrzańskie w okolicy Kościana Photo ofŻuławy Obrzańskie w okolicy Kościana

February 28, 2019
February 2019

near Kościan, Województwo wielkopolskie (Rzeczpospolita Polska)

Dolina Kanałów Obrzańskich ma charakter żuław i nazywana jest też Żuławami Obrzańskimi. Spora jej część objęta jest ochroną w ramach Programu Natura 2000 jako Wielki Łęg Obrzański PLB 300004. Kluczowym elementem uregulowania bagiennego niegdyś koryta Obry jest tzw Węzeł Bonikowski odprowadzający zasadniczą część wód Obry najkrótszą drogą do Warty Kanałem Mosińskim.
Trasa mało wymagająca, prowadzi po najbliższych okolicach Kościana. Asfaltem dojedziemy do wsi Krzan, choć przedtem w związku z przebudową linii kolejowej i drogi szybkiego ruchu Poznań-Wrocław czekał mnie bardzo uciążliwy przejazd przez wiadukt przed Widziszewem i dalej przez plac budowy w Poninie.
Za leśnictwem Kotusz urokliwe krajobrazy Łęgu Obrzańskiego poprzecinanego siatką kanałów. Za Kanałem Południowym rozwidlenie szlaków i zadaszone miejsce odpoczynku z mapą szlaków rowerowych. Dalej towarzyszy nam szlak rowerowy niebieski nr 7 i szlak pieszy zielony. Zabytki architektury: oprócz Kościana to dwory i pałace w Kobylnikach, Kokorzynie i Szczodrowie. Unikalny w formie pałac w Kokorzynie wart jest nadrobienia kilku kilometrów. Drogi gruntowe łatwo przejezdne. Liczne miejsca odpoczynku i tablice informacyjne przy większości obiektów. Szlaki dobrze oznaczone. Poruszając się po Kościanie warto skorzystać z Kościańskiego Traktu Rekreacyjnego biegnącego wzdłuż Kanału Obry do centrum miasta. Muzeum Regionalne w Ratuszu na etapie wyprowadzki. Wiatrak z ul. Wichrowej przeniesiony do skansenu choć pozostały jeszcze dwa. W Poninie nie ma już śladu po wiatraku.
Korzystałem z mapy Powiat Kościański (Topmapa 1:50 000).