zaterdag

June 30, 2023
June 2023

near Bomen, Flanders (Belgique)

Van Broekstraat, 3990 Peer, België

Naar Vogelsancklaan 289, 3520 Zonhoven, België

Routering Fietsen - knooppunten

B&B De Witte Merel Deluxe

Een "superdeluxe" vakantiegevoel overvalt je als je naar buiten kijkt en het zwembad uitnodigend ligt te wachten... De 3 suites hebben een ruim terras dat uitkijkt over het golfterrein en de Paalse Plas. Fietsroutes passeren voor de deur. De badkamers zijn "ensuite" en laten je heerlijk wegzakken in het schuim. Je komt volledig tot rust, tijdschriften, magazines en dvd's liggen op de kamer, koffie en thee is gratis. Je hoeft je kamer niet meer uit en het genieten kan beginnen. Kamer Montreal is volledig toegankelijk voor rolstoelgasten.

Hotel De Witte Merel

Suites met een prachtig uitzicht op het 'Millennium golfpark' en het recreatiedomein 'De Paalse Plas'. Mogelijkheden genoeg voor een sportief (golf, fietsen, zeilen of surfen) of een ontspannen verblijf. Alles mag maar niets moet!

Kasteel Ter Dolen

Wij willen je laten meegenieten van ons 16de eeuws kasteel, waar je de sfeer van weleer terugvindt in een oase van rust… Je wordt persoonlijk ontvangen door Mieke De Splenter met een frisse Ter Dolen, het abdijbier ter plaatse gebrouwen. Op haar domein van 20 ha puur natuur bevindt zich, naast de brouwerij met proef- en praatcafé, eveneens een roei- of visvijver. Deze staat eveneens ter beschikking van de gasten. De prijs verschilt naargelang het aantal personen (vanaf 150 euro voor 2 personen per nacht, 25 euro per bijkomende persoon per nacht). Ontbijtmand is mogelijk aan 5 euro per persoon.

Kroonhoeve

Al fietsend of wandelend genieten van de Limburgse bossen kan vanuit gastenkamers De Kroonhoeve. Je verblijf ligt aan de invalsweg Beringen-Leopoldsburg, net aan de bosrand. Je overnacht in een kamer met gemeenschappelijke badkamer. Ontbijten doe je in de huiselijke ontbijtruimte met living. En gasten hebben een eigen keuken ter beschikking. De weide met diertjes zorgt voor plezier voor jong en oud.

Soete Wey

Dit hotel-restaurant is gelegen in het Vogelsanckbos waar je prachtig kunt wandelen en is slechts 100 m verwijderd van het fietsroutenetwerk. Na je fiets- of wandeltocht kun je genieten van een aperitiefje in de tuin met een uniek uitzicht op het bos of in het salon aan de openhaard. Daarna is het smullen geblazen van de heerlijke huisbereide dagverse gerechten die de chef voor onze gasten bereid. Na dit culinair feest overnacht je in onze rustige kamers en word je 's morgens gewekt door heerlijk vogelzang. Dit restaurant is opgenomen in de orde der 33 meesterkoks van België, als compagnon de la Toque Blanche en als Euro-Toque-lid.

Molenheide Park

Molenheide beantwoordt perfect aan de behoeften van een moderne familie-uitstap. De individueel ingeplante vakantiewoningen werden met zorg ingericht. De Economystypes zijn uitgevoerd met mooie laminaat-parket, kleurrijke carpetten, een mini-stereoketen, een microgolfoven, donsdekens, toaster en citruspers. De comfort-plustypen zijn bovendien uitgevoerd met vaatwasmachine en dvd. De Villatypes zijn luxueus uitgevoerd met als basis de accommodatie van de Comfort-Plustypes aangevuld met elektrische openhaard, logeerkamer, extra doucheruimte, motostandplaats, overdekt terras en infrarood sauna. De actieveling vindt een boeiend aanbod aan ontspanningsmogelijkheden en sportfaciliteiten. Het belangrijkste? Het zwembadenparadijs, waar de kleinsten tussen kabouters ploeteren en de durvers zich wagen aan spannende glijbanen en het unieke 5500 m² grote overdekte speelparadijs.

De Sint-Jobkerk Bolderberg

Het gehucht Bolderberg is vernoemd naar een miljoenen jaren oude getuigenheuvel. De Bolderberg en andere heuvels in de streek vormden toen een groot duinengebied. De top van de Bolderberg is met zijn 60 meter één van de hoogste van Limburg. De Sint-Jobkerk is een neoromaanse hallenkerk die werd opgetrokken tussen 1873 en 1876 in baksteen met hier en daar arduinsteen. De kerk bevat enkele fraaie kunstwerken zoals een olieverfschilderij uit de tweede helft van de 17de eeuw dat de heilige Job voorstelt. De eiken beelden die Sint-Anna en Sint-Job tonen en het gepolychromeerde gotische kruisbeeld dateren uit de eerste helft van de 16de eeuw. Op het kerkhof vinden we het grafmonument van Joseph Bovy, die van 1872 tot 1879 gouverneur was van Limburg. Zijn naam zullen we nog ontmoeten tijdens onze wandeling.

Circuit Zolder

Circuit Zolder is een Belgisch racecircuit gelegen bij het dorp Viversel, behorend tot de gemeente Heusden-Zolder. Meerdere nationale en internationale wedstrijden zijn jaarlijks te gast op het circuit. De bekendste race op dit circuit is de 24 uur van Zolder.Het huidige circuit kreeg gestalte in het begin van de jaren zestig, toen de lokale motorclub AMC Bolderberg die sinds 1961 al wedstrijden organiseerde op zijn voorloper "omloop Terlaemen", besliste om de zaken grondiger aan te pakken en een circuit liet ontwerpen door de Nederlander John Hugenholtz sr. De officiële opening kwam er op 19 juni 1963.

Koersel

De oudste vermelding van Koersel stamt uit 1166 als Corcela. De naam zou afkomstig kunnen zijn van het Gallo-Romeinse woord: Curticella, een samenvoeging van curtis en cella . Een Latijnse verklaring staat/stond natuurlijk mooi maar een Germaanse verklaring voor Koersel is echter waarschijnlijker, er was hier voor de Romeinen immers niet veel te rapen op de arme zandgrond... Koersel zou in geval van een Germaanse herkomst van de naam dan kunnen zijn voortgekomen uit "Cor - sala", wat de duiding zou zijn voor een hoeve van een voorname Frank namens "Cor". Recent heeft men nog een andere mogelijke Germaanse verklaring voor de herkomst van Koersel aangetoond namelijk een "gebouw met wachttoren".

Kasteel Den Dool

Kasteel Den Dool, Kasteel De Dool of Kasteel Ter Dolen is een kasteel uit de 16e eeuw ten noorden van de deelgemeente Helchteren van Houthalen-Helchteren in België.
Het kasteel Ter Dolen diende in de middeleeuwen als zomerverblijf voor de abten van de Abdij van Sint-Truiden. De eerste vermelding is van 1282. Omstreeks 1340 vond de eerste abt, Amelius van Schoonvorst hier toevlucht, tijdens de oorlogen van de Luikenaren tegen prins-bisschop Engelbert van der Mark. De abt koos partij voor de prins-bisschop, maar de inwoners van Sint-Truiden voor de Luikenaren. De abt gaf zijn broer, Renier van Schoonvorst, toestemming om het kasteel te bezetten en de heerlijke rechten uit te oefenen. Ook na de dood van Amelius, in 1350, bleef Renier het kasteel bezetten. Hij raakte daardoor in conflict met de nieuwe abt, Robert van Craenwick, en met de monniken, en brandschatte Helchteren zelfs. Om dit conflict bij te leggen kwam het tot een vergelijk tussen Renier en de abt: Renier kon nog vier jaar lang in het kasteel wonen.

Vallei van de Zwarte Beek

De Zwarte Beek is een van de meest waardevolle beekvalleien in Vlaanderen en zelfs in West-Europa. Het gebied strekt zich uit vanaf de rand van het Kempens plateau te Hechtel tot in Diest, waar de Zwarte Beek samenvloeit met de Demer : dit is 27 km in vogelvlucht.

Het Mijnmuseum

Mijnmuseum Beringen, een unieke uitstap!
Een bezoek aan het Mijnmuseum Beringen zorgt voor onvergetelijke momenten voor het hele gezin. Duik onder in de wereld van mijnwerkers, de steenkool, het harde werk en het leven rondom de mijn.

Hoe diep is zo’n steenkoolmijn eigenlijk? Hoeveel uren moesten de mannen daarin werken? Mochten ze douchen als ze vies waren? Hoe geraakte al die steenkool boven? Hoe is het om op je knieën steenkool los te kappen?
Hoe verliep het leven in de mijncité, bij vrouw en kinderen? Een antwoord op deze en heel wat meer vragen krijg je tijdens een bezoek aan het Mijnmuseum in Beringen.

Op het imposante industriële mijnterrein van Beringen ervaar je de geschiedenis van de Limburgse steenkoolmijnen in een interactieve en multimediale presentatie. Je kunt elke dag van het jaar het museum bezoeken zonder reservering!
Combineer een bezoek aan de moderne tentoonstellingsruimte met een indrukwekkende ondergrondsimulatie (11.00 uur, 13.00 uur en 15.00 uur).

Maak kennis met het werk in de ondergrond via de ondergrondse simulatie en beleef het leven rond de mijn door de ogen van ex-mijnwerker Roberto Pasquali met de gratis iPod-tour. Op de Mijnzondagen zijn ook de historische gebouwen toegankelijk.
Groepen en scholen kunnen elke dag van het jaar het museum en de historische gebouwen bezoeken, mits reservering! Tal van pakketten zijn mogelijk. Mijnmuseum Beringen, een unieke uitstap!
Een bezoek aan het Mijnmuseum Beringen zorgt voor onvergetelijke momenten voor je gezin. Duik onder in de wereld van mijnwerkers, de steenkool, het harde werk en het leven rondom de mijn.

Koerselse Heide

Het was hier op een parking in de buurt van de Koerselse Heide dat in de zomer van 2017 een vrouw werd aangevallen door een everzwijn: ""Toen ik na het lopen op de parking kwam, stond daar een groot everzwijn dat meteen de aanval inzette. Voor ik het besefte, lag dat beest boven op mij". Het was al de derde aanval in een rij. Opvallend was dat de aanvallen gebeurden bij mensen die met hun hond kwamen wandelen of joggen in het bos.

Kasteel Brouwerij Ter Dolen

In de voorgebouwen van ons 16de eeuws kasteel is een brouwerij en een gezellig proef- en praatcafé met prachtige orangerie ondergebracht. In de wintertijden kunnen jong en oud genieten van de knetterende openhaard en op de zomerse dagen van het romantisch terras. Voor de allerkleinsten is er een reuze zandbak met speeltuin.

Truckstop 26 bis

Stop hier gerust even om iets lekkers te eten of te drinken. Truckstop is 7 op 7 open. Achteraan is er een zeer mooi terras, springkasteel, tuin en een inrit voor fietsers. In de Bistro proef je een streekdrankje of een hapje. De Abdij van Herkenrode, het Schulensmeer en het Circuit van Zolder vormen een greep uit het ruime aanbod trekpleisters van de streek. In het natuurgebied de Wijers kunnen wandelaars, fietsers, ruiters en moutainbikers hun hart ophalen.

Fietscafe Surplas

Even op adem komen na een stevige wandeling of pauzeren tijdens het fietsen?

Het Boske

Het Boske is een taverne gelegen op het fietsroutenetwerk, tussen de fietsknooppunten 307 en 308. Je kan genieten van een heerlijke Italiaanse koffie of een lekker glas wijn op ons mooi terras of binnen in ons vernieuwd interieur. Kinderen kunnen ravotten in onze speeltuin.

Vlaams Mijnmuseum

Een groot deel van de gebouwen van de mijn van Beringen bleef behouden. In een ervan is het Vlaams Mijnmuseum ondergebracht. Daar wordt het verhaal verteld van het harde zwoegen in de Limburgse ondergrond. Voorafgaand aan het museumbezoek

Fatihmoskee

De Fatihmoskee werd gebouwd in Ottomaanse stijl en is voorzien van twee statige minaretten en een grote koepel. Een bezoek aan de moskee is mogelijk: je maakt nader kennis met de islam en je kunt genieten van de mooie decoratie met handgeschilderde tegels. Deze Turkse moskee is een van de grootste van het land en ongetwijfeld een van de allermooiste. Op 15 november 2004 werd er een aanslag op gepleegd, weliswaar met beperkte schade.

Albertkanaal - Kolenhaven

De Kolenhaven is een zijdok van het Albertkanaal dat werd aangelegd voor het transport van steenkool. De Kolenhaven werd samen met drie andere kolenhavens tegelijkertijd met het Albertkanaal aangelegd. Voor de kolenhavens er waren, werd de steenkool per trein naar de Waalse staalindustrie gevoerd. In Beringen waren er daarvoor twaalf stand-bystoomlocomotieven. Vanaf 1937 begonnen de kolenhavens op volle toeren te draaien. Hoewel er nu geen mijnindustrie meer is, worden deze kolenhavens toch nog gebruikt, onder meer voor het verladen van ingevoerde steenkool voor elektriciteitscentrales.

Albertkanaal

Het Albertkanaal is een 130 km lange verbinding tussen de Schelde te Antwerpen en de Maas te Luik. Het werd gegraven tussen 1930 en 1939. Het had zowel een transport als verdedigingsfucntie als antitankkanaal. Tijdens de invasie van 10 mei in 1940 slaagden de Duitsers er echter in twee bruggen intact in handen te krijgen.

Het kasteel Vogelsanck

Het domein Vogelsanck is één van de oudste adellijke lenen en merkwaardigste kastelen van ons land. Het ontstond rond 1187. In zijn duizendjarige geschiedenis is het landgoed slechts één keer verkocht. De Portugese graaf Jan-Willem de Souza y Pacheco liet het kasteel en de heerlijke rechten in 1741 over aan de baron Gilles de Villenfagne. Deze familie heeft het domein nog steeds in bezit. Het domein is niet toegankelijk, maar vanaf de weg krijgen we toch een vrij goed zicht op dit waterslot met zijn verschillende bouwstijlen. De gebouwen zijn opgetrokken rond een rechthoekige binnenplaats waar vier bouwstijlen zijn verenigd: Maaslandse renaissance (1673), de Lodewijk de XVI-stijl van de oostgevel (1758), de neotudorstijl van de westgevel (1875) en het Maaslandse neoclassicisme.Het meest indrukwekkende gedeelte is gebouwd in Maaslandse renaissancestijl. Het is herkenbaar aan de natuurstenen vensteromlijstingen in kruisvorm.
Het oudste gedeelte is de donjon die ietwat afgezonderd ligt en die verbonden is met de zuidgevel. De onderbouw in bruine ijzerzandsteen zou dateren uit de 14de eeuw, de bovenbouw in Maasstijl met barokelementen uit de 17de eeuw. De gotische slotkapel van 1445 werd volledig opgenomen in het gebouw, zodat men de gotische bouwkunst langs de buitenzijde niet kan zien. Het gedeelte links is een verbouwing uit 1875 in Engelse neotudorgotiek. De echtgenote met Ierse roots van de toenmalige baron gaf de opdracht. Door haar toedoen werd in ons land één van de zeldzame gebouwen in neotudorstijl opgetrokken.

Het domein Bovy

Het domein Bovy verwijst naar de eerder genoemde gouverneur. De geschiedenis van het domein gaat terug tot 1134, de stichtingsdatum van de abdij van Averbode. De norbertijnen bouwden hier een hoeve. Na de Franse Revolutie werd het domein verkocht en uiteindelijk kwam het in het bezit van Joseph Bovy, die er woonde tot aan zijn dood. We vinden zijn buste bij de ingang van het domein, een uitgestrekt park van 34 hectare. De opvallendste architectuur ontdekken we in het voormalige woonhuis en de stal. Door de bepleistering van de gevels kreeg het geheel in de 19de eeuw een neoclassicistisch uitzicht. Ten westen liggen stallen en een karhuis uit de 19de eeuw. Langs de noordkant vinden we een dwarsschuur, waarschijnlijk uit de 17de eeuw. Het domein is vandaag een park voor stille recreatie met wandelwegen, thematuinen, een beemdenpad en een vijver.

Vlaams Mijnmuseum

Het Mijnmuseum is een museum op de site van de steenkoolmijn van Beringen over de steenkolenmijnbouw in het Kempens Bekken. Het museum is gelegen op de site van be-MINE naast de woonwijk Beringen-Mijn in Koersel, dat een deelgemeente is van de Belgisch-Limburgse stad Beringen.Het museum ontstond in 1985 op initiatief van Gilbert Goddeeris, voormalig directeur van de kolenmijn van Beringen. Rondleidingen in het museum en de gebouwen van de mijn worden georganiseerd door een vereniging van voormalige werknemers. In mei 2012 kwam de nieuwe museumpresentatie gereed met een vernieuwe aankleding van de zalen met inpassing van onder meer een multitouchtafel en getuigenissen met geluid. Het museum organiseert jaarlijks een aantal evenementen om de aandacht voor het Limburgs mijnverleden gaande te houden.

Kasteelbrouwerij Ter Dolen

Middeleeuws kasteeldomein met hypermoderne brouwerij. Hier brouwt men het Erkend Belgisch Abdijbier: