Wzgórza Morzewskie i Jezioro Kopcze

Photo ofWzgórza Morzewskie i Jezioro Kopcze Photo ofWzgórza Morzewskie i Jezioro Kopcze Photo ofWzgórza Morzewskie i Jezioro Kopcze

October 1, 2020
September 2020

near Kaczory, Województwo wielkopolskie (Polska)

Mimo niewielkich oczekiwań wycieczka również za sprawą wspaniałej pogody okazała się bardzo udana. Trasa oscyluje wokół morenowych wzniesień w południowej części gminy Kaczory, stanowiących północną krawędź Doliny Noteci, a szerzej Pradoliny Toruńsko-Eberswaldzkiej. Najczęściej określa się je mianem Wzgórz Morzewskich. Z Kaczor piękną, bezludną drogą wśród lasu dojedziemy w pobliże leśniczówki Kalina skąd asfaltem do Dziembowa. Ulicą Kwiatową zjeżdżamy do polnej drogi wzdłuż skarpy. Podążając nią dojedziemy przed Morzewem do miejsca rozstrzelania w 1939 41 Polaków. Przed skrętem do Morzewa stroma skarpa z której szczytu rozległe widoki na łęgi noteckie. Mający wg mapy przebiegać tą drogą szlak pieszy zielony prowadzący dalej przez Górę Czubatka do Morzewa i Kaczor istnieje zapewne tylko na papierze. Jezioro Kopcze jest dość nietypowe. Wąskie, bezodpływowe, wije się na dnie rynny tworząc przewężenia, przez które można przejść na drugi brzeg. Wzdłuż brzegu biegnie ścieżka edukacyjna i żółty szlak nadnotecki ale droga tam często zanika. Na zachodnim krańcu wiaty biwakowe. Od asfaltu do Żabostowa zaprowadzą drogi pożarowe - najpierw nr 23, później wraz ze szlakiem niebieskim nr 24. Do listy udogodnień dopisać należy odcinki dróg rowerowych: z Kaczor do Krzewiny, w Kaczorach wzdłuż torów i przy drodze do Śmiłowa. Mimo licznych wzniesień przejazd nie jest zbyt uciążliwy, piasek rzadko i na krótkich odcinkach. Zabytkowe kościoły (Kaczory, Dziembowo, Morzewo, Rzadkowo) i dwory w Rzadkowie i Krzewinie. Posłużyłem się mapą Nadleśnictwo Zdrojowa Góra (LP, Compass 1:50 000) oraz Krajna Nad Notecią (Cartomedia, 1:75 000)

Photo ofmiejsce rozstrzelania 41 Polaków w 1939 Photo ofmiejsce rozstrzelania 41 Polaków w 1939 Photo ofmiejsce rozstrzelania 41 Polaków w 1939

miejsce rozstrzelania 41 Polaków w 1939

długi ciąg schodów na szczyt wzniesienia. Pomnik niedawno odnowiony.