Wulpen - Vélomaritime - Malo les Bains (Frankrijk). (circular)

Photo ofWulpen - Vélomaritime - Malo les Bains (Frankrijk). (circular) Photo ofWulpen - Vélomaritime - Malo les Bains (Frankrijk). (circular) Photo ofWulpen - Vélomaritime - Malo les Bains (Frankrijk). (circular)

August 10, 2022
August 2022

near Wulpen, Flanders (Belgique)

Van Wulpen richting Veurne langs de jachthaven en het Vaubanpark naar Adinkerke dorp. Vandaaruit langs het kanaal Plassendale - Duinkerke naar de landgrens waar het fietspad Vélomaritime begint. De Vélomaritime is een 1500 km lange fietsroute van Bray-Dunes in het uiterste noorden van Frankrijk tot aan Roscoff in Bretagne, anders gezegd, van de Noordzee tot het Kanaal.

Op deze fietsroute kan je tal van legendarische plaatsen ontdekken, zoals: de Roze Granietkust, Mont Saint-Michel, de invasiestranden, de krijtrotsen van Étretat, de Baai van de Somme en de Opaalkust.
De Vélomaritime biedt een unieke fietservaring langs rotsformaties, baaien, duinen, kliffen en UNESCO werelderfgoed… Een ideale route voor alle fietsliefhebbers die op zoek zijn naar ontspanning, uitdaging en culturele- en culinaire verrassingen.

Onze rit ging tot Plage de Malo les Bains via de gehuchtjes Bray Dunes, Zuydcoote en Leffrinckoucke. We fietsten langs de natuur gebieden Dune Perroquet, Dune Marchand, Dune Dewulf. Aan de Place de la Gare verlieten we de Vélomaritime en gingen rechts af naar Digue Nicolas II, Digue du vent en Digue de Mer met zijn kleurrijke strandcabines: Les Ballons, Les Mouettes, les Roses, les Oyats en de fraaie gevels van neogotische villa's, Zwitserse chalets, Korinthische paleizen, Chinese pagodes, Normandische huisjes tot zelfs oosterse villa's. Art Nouveau, Art Deco, Neo-Vlaams en Anglo-Normandisch zijn de tekenen van een waar architecturaal eclecticisme. Aan het uurwerk, EHBO post, gekomen namen we links de Avenue de la Mer. Dan was het even zoeken om terug aansluiting te vinden met de Vélomaritime. Tenslotte vonden we deze aan de achterzijde van Chemin de Fer Roosendael aan Place Jeanne Hachette. De terugweg verliep in omgekeerde richting. We hielden even halt bij het militair kerkhof bij Fort des Dunes. Vandaaruit ging het langs La gare de Zuydcoote, 1875 terug naar de landgrens La Grand Mardyck en verder naar het vertrekpunt.

Photo of2. Landgrens, Natuurreservaat De Westhoek en Dune du Perroquet, begin van de Vélomaritime Photo of2. Landgrens, Natuurreservaat De Westhoek en Dune du Perroquet, begin van de Vélomaritime

4. Kruispunt naar Leffrinckoucke

5. Kruispunt richting Leffrinckoucke volgen

6. Informatiepunt Dune Dewulf

7. Kruispunt naar rechts naar Digue Nicolas II

PictographBeach Altitude 21 ft

8. Digue du Vent

PictographBeach Altitude 28 ft
Photo of9. Digue de Mer met kleurrijke strandcabines Photo of9. Digue de Mer met kleurrijke strandcabines Photo of9. Digue de Mer met kleurrijke strandcabines

9. Digue de Mer met kleurrijke strandcabines

kleurrijke strandcabines met namen zoals Les Ballons, Les Mouettes, les Roses, les Oyats.

PictographBeach Altitude 26 ft

10. Digue de Mer, beach bar

De Malo-dijk strekt zich uit over 4,5 kilometer en is nog steeds de plaats van ontmoeting, wandelen voor zowel de plaatselijke bevolking als voor de acacionele toerist

Bijzondere gevels. De bouw langs de kust zie je verschillende stijlen: neogotische villa's, Zwitserse chalets, Korinthische paleizen, Chinese pagodes, Normandische huisjes of zelfs oosterse villa's. Art Nouveau, Art Deco, Neo-Vlaams en Anglo-Normandisch zijn de tekenen van een waar architecturaal eclecticisme. Deze mengeling van genres is ontstaan ​​uit de wil van mannen, bouwers, architecten. Zij zijn degenen die het karakter van uw Saint-Malo-promenade hebben gesmeed... Alain Souchon neuriet... "Op weg naar de duinen, het strand van Malo-Bray-Dunes"... Een spektakel van curiosa doemt op tijdens uw bezoek...!

Photo of13. Kruispunt naar links, Chemin de Fer Rosendael aan Place Jeanne Hachette, Photo of13. Kruispunt naar links, Chemin de Fer Rosendael aan Place Jeanne Hachette,

13. Kruispunt naar links, Chemin de Fer Rosendael aan Place Jeanne Hachette,

Fiets en voetgangersbrug

Naar Fort des Dunes en militair kerkhof

PictographMuseum Altitude 29 ft

17. Fort des Dunes

Dit fort uit het einde van de 19e eeuw draagt nog de sporen van de gevechten van 1940 en van de Duitse bezetting. Met de Nederlandstalige audiotour krijg je een goed beeld van de site, die zich midden in een goed bewaard natuurgebied bevindt. In het gebouw kom je meer te weten over de slag om Duinkerke en Operatie Dynamo.

PictographMuseum Altitude 33 ft

PictographPark Altitude 23 ft

20. Toegang tot Dune Dewulf

21. Vélomaritime

23. Station van Zuydcoote 1875

• willy.bos123 Feb 27, 2023

Ziet er een mooie trip uit. Zal dat eens doen als de wind uit westelijke richting komt. Met rugwind terugkeren is altijd leuker.