Trzcianka - zapomniane arboretum

July 11, 2020
July 2020

near Trzcianka, Województwo wielkopolskie (Polska)

mowa o parku dworskim przy ul. Tetmajera. W końcu XVIII w grunty te zakupił aptekarz i zielarz E. Tietz po czym urządził tam winnicę i ogród botaniczny. Nasadzenia te pielęgnowało mające tam siedzibę Nadleśnictwo Rychlik, a po wojnie Nadleśnictwo Trzcianka. Obecnie budynki są sprywatyzowane i dość niezręcznie kręcić się w ich pobliżu. Przez część parku prowadzi szlak pieszy zielony, który dalej towarzyszył mi aż do Teresina. Park ma charakter naturalny, tzn jest zaniedbany, na pół zdziczały i zupełnie niezagospodarowany. Jest w nim jednak wiele ciekawych i pomnikowych drzew - cisów, buków, topoli, pomnikowy miłorząb a nawet znalazłem wzmiankę o magnolii wielkokwiatowej. Chcąc dokładniej zbadać ten zakątek lepiej wybrać się tam pieszo. Bardzo malownicze są również okolice Radolina i Białej, z jednej strony mamy wysoką skarpę Pradoliny Noteci a z drugiej dalekie widoki na łęgi. Na trasie również pomniki przyrody (przed Radolinem, Biała) i architektury. W pobliżu kościoła w Białej warto odszukać kapliczkę w której wyeksponowano kamień z odciśniętym jakby śladem stopy, przypisywanym Matce Boskiej. Poziom trudności średni za sprawą kilku srogich podjazdów. Zielony szlak pieszy widoczny, czerwony rowerowy na odcinku Radolin - Biała - Trzcianka szczątkowy. Trasę skróciłem spłoszony przez burzę. Wystarczy standardowa mapa Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki (Topmapa, 1: 70 000)