Szlakiem Bursztynowym przez Dolinę Rzeki Prosny

Photo ofSzlakiem Bursztynowym przez Dolinę Rzeki Prosny Photo ofSzlakiem Bursztynowym przez Dolinę Rzeki Prosny Photo ofSzlakiem Bursztynowym przez Dolinę Rzeki Prosny

July 13, 2019
July 2019

near Ołobok, Województwo wielkopolskie (Rzeczpospolita Polska)

Ostrzeszów - Kotłów - Ołobok - Kalisz to domniemany przebieg Szlaku Bursztynowego, którym do upadku Cesarstwa Rzymskiego prowadzono wymianę handlową między Adriatykiem a Bałtykiem. Na południe wywożono głównie bursztyn. Choć szlak ten nie miał stałego przebiegu możemy sobie wyobrazić, jak tysiące lat temu podążali tą okolicą kupcy rzymscy. Trasa zawiera się w granicach gminy Sieroszewice i przebiega przez Obszar Chronionego Krajobrazu Dolina Rzeki Prosny. Zaczynając od Ołoboku można zwiedzić Muzeum Ziemi Ołobockiej oraz zobaczyć wnętrze zabytkowego pocysterskiego kościoła (przed codzienną mszą o 19.00). Oceniam poziom trudności na łatwy, pomimo odcinków z piaskiem (za Masanowem, Raduchów). Znakowane szlaki rowerowe: żółty za Ołobokiem zawiedzie nas asfaltem do mogiły szwedzkiej a czerwony towarzyszyć będzie od Namysłaków aż do Ołoboku. Warto zwrócić uwagę na monumentalny krzyż przydrożny w Kani - znaczące dzieło ludowego artysty z Masanowa - Pawła Brylińskiego. Po drodze dwa rezerwaty przyrody: Majówka i Niwa obejmujące fragmenty lasu i dla przeciętnego turysty niezbyt zajmujące. Poza Ołobokiem brak zorganizowanych miejsc postoju. Gmina Sieroszewice wydała w 2011 Przewodnik wycieczek rowerowych po Gminie Sieroszewice ale informacje tam zawarte znajdziemy również w Przewodniku po Powiecie Ostrowskim Marka Olejniczaka. Przebieg trasy zaplanowałem na podstawie mapy Powiat Ostrowski (1:70 000, Galileos).

Masanów - mogiła szwedzka

PictographTree Altitude 424 ft

rezerwat przyrody Majówka

PictographTree Altitude 434 ft

rezerwat przyrody Niwa

Photo ofKania - krzyż przydrożny Pawła Brylińskiego Photo ofKania - krzyż przydrożny Pawła Brylińskiego Photo ofKania - krzyż przydrożny Pawła Brylińskiego