Sta Eugènia de Ter - Colomers i tornada

Photo ofSta Eugènia de Ter - Colomers i tornada Photo ofSta Eugènia de Ter - Colomers i tornada Photo ofSta Eugènia de Ter - Colomers i tornada

November 25, 2022
November 2022

•   4.7 1 review

near Santa Eugènia de Ter, Catalunya (España)

Hem mirat de seguir la Ruta del Ter fins a Colomers. Hem fet l'anada pel marge esquerre i la tornada pel marge dret del riu.

La ruta té moltes coses interessants; nosaltres ens hem fixat només en cinc punts i hem fet algunes fotos:

01) Resclosa i presa de Colomers

02) Sidillà

03) Alzina reclamadora de la Canova
03c) 03d) 03e)
03f) Aquest caí porta de l’alzina cap a la Canova i el riu. Nosaltres tirem en sentit contarri cap a can Cunill per l’anomenat camí de Medinyà.

04) Refugi antiaeri
04f) Porteu llanterna i botes d’aigua si voleu anar més avall.

05) Restes de l’antic Tren Petit
05b) Part de la senyalètica...
05c) ...de les vies, de les travesses...
05d) ...de la catenària, del balast...
05e) La via continuava pel que ara és el polígon industrial.

PictographRiver Altitude 104 ft

01) Resclosa i presa de Colomers

01a) Abans d’arribar a la presa de Colomers cal passar per la resclosa, que aprofita l’aigua del Ter per donar origen al rec del Molí. Data de mitjans del segle XVII i està feta de pedra i morter de calç. Fou construïda per la necessitat d'aigua per regar i per alimentar els molins de la riba esquerra del Ter -de Colomers fins a l'Escala-, tot i que posteriorment els usos van canviar. 01b) El corriol que porta de la carretera a la presa neix al costat de les "Cases de la Resclosa". 01c) Al 2003 es va construir la passera a la part posterior per al pas de cicloturistes dins d'una ruta del baix Ter organitzada pel Consell Comarcal del Baix Empordà. Avui forma part de la Ruta del Ter. 01d) Les ribes del Ter entre Colomers i Foixà, aigües amunt de la presa, són un espai natural protegit amb hàbitats diversos entre els que destaquen basses temporals formades per antics braços del riu i que presenten una singularitat botànica notable. 01e) La presa està construïda amb grans blocs de formigó, amb vuit pilars i sis grans comportes. Té una llargada d'uns 103 m, uns sis metres d'altura per sobre el nivell del riu i uns vint metres de profunditat. La capacitat d'emmagatzematge és de 50.000 m3 i el cabal màxim és de 2.500 l/s. 01f) La presa va ser construïda el 1970 per substituir les tradicionals rescloses que hi ha al curs baix del Ter (rescloses d'Ullà, Canet i Colomers) i per augmentar la superfície de regadiu del baix Ter, però aquest projecte ha quedat estancat i paralitzat. El principal profit econòmic que se'n treu avui per avui és turístic (lligat a esports d'aigua i bicicletes).

02) Sidillà

02a) En sortir de la presa cal agafar una pista que, cap a l’esquerra, porta a Foixà. Abans, però, trobem el tresor de Sidillà. 02b) Aquest edifici de planta rectangular, amb dos espais rectangulars en sentit nord-sud que devien estar coberts amb volta de canó, delimita Sidillà pel nord. 02c) L'existència de tombes lligades amb la banqueta de la construcció al voltant de tot l'edifici indica que probablement havia tingut en algun moment una funció d'edifici funerari. La zona funerària data del segle IV o principis del V, i està associada a una vil·la romana. 02d) Sidillà va ser redescobert casualment a mitjans del segle XX. Es veu que una duna fluvial va enterrar el poble cap al segle XI i per això tenim la sort (desgràcia, per als antics habitants) de tenir aquest bon exemple de transformacions rurals de centenars d’anys enrere. 02e) Sidillà es va desenvolupar progressivament des d'un espai domèstic a una vil·la rural i finalment un nucli rural amb una zona eclesiàstica. 02f) Entre el mausoleu i la vil·la romana hi ha una altra necròpolis relacionada amb una església que es va construir abans del segle X. Cap a finals del segle XI, tot aquest complex va ser engolit per una duna fluvial que va obligar els habitants a traslladar-se a un nou assentament.

PictographTree Altitude 134 ft
Photo of03) Alzina reclamadora de la Canova Photo of03) Alzina reclamadora de la Canova Photo of03) Alzina reclamadora de la Canova

03) Alzina reclamadora de la Canova

03a) Aquesta alzina és una de les de capçada més gran de Catalunya i està protegida per l’Ajuntament de Bordils. 03b) Segons llegim al Banc de Memòria Digital de Bordils (https://www.bmdbordils.cat/2018/page/20/), les alzines reclamadores s’havien utilitzat per caçar ocells; es treballaven les branques de l’arbre i algunes s’untaven de vesc de manera que la capçada esdevenia una trampa per a ocells, que no podien volar i queien a terra. 03c) 03d) 03e)Aquest caí porta de l’alzina cap a la Canova i el riu. Nosaltres tirem en sentit contarri cap a can Cunill per l’anomenat camí de Medinyà.

04) Refugi antiaeri

04a) Tot resseguint el rec d’en Vinyals passem pel costat d’alguns dels refugis antiaeris que queden del temps en què a Celrà/Bordils va haver-hi un camp d’aviació. 04b) Aquest refugi és a ma dreta després del primer giratori que trobem en el polígon. 04c) L’aeròdrom va ser operatiu militarment des del primer trimestre de 1937 fins al febrer de 1939 i durant un temps va ser la principal base catalana dels bombarders Tupolev SB-2 (els “Katiusques”). 04d) Quan hi havia un bombardeig els soldats del camp es refugiaven en alguns dels set refugis que es van construir. El refugi que visitem avui es troba en bones condicions però sol estar inundat. 04e) Informació interessant al web de lAjuntament de Celrà (https://www.celracultura.cat/ca/espais/l/1018-centre-dinterpretacio-del-camp-daviacio.html). 04f) Porteu llanterna i botes d’aigua si voleu anar més avall.

05) Restes de l’antic Tren Petit

05a) Restes de la línia que havia existit entre Palamós i Girona (i més endavant fins a Banyoles). 05b) Part de la senyalètica... 05c) ...de les vies, de les travesses... 05d) ...de la catenària, del balast... 05e) La via continuava pel que ara és el polígon industrial. 05f) Més informació al web Pedres de Girona: https://www.pedresdegirona.com/tren_banyoles.htm.

• Photo of Eléctrijubi
    Eléctrijubi Dec 18, 2022

Tal i com està descrita, molt fàcil i entorns molts bonics, amb n plus molt engrescador la descoberta del poblat Sidillà, no tenia coneixement de la seva existència.

Molt aconsellable de fer, i de ben segur a la primavera encara serà més bonica i agradable.

• Photo of Jordi Peradalta
    Jordi Peradalta Dec 24, 2022

Gràcies pel comentari, @Eléctrijubi. Són una colla de llocs que donen per molt i a banda és un entorn agradable. Estic d'acord amb tu que a la primavera encara més atractiu. Salut!