śluzy na Noteci

June 11, 2020
June 2020

near Czarnków, Województwo wielkopolskie (Polska)

startowy entuzjazm topnieje już po wjechaniu w las koło wiaduktu kolejowego w Osuchu. Piasek, koleiny, podtopienia, podjazdy i brak punktów orientacyjnych sprawiły, że pobłądziwszy, z ulgą powitałem pierwsze zabudowania Sarbki. Obok siedziby nadleśnictwa okazały dąb - pomnik przyrody, a przy placu zabaw dobre miejsce na postój. Na trasie możliwość zobaczenia trzech śluz na Noteci, do których prowadzą wygodne i oznaczone drogi odchodzące od szosy Czarnków - Walkowice. Niegdyś były to polsko-niemieckie przejścia graniczne (1920-1939), stąd między jazem a śluzą zachowane drewniane budyneczki straży granicznej. O ścieżce przyrodniczo-edukacyjnej Romanowo-Walkowice można już praktycznie mówić w czasie przeszłym. Nad Notecią drogi prawie zarosły, tablice wyblakły a ławostół przy śluzie ledwie stoi. Brak oznaczeń w terenie, a nieliczne drogowskazy w części zdewastowane. Starałem się w drodze powrotnej odtworzyć jej przebieg ale i tak fragment przeoczyłem. Kto chce skorzystać z przeprawy promowej w Walkowicach musi to zrobić w dni powszednie do godziny 15. Teren walk z Niemcami podczas Powstania Wielkopolskiego, o czym informuje tablica i pomnik w centrum Walkowic. Korzystałem z mapy Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki (1:70 000, Topmapa) choć przydać może się również Nadleśnictwo Trzcianka (Lasy Państwowe, 1:50 000) aczkolwiek tutaj przebieg ścieżki jest zgoła odmienny.