skąd pochodzi piłka ręczna

August 12, 2019
August 2019

near Nowe Skalmierzyce, Województwo wielkopolskie (Rzeczpospolita Polska)

Ostatnia trasa zamykająca cykl wycieczek po powiecie ostrowskim, obejmująca północną część gminy Nowe Skalmierzyce. Łatwa technicznie, w 90 % po nawierzchniach asfaltowych. Teren całkowicie bezleśny z intensywną uprawą warzyw gruntowych.
Piłka ręczna zwana w Polsce również szczypiorniakiem ma swoje początki w Szczypiornie (obecnie dzielnicy Kalisza), gdzie w latach pierwszej wojny światowej Niemcy utworzyli obóz internowania dla części polskich legionistów. Właśnie wśród nich dzięki małym wymaganiom technicznym i z braku jakichkolwiek zajęć rozpowszechniła się ta nowa gra. Po za tym Szczypiorno to punkt graniczny na dawnej granicy między zaborcami. Z tego względu do dziś możemy zobaczyć koszary wojskowe i budynki odpraw celnych (obecnie Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej). Nieopodal ocalony od zapomnienia ukraiński cmentarz wojskowy z 1923. Warto też zatrzymać się na chwilę przy zabytkach gminy Nowe Skalmierzyce - pałacach w Miedzianowie, Gałązkach Małych i Dużych czy w Osieku oraz przy drewnianym kościele w Droszewie. Znajdujący się tamże na cmentarzu krzyż Pawła Brylińskiego został w 2015 pozbawiony figur i próżno ich szukałem we wnętrzu kościoła. Ciekawostką jest też rosyjski posterunek celny na byłej granicy w Żydowie. Korzystałem z mapy Powiat Ostrowski (1: 70 000, Galileos)