Senegal 2021 - Ruta Completa (dia 01 a 19)

Photo ofSenegal 2021 - Ruta Completa (dia 01 a 19) Photo ofSenegal 2021 - Ruta Completa (dia 01 a 19) Photo ofSenegal 2021 - Ruta Completa (dia 01 a 19)

-5 ft
16 days 4 hours 34 minutes
December 2, 2021
December 2021

near Kandé, Ziguinchor (Senegal)

Language: Catalan (if you want other languages use google translator)

IMPRESIÓ GENERAL:
Sens dubte, els principals atractius del Senegal són la seva gent i la seva cultura: acollidors, amables i molt predisposats a entaular una divertida conversa amb els turistes sense esperar-ne res a canvi. Des del meu punt de vista aquest és un dels requisits que necessita un país per viatjar-hi. No obstant això, la meva experiència final no ha estat de les millors que he viscut: la monotonia del paisatge, amb hores i dies seguits veient la mateixa vegetació i sentint les mateixes olors; la climatologia, amb temperatures molt altes i poca pluviometria; les carreteres, llargues, avorrides i planes; la gastronomia, que no brilla per la seva varietat; les meves condicions particulars, viatjar sol i passar hores pedalant amb la música com a únic company i no conèixer l’idioma impedint-me la comunicació fluida; i la no existència de zones especialment espectaculars, d’aquelles que et deixen una imatge per sempre a la retina; han fet que no compensés el bon tracte rebut per part dels Senegalesos. Per tant, no recomanaria aquest país per viatjar-hi sol. Crec que hi ha millors destinacions al continent Africà per disfrutar d’un bon viatge en bicicleta. Ara bé, acompanyat, la cosa pot canviar molt, ja que aquells dies llargs i pesats es poden convertir en estones molt agradables que compensin tota la resta.

EL PAIS:
País extremadament segur. No m’he trobat amb cap situació que m’hagi demostrat el contrari. Gent molt amable i acollidora. Sempre i quan no hi hagi la barrera de l’idioma et podràs passar una bona estona parlant amb qualsevol Senegalès.

DATES:
-Del 13 de novembre al 4 de desembre de 2021
-Final de l'època de pluges i inici de l'època seca.

LA RUTA:
Des de la ruta planificada des de casa a la ruta finalment realitzada hi ha hagut molts canvis condicionats per diferents aspectes. La he anat adaptant dia a dia depenent de les condicions climàtiques, l’estat d’ànim i la info que s’obté un cop sobre de terreny.
-Ruta Inicial:
-Dakar - Ziguinchor: Ferry
-Ziguinchor - Tambacounda: Bici per la N6
-Tambacounda – Matam: Bici per la N7 (4-5 dies en auto-subsistència absoluta, no aigua, no electricitat, no hotels, ...). Descartem finalment aquestapart de la ruta ja que gent que hi ha passat hem diuen que és una zona molt monòtona i seca i que el compromís que significa anar per allí no recompensa el que ens hi podem trobar.
-Matam - Dakar: Bici per la N3
-Ruta Final:
-Dakar - Ziguinchor: Ferry
-Ziguinchor - Tambacounda: Bici per la N6. Carretera amb no molt de trànsit. El paisatge molt variat a la primera part mentre estem per la zona dels arrossars de Ziguinchor. A partir de Kolda paisatge molt monòton , sec i avorrit.
-Tambacounda – Kedougou (País Bassari): Amb bici per N7. Continuelm amb paisatge monòton fins que entrem al País Bassari on la climatologia canvia i epareix un entorn molt més verd i muntanyós.
-País Basari - Tambacounda: en bici per N6
-Tambacounda -Kaolak: en bici per N1. Carretera amb molt de trànsit de camions procedents del centre d’Àfrica. Molt pesada, monòtona i avorrida.
-Kaolack – Foundiougne – Sali: amb bici per carreteres secundàries. Paisatge més variat.

CLIMATOLOGIA:
-No m'ha plogut cap dia i sempre ha fet sol i força calor. A la costa la temperatura de dia era d'uns 35-37ºC i per la nit d'uns 27-32 ºC, amb humitat molt alta. A les zones interiors l'oscil·lació tèrmica és molt més forta i de dia hem arribat als 42ºC i de nit pot baixar fins als 18ºC.

ALLOTJAMENTS:
-Senegal disposa de tots els tipus d'allotjaments possibles, des de complexes turístics d'alt standing i sol aptes per a turistes fins a petits hotels destinats al turisme nacional, amb condicions higièniques més que qüestionables.
-En cada una de les etapes que he fet parlo de l'hotel on he estat, dels serveis que disposa i de la relació qualitat-preu que té.
-Per més informació sobre preus mirar l'apartat "Pressupost".

GASTRONOMIA:
-Com totes els països del mon Senegal té una varietat de restaurants i llocs per menjar molt diferent. Des de grans cadenes d’hotels fins a petits locals a peu de carretera
-Hotels per a turistes: Disposen de menjar occidental i nacional. Sol els trobarem a les capitals i grans ciutats.
-Restaurants de carrer: Difícils de detectar els primers dies, ja que la majoria no disposen de terrassa al carrer. Acostumen a ser petits locals on a la part del darrera (i tapat amb cortines) hi tenen el menjador. Es possible i, depenent de l’hora del dia, esmorzar, dinar o sopar. Per esmorzar és molt típic que et facin entrepans amb una varietat enorme d’ingredients (espaguetis, ous durs, embotit, llegums, ...) En tenim a totes les localitats. Encara que no els veiem, hi són!!
- Per saber preus mirar apartat "Pressupost"

AIGUA I BEGUDES:
Tot el país disposa de petits començos on es ven aigua mineral embotellada i diferents begudes ensucrades fresques (coca-cola, fanta, sprite,...).
La gent del país acostuma a veure aigua filtrada i purificada que es ven en unes petites bosses de plàstic de 250ml. Jo sol he recorregut a aquestes en cas de necessitat, però si que he de dir que no m’han comportat cap problema digestiu. (veure etapa “Día 07 i 08 - Vélingara - Tambacounda - Senegal 2021”) . Aquesta aigua la trobarem a tots els racons del país.
En cas d’haver de beure aigua de pou és molt recomanable passar-la per un filtre i purificar-la amb mètodes químics (pastilles, lleixiu,...). Sol serà necessari optar per aquest mètode en les zones més remotes del país (tot i que a mi no m’ha fet falta cap vegada).

PRESSUPOST:
-El país és més car del que hem pensava en un primer moment.
-El meu pressupost diari mitjà ha sigut d'uns 60€ per dia.Tenir en compte que no m'he estat de res. He dormit i menjat en tot tipus d'hotels i restaurants, excepte en complexes de luxe on els preus es poden multiplicar per 10.
-Llistat de preus aproximats:
-Hotel per turistes amb piscina: 30.000 cfa
-Hotel sense piscina: 20-25.000 cfa
-Hotel local no turístic: 10-20.000 cfa
-Pizza: 7000 cfa
-Plat occidental en restaurant per turistes: 6-10.000 cfa
-Brotxeta de carn a restaurant de carrer: 2000 cfa
-Esmorzar (entrepà d’espaguetis, carn, truita, llegums, etc...) a restaurant de carrer: 2000 cfa
-Plat d'arròs amb peix i verdres a restaurant de carrer: 2000 cfa
-Cafè touba: 100 cfa
-Botella aigua mineral freda 1,5l: 300-700 cfa
-Refresc (coca-cola, fanta, sprite,...): 700 cfa
-Taxi 7 places (col·lectiu): 5000 cfa per 200 km
-Taxi individual: 10.000 cfa 40 Km
-Autobús: més varat que els taxis col·lectius, però no disposo dels preus

COBERTURA MÒBIL I WIFI:
-Senegal disposa, principalment, de 2 companyies de telefonia: Free i Orange (que no és compatible amb l'Orange Europeu).
-Jo vaig optar per comprar una targeta de prepagament d'Orange (la companyia que m'havien recomanat), directament a l'aeroport. El venedor se n’encarrega directament de configurar-te el mòbil per al correcte funcionament.
-El fet de canviar la targeta SIM no implica canviar el número amb el que tenim vinculat el nostre WhatsApp. Per tant, els nostres contactes no notaran cap diferència.
- He tingut cobertura al 95% de les zones on he estat (excepte al País Bassari, que sol n'hi ha a les poblacions turístiques o grans)
-El preu és de:
-7GB (en francès 7Go): 5000 cfa
-15 Gb: 10.000 cfa

-La majoria de bons hotels (o si més no hotels per a turistes) disposen de WIFI, però sempre amb una connexió molt molt lenta. En alguns casos únicament per enviar i rebre WPs
-També es disposa de molt bona cobertura amb la nostra companyia Europea (sempre i quan tinguem activada aquesta opció), però en aquest cas haurem de pagar la tarifa de Roaming que ens cobrin.
-Recomano efusivament comprar la targeta de prepagament

ELECTRICITAT:
Endoll europeu 220v. Es disposa d’electricitat a tots les pobles i ciutats. Si ens allotgem a petits poblats pot ser que so hi hagi electricitat unes hores i d’origen solar o de generador.

CARTOGRAFIA:
-Les rutes s’han creat directament des de wikiloc (descarregar mapa de Senegal of-line per poder usar-lo en cas de no tindre cobertura mòbil.)
-Cartografia en paper:
"Senegal y Gambia, mapa de carreteras impermeable. Escala 1:550.000. Reise Know-How.: world mapping project"

MONEDA:
-Franc CFA de l'Àfrica Occidental
-Canvi Euro CFA: i€ = 655,9 cfa
-A l'aeroport podem canviar moneda. El canvi que ens apliquen és:
-Compra: 1€ = 640-645 cfa
-Venda: 660-665 cfa= 1€
-També es pot canviar moneda al mercat negre (difícil en petites ciutats), però el canvi que ens aplicaran ens serà menys favorable.
-La majoria de grans ciutats disposen de caixers on podem treure cfa directament amb VISA (desconec si es pot amb Visa Electron o Mastercard)

TRANSPORT:
A Senegal existeixen 5 transports per carretera principalment:

1.- Bus: horari regulat i barat. El que costa es saber-los. N'hi ha amb totes les comoditats i que connecten les principals ciutats diàriament (per ex, Salam Transports). És molt important informar-se si surten a una hora en concret o quan estan plens (molt de compte amb això ja que sempre ens diran una hora en concret, però pot ser que després surtin 3, 4, 5 o 10 hores mes tard).

2.- Minibus: 11 places. Sol surt quan està ple. Costen molt d'omplir. (3500 cfa 250km). En aquest tipus de transport el temps d’espera pot arribar a ser etern. Jo vaig estar 9 hores esperant que s’omplís (ja que ja havia pagat el bitllet) i al final no va marxar. Els hagués matat!!!!

3.- 7 place: Peugeot 405 familiar. Igual que el minibus però s'omplen molt més ràpid, per tant marxes més ràpid. (5500 cfa 250km). El que recomano.

4.- Taxi individual: 10.000 cfa 40 Km. Compte amb aquest servei: Un company de viatge va contractar un taxi i aquest va parar a meitat de la ruta i li va demanar el doble de l’import.
-Ferry:
Molt típica la ruta Amb ferry de Dakar a Ziguinchor o al revés. Per més info mirar etapa: “Dia 01 i 02 - Dakar - Ziguinchor (amb ferry) - Senegal 2021”

BICICLETA:
Des d’aquest link es pot veure la biciclets i totes les seves característiques i muntatge:

EQUIPAMENT (Consideracions especials):
En aquest apartat sol parlaré d’aquelles aspectes que considero remarcables.

-Tenda: MSR HUBA (1 persona). Grans prestacions i moolt lleugera, però molt cara. Si n’hagués de comprar una ara seria aquesta: “Naturehike Cloud up 1 persona”. Review tenda.
-Filtre d’aigua: Considero imprescindible pendre’l per si de cas, tot i que al final no l’he utilitzat.
-Crema solar: Com a referència he gastat ¾ de pot de Isdin Sport i la vaig fer servir durant 12 dies de bici i m’en posava un cop al dia.
-Fogonet: He utilitzat un fogonet multicombustible (Primus OmniLite Stove Ti) ja que és molt difícil aconseguir recanvis de gas durant el trajecte i desconec si és possible comprar-ne a la capital.

Alforges: He utilitzat alforges de la Marca Vaude (similars a les Ortlieb) impermeables. M’ha caigut tot l’equip en 3 alforges (1 davantera + 2 traseres + bossa manillar)

WAYPOINTs:
-Els WP indiquen les diferents parades que s'han realitzat i els dies.
-Dins de cada WP hi ha un linc a la ruta del dia en concret.
-Totes les rutes acaben i comencen des de l'allotjament on he estat.
-Per més informació de cada una de les jornades accediu a la jornada en concret, per exemple: " Dia 01 i 02 - Dakar - Ziguinchor (amb ferry) - Senegal 2021"

CONTACTE:
En cas que vulguem més informació us podeu posar en contacte amb mi a través dels següents canals:
Francesc Frago Clols
mob: +34 616 483 475
e-mail: ffrago@ffrago.com

ETAPES:
- Senegal 2021 - Ruta Completa (dia 01 a 19)
- Dia 01 i 02 - Dakar - Ziguinchor (amb ferry) - Senegal 2021
- Dia 03 - Zinguinchor - Samine (hotel) - Senegal 2021
- Dia 04 - Samine - Kolda (hotel) - Senegal 2021
- Dia 05 - Kolda - Tabassèye Mandingue (acampada poble) - Senegal 2021
- Dia 06 - Tabassèye - Vélingara (hotel) - Senegal 2021
- Día 07 i 08 - Vélingara - Tambacounda - Senegal 2021
- Día 09 - Tambacounda - campament Wassadou (hotel) - Senegal 2021
- Dia 10 - Parc Nacional Nikolo-Kola - Senegal 2021
- Dia 11 i 12 i 13 - Campament Wassadou - Campament Tako Mayo - Visita País Bassari - Senegal 2021
- Día 14 - Campament Tako Mayo (Dindefelo) - Tambacounda (hotel) - Senegal 2021
- Dia 15 - Tambacounda - Koumpentoum (hotel) - Senegal 2021
- Dia 16 - Koumpentoum - Kaffrine (hotel) - Senegal 2021
- Dia 17 - Kaffrine - Foundiougne (hotel) - Senegal 2021
- Día 18 - Foundiougne - Sali Portudal (hotel) - Senegal 2021
-Dia 19 (últim dia) - Sali - Popenguine (hotel) - Senegal 2021

Samine (hotel)

Kolda (hotel)

Tabasseye Mandingue (acampada poble)

Vélingara (hotel)

Campament de Wassadou (hotel)

Campament Tako Mayo (hotel)