Schalkhoven, een ommetje naar Alden Biesen

Photo ofSchalkhoven, een ommetje naar Alden Biesen Photo ofSchalkhoven, een ommetje naar Alden Biesen Photo ofSchalkhoven, een ommetje naar Alden Biesen

April 28, 2021
April 2021

near Schalkhoven, Flanders (Belgique)

Vanuit onze vertrekplaats in Schalkhoven maken we - met een flinke omweg - een fietstochtje naar de Landcommanderij Alden Biesen. Dit historisch complex is zo uitgebreid dat je echt de nodige tijd moet uittrekken voor een bezoek. Het domein, de kerk, de Engelse en de Franse tuin en het infocentrum zijn vrij te bezoeken. Het kasteel zelf kan met een gids bezocht worden. Alle info daarvoor vind je op de website van Alden Biesen.

Door de covid-19-maatregelen kwamen wij in tijdnood om ons geplande traject volledig af te fietsen. Daarom kortten wij onze rit vanaf even voorbij Berg in en namen wij de Maastrichtersteenweg om naar fietsknooppunt 86 te rijden. Dat was omwille van het drukke verkeer niet zo'n goed idee. Wie voldoende tijd heeft rijdt voorbij Berg dan ook het best door via de fietsknooppunten 112, 114 en 87 om dan zoals gepland 86 te bereiken. Zo kan je de drukke autoweg vervangen door de rustige vallei van de Jeker.
Er zitten in het traject wel enkele klimmetjes, maar die horen nu eenmaal bij het glooiende landschap. En wie bergop moet, rijdt daarna gegarandeerd ook weer bergaf.

Wij zijn vertrokken aan B&B en camperplaats "Nollekens Winning", maar voor deze fietstocht kan je natuurlijk van start gaan op gelijk welke plaats in Schalkhoven, dat sinds 1977 bij de gemeente Hoeselt hoort. "Nollekens Winning" ligt aan de Schalkhovenstraat 79 in 3732 Schalkhoven (Hoeselt). Voor de GPS: N50.8450, E005.4464.

Op de weg van Hoeselt naar Alt-Hoeselt staat de Lindekapel. De buurtschap op deze plaats stond in 1275 als "Linne", later "Linde" vermeld. Vandaar de naam van de kapel. De eerste kapel dateert wellicht al uit de 13de eeuw maar het eerste stenen exemplaar werd hier pas neergezet in 1679. De recentste grondige restauratie dateert van 1818. Sinds 1985 is de kapel een beschermd monument.

In de kapel staat een mooi madonnabeeld in gepolychromeerd hout. Het altaar uit 1876 is een gift van barones de Broukmans.

360° uitzicht

Op de kruising van de Nieuwe Baan en de Akkerstraat hebben we een 360° uitzicht over de omgeving. Even verder bollen we naar beneden, in de richting van het Wijngaerdbos en de Bijloop 's Herenelderenbeek, die even verder uitmondt in de Demer.

De huidige parochiekerk van 's Herenelderen werd gebouwd in de 15de eeuw en grondig gerestaureerd bij het begin van de 20ste eeuw. Ze is toegewijd aan de Heilige Stephanus. Het gebouw is opgetrokken in mergelsteen en bevat naast enkele bijzondere glasramen ook meerdere merkwaardige grafstenen, waarvan enkele teruggaan tot de 13de en 14de eeuw.

PictographCastle Altitude 196 ft

Kasteel de Renesse

Het kasteel van de heren van 's-Herenelderen is een waterburcht waarvan de geschiedenis teruggaat tot de 13de eeuw. De familie de Renesse is de huidige eigenaar van het imposante gebouw en domein. Bij het kasteel horen ook een kasteelhoeve en enkele fraaie vijverpartijen in het kasteelpark. De Demer, die vlakbij ontspringt, stroomt hoorheen de grootste van deze vijvers.

PictographCastle Altitude 277 ft

Wijnkasteel Genoels-Elderen

Het kasteel dateert van 1859 en staat op de plaats waar al in de 13de eeuw en daarna nog eens in de 18de eeuw een ander kasteel stond, dat telkens werd platgebrand.

De Romeinen hadden in deze streek al wijngaarden en dat is na een onderbreking gedurende de "kleine ijstijd" opnieuw zo. Het wijnkasteel van Genoels-Elderen in Riemst is met 22 hectaren wijngaarden het grootste wijndomein van België. Het wijndomein levert kwaliteitswijnen, waarvan enkele al internationale prijzen wegkaapten.

PictographCastle Altitude 313 ft

Poortgebouw Alden Biesen

Dit poortgebouw bij het kasteel van Alden Biesen dateert uit de 17de eeuw. Het ligt op 500m van het kasteel en vormde de hoofdingang. Het bestaat uit drie delen en alle informatie hierover valt te lezen op het infobord bij de poort.

PictographCastle Altitude 241 ft

Landcommanderij Alden Biesen

Na de 3de Kruistocht (1189-1192) ontstond een geestelijke ridderorde - de Duitse orde - in navolging van de Tempeliers, de Johanniters en de Maltezers. De Kruistocht zelf mislukte, maar de ridderorde legde zich daarna toe op de kerstening van Pruisen en bond de strijd aan met de oprukkende Ottomanen die dreigden onze gewesten te overspoelen. In Rijkhoven werd een grote burcht gebouwd, een "Landcommanderij" genoemd, als bolwerk. De geschiedenis is boeiend en kan een boek vullen. Op dit ogenblik is Alden Biesen een cultuurcentrum van de Vlaamse Gemeenschap. Voor een bezoek aan het kasteel en de omgeving moet je echt wel voldoende tijd voorzien.

PictographFlora Altitude 227 ft

Omgeving Alden Biesen

Je kan heerlijk wandelen en fietsen in de directe omgeving van de Landcommanderij. Beslist een aanrader.