Salt - Palamós (per Llagostera i Romanyà)

Photo ofSalt - Palamós (per Llagostera i Romanyà) Photo ofSalt - Palamós (per Llagostera i Romanyà) Photo ofSalt - Palamós (per Llagostera i Romanyà)

June 15, 2020
June 2020

near Salt, Catalunya (España)

Aquesta vegada, per anar de casa a Palamós surto de Salt i vaig a buscar la via verda a Girona per seguir-la fins a Llagostera. Poc més d’un quilòmetre després de Llagostera hi ha un bosquet d’eucaliptus (PI03) i tot seguit una baixada que et deixa en una pista asfaltada (PI04); aquí deixo la via verda i pujo carretera amunt cap al veïnat de Panedes.

Aquesta pista o carretera estreta porta a passar per sota de l’autovia C-65 i et deixa davant d’un restaurant al peu de la carretera GIV-6612, que és la que cal seguir a partir d’ara. La carretera travessa el pla de Panedes i continua cap a Romanyà i després Calonge. A partir de Calonge cal baixar fins a la carretera de la costa i continuar fins a Palamós.

Punts d’Interès i fotos:

01) Drecera Cassà

02) Cruïlla i pineda

03) Llagostera i eucaliptus
03a) Llagostera

04) Pla de Panedes

05) Alzines despullades de cintura per avall
05c) De fet, no només de suro viu el pagès de les Gavarres.

06) Sant Ampèlit o Emèlit de Panedes

08d) gràcies!

PictographIntersection Altitude 436 ft

01) Drecera Cassà

01a) a Cassà, ho reconec, a vegades faig trampa i agafo una drecera que surt de la via verda i pedalo al llarg de la carretera fins al polígon 01b) a aquesta alçada surto a la carretera i continuo fins al polígon (primer giratori a mà dreta) 01c) En el giratori faig tres quarts de volta per passar per davant de l’empresa de formigons i continuo recte endavant fins que abans d’entrar al nucli urbà recupero la via verda ACTUALITZACIÓ estiu2022: 01d) veig que Vies Verdes ha fet servir el seny i ha formalitzat la drecera des del mateix lloc d'on surto (jo i suposo que molta altra gent) 01e) ...passant pel polígon i acabant a l'estació de Cassà. Felicitats!

PictographPhoto Altitude 382 ft

02) Cruïlla i pineda

02a) Entre Cassà i Llagostera no s’hi val a badar; més d’un company ha passat de llarg en aquest punt 02b) Immediatament després del trencant trobem aquest bosquet entre Cassà i Llagostera, un dels llocs més agraïts de passar, sobretot a l’estiu 02c) Després del bosquet, blat de moro i més blat de moro; per sort, el sauló d’aquest tram ha estat supercompactat i ja no s’hi fan basses ni fang

PictographFlora Altitude 477 ft

03) Llagostera i eucaliptus

03a) Llagostera 03b) Dalt de la pujada que hi ha a la sortida de Llagostera ens esperen una colla d’olorosos eucaliptus. 03c) Després del punt més alt de la via verda del Carrilet (que no de la ruta d’avui), descens per la costa de l’Alou.

PictographIntersection Altitude 413 ft

04) Pla de Panedes

04a) cruïlla: en baixant del bosquet d’eucaliptus surto de la via verda i agafo cap a l’esquerra la pista asfaltada que entra al pla de Panedes 04b) potser aquí es veu més bé la volta que s’ha de fer per entrar al veïnat i agafar la carretera que el travessa

PictographFlora Altitude 451 ft
Photo of05) Alzines despullades de cintura per avall Photo of05) Alzines despullades de cintura per avall Photo of05) Alzines despullades de cintura per avall

05) Alzines despullades de cintura per avall

05a) L’escorça de les alzines sureres, el suro, s’aprofita per a l’elaboració de diversos productes (no només taps). 05b) Hi ha zones de les Gavarres molt desaprofitades degut en part a la seva pobra productivitat, que ocasiona l’abandonament del bosc i que molts suros no s’explotin; per sort, sembla que no és el cas d’aquí. 05c) De fet, no només de suro viu el pagès de les Gavarres. 05d) Tot i que no sé del cert si el Pla de Panedes ja entra dins el que pròpiament se’n diu «les Gavarres».

PictographReligious site Altitude 603 ft
Photo of06) Sant Ampèlit o Emèlit de Panedes Photo of06) Sant Ampèlit o Emèlit de Panedes Photo of06) Sant Ampèlit o Emèlit de Panedes

06) Sant Ampèlit o Emèlit de Panedes

06a) Es tenen notícies de la seva existència en un document de l'any 1362 amb el nom encara en llatí (de Santi Polei de Panadesio). 06b) La missa que s’hi celebrava el primer diumenge de cada mes ja fa anys que no es fa 06c) 06d) 06e) Bona panoràmica de l’Ardenya des de poc abans de Romanyà

07) Romanyà

07a) Escriu Mercè Rodoreda: “El poble l’havien bastit en un gran pla a dalt d’una muntanya solitària que s’alçava al mig d’una estesa de camps de blat. Era petit: dotze cases i un hostal. 07b) Mercè Rodoreda: “El poble és sensacional. Les cases estan bastant separades les unes de les altres, situades al cim d’una muntanya d’alçada lleugera des d’on es pot veure amb una girada d’ulls el mar i la cresta blanca dels Pirineus.” 07c) el mar

08) Cova d’en Daina

08a) escriu Mercè Rodoreda: «Admiro la majestat del xiprer, la fulla tan ben dibuixada del roure, la tendresa dels pollancs, i l’escabellament dels desmais, però el meu arbre, per discret, per la seva fulla perenne, la soca rugosa de suro, és l’alzina sagrada». 08b) 5000 anys enrere algú es va prendre la molèstia de portar aquestes pedres aquí i col·locar-les d’una manera determinada perquè els cossos hi reposéssin en pau 08c) Mercè Rodoreda: «Per trobar un druida a Romanyà una nit de lluna donaria anys de vida; perquè m’ensenyés l’art de fer còrrer les boires i a adquirir saviesa... no n’he vist mai cap però estic segura que encara en queden alguns de mig abaltits pel cor de les alzines que eren el seu arbre sagrat». 08d) gràcies! 08e) després del paratge on hi ha la «cova», gairebé tot és baixada fins a Calonge 08f) i després només cal agafar la carretera de la costa o el vial paral·lel a la C-31 i cap a Palamós falta gent