Salt - Cervià - Sobrànigues - Juià - Salt

Photo ofSalt - Cervià - Sobrànigues - Juià - Salt Photo ofSalt - Cervià - Sobrànigues - Juià - Salt Photo ofSalt - Cervià - Sobrànigues - Juià - Salt

March 5, 2020
March 2020

near Salt, Catalunya (España)

Pedalada agredolça, mal preparada, per terreny enfangat, amb massa carretera i núvols negrots. Caldrà que la prepari més bé i hi torni per redimir-me (*).

Vaig de Salt cap a Girona i en surto per Pedret, a prop de l’aiguabarreig que formen les aigües de l’Onyar i el Ter. Al barri del Pont Major cal travessar el riu pel Pont de l’Aigua (P.I. 2) i entrar a Sarrià pel carrer Major, just després del pont a mà dreta.

El carrer canvia de nom al cap de poc (es diu «del Carrilet») i s’acaba a l’autovia, que segueixo cap a la dreta al llarg d’un quilòmetre i mig per una via verda que va paral·lela fins a la fàbrica de ciment.

Just al costat de Formigons Girona (P.I. 3) deixo la carretera i entro a una pista que porta al congost; la podem seguir sencera i ens portarà a tocar de Medinyà o bé ens desviem una mica cap a la dreta per l’itinerari marcat de les riberes del Ter, que passa més a prop del riu; sigui com sigui, ens hem de quedar entre la carretera i el Ter fins que arribem a Cervià. Probablement veurem marques de la ruta Pirinexus i del Camí de St Jaume, que passen per aquí.

Quan soc a Cervià cal decidir entre seguir la carretera o bé agafar qualsevol pista que es trobi entre la carretera i el riu i que tiri cap a llevant. Jo, avui, cansat i fart de fang, trio la carretera i de seguida em planto a St Jordi Desvalls i, tot seguint la carretera direcció Flaçà, al passallís de Sobrànigues que si vas a peu o en bici permet de travessar el Ter (si vas en cotxe, encara no). Flaçà és aproximadament a un quilòmetre d’aquí.

Un cop a Flaçà, vaig cap a Mollet i tiro fins a Bordils, on un trencant em porta cap a St Martí Vell. Un altre dia ho faré més bé i tiraré directament des de Mollet cap a St Martí. Gairebé abans d’entrar a St Martí, a mà dreta comença el carrer de la Costa, que fa una pujada que a aquestes hores em pesa molt però em porta a Juià i d’aquí, ja en baixada, fins a Celrà. A Celrà enllaço amb la C-66 (sí, malament, un altre dia cercaré una altra ruta) fins al Pont Major, Girona i tornada a Salt.

Tasques pendents: mirar d’entrar a la central de l’Aurora, explorar les illes de Pedret i el Pont Major i cercar informació del canal de St Jordi.

(*) Hi he tornat a primers de juliol del 2022; la llum d’algunes fotos delata dies diferents.

Punts d’interès i fotos:

1) Sortida de Girona per Pedret
1b) Em pregunto si l’embarcador de Pedret ha funcionat mai com a tal

2) Pont de l’Aigua
2b) Avui el Ter baixa esplèndid (9juliol2022)
2c) l’Ajuntament en el carrer Major de Sarrià de Ter
2e) ...hi ha algun tram francament millorable...
2f) ...però de seguida s’arregla fins a la fàbrica de ciment de la Costa Roja

3) Deixo la carretera: pista a la dreta
3b) El castell de St Julià, a l’aguait
3c) Paradeta a l’esquerra per entrar a la cova de les Goges

4) Ribes del Ter a prop de Medinyà
4a) Aquí també, com es veu a Bonmatí, Salt i suposo que molts altres llocs, gairebé es pot sentir què es devia viure quan va passar el temporal Glòria.

5) Camins entre Medinyà i Cervià
5a) Caldrà reconstruir molts dels camins propers al riu.

6) Pollancreda Cervià de Ter
06b) No cal ni baixar de la bici per travessar el Farga

7) Cervià de Ter
7a) Uns carrers esplèndids que tanmateix han sucumbit al delit per l’automòbil; potser algun dia en podrem retratar racons sense cotxes.

8) Passallís de Sobrànigues
8a) Els pagesos de per aquí encara no poden passar amb el tractor perquè es veu que els fonaments de la passera ballen i la fan insegura.

9) Part de la fàbrica Pagans
9a) Es dedicava al negoci de productes químics (extracció de productes vegetals per adobar pells i altres) i va tancar al 1971. Les seves instal·lacions són propietat de l’Ajuntament i acullen diversos equipaments municipals.

10) Pont de Fontajau
10a) El paisatge del riu va canviant a cada cop de geni del Ter; l’últim va ser ara fa un mes.

1) Sortida de Girona per Pedret

1a) Els desmais de Pedret em tenen el cor robat. També ara, que no estan en el seu millor moment. 1b) Em pregunto si l’embarcador de Pedret ha funcionat mai com a tal 1c) El que queda de la central de l’Aurora, un regal si t’agrada l’arqueologia industrial

PictographBridge Altitude 262 ft

2) Pont de l’Aigua i Sarrià de Ter

2a) Aquest pont va ser construït per presos capturats pels feixistes a resultes de la guerra espanyola de 1936-39. Abans, però, hi havia hagut altres ponts en aquest mateix indret; se’n tenen notícies des de l’època romana. 2b) Avui el Ter baixa esplèndid (9juliol2022) 2c) l’Ajuntament en el carrer Major de Sarrià de Ter 2d) Una via verda (la del tren petit de Banyoles?) surt de Sarrià paral·lel a la carretera de França 2e) ...hi ha algun tram francament millorable... 2f) ...però de seguida s’arregla fins a la fàbrica de ciment de la Costa Roja

PictographIntersection Altitude 195 ft
Photo of3) Deixo la carretera: pista a la dreta Photo of3) Deixo la carretera: pista a la dreta Photo of3) Deixo la carretera: pista a la dreta

3) Deixo la carretera: pista a la dreta

3a) La pista (el camí del Congost) comença al davant de l’empresa Formigons Girona, a la dreta. 3b) El castell de St Julià, a l’aguait 3c) Paradeta a l’esquerra per entrar a la cova de les Goges

PictographRiver Altitude 160 ft

4) Ribes del Ter a prop de Medinyà

5) Camins entre Medinyà i Cervià

Caldrà reconstruir molts dels camins propers al riu.

PictographFlora Altitude 166 ft
Photo of6) Pollancreda prop de Cervià de Ter Photo of6) Pollancreda prop de Cervià de Ter Photo of6) Pollancreda prop de Cervià de Ter

6) Pollancreda prop de Cervià de Ter

6a) El tram abans d’arribar a Cervià és una mica laberíntic però d’una gran bellesa, al menys pel meu gust. 06b) No cal ni baixar de la bici per travessar el Farga 06c) Cap a l’esquerra, Cervià; cap a la dreta, passallís per travessar el Ter cal a Bordils