Ruta Grecoromana per l'Alt Empordà

July 27, 2023

near Roses, Catalunya (España)

La ruta comença a la Ciutadella de Roses, famosa per les seves muralles datades d'origen grec. Seguidament, continuem cap a Castelló d'Empúries on agafarem el pas natural de la Muga. Ens dirigim cap a Sant Miquel de Fluvià passant pels afores de Figueres i el Far d'Empordà. Quan arribem a Sant Miquel fem la visita a l'antic forn d'origen romà soterrat sota el poble, però visitable. Continuem la ruta cap a Ventalló (per aquesta zona es creu que es va dur a terme la batalla entre els ibers Indiketes i els romans dirigits pel cònsol romà Cató, però fins a dia d'avui no hi ha evidència física del fet) fins a Cinc Claus. Gairebé al final passem pel costat de dues Esglésies en ruïnes (Santa Margarida i Santa Magdalena d'Empúries), anem seguint el camí on veurem per fora l'Amfiteatre romà d'Empúries, finalment arribem a l'entrada del museu d'Empúries per visitar les ruïnes grecoromanes i si continuem endavant arribem al Moll d'origen grec, que està en molt bon estat.

PictographRuins Altitude 16 ft

Ciutadella de Roses

L'assentament de Rhodes (Roses) fou fundat pels grecs provinents de l'illa de Rodes al s.IX a.C. concretament un segle abans de les primeres Olimpíades que es van dur a terme l'any 776 a.C. a Olimpia. Grècia. La ciutadella com a tal té origen romà, però no va ser un assentament destacable pels romans, de fet la ciutadella va començar a agafar força amb l'arribada dels Visigots (durant l'Edat Mitjana) al s.V de la nostra era. Més tard la faran servir els àrabs que varen invadir la península Ibèrica al s.VIII d.C.

PictographRuins Altitude 98 ft

Forn Romà

Forn d'origen romà situat a Sant Miquel de Fluvià, lloc segurament transitat pels romans i grecs a causa de la seva proximitat amb el riu Fluvià i la navegabilitat d'aquest donant peu al comerç pels assentaments de l'interior de la comarca.

PictographRuins Altitude 85 ft

Amfiteatre romà d'Empúries

L'amfiteatre d'Empúries està situat als afores de la muralla sud de la ciutat romana d'Emporiae. Actualment, només queda part dels fonaments, però deixa percebre la forma ovalada tan característica dels amfiteatres romans. Data del s.I d.C.

Santa Margarida d'Empúries

Ruïnes de l'antiga església cristiana de Santa Margarida d'Empúries. Data del 1279.

Santa Magdalena d'Empúries

Ruïnes de Santa Magdalena d'Empúries, església preromànica datada del s.VIII d.C.

Museu ruïnes d'Empúries

Museu on es pot visitar el conjunt arqueològic d'Empúries. Al seu museu hi ha el famós Esculapi, l'escultura del déu grec de la medicina Asclepi.

Moll grec

Moll d'origen grec en molt bon estat.