Photo ofRuta del Ferro i el carbó - Ripoll - St. Joan de les Abadesses - Gorg de Malatosca Photo ofRuta del Ferro i el carbó - Ripoll - St. Joan de les Abadesses - Gorg de Malatosca Photo ofRuta del Ferro i el carbó - Ripoll - St. Joan de les Abadesses - Gorg de Malatosca

December 6, 2023
December 2023

near Ripoll, Catalunya (España)

Recorregut

- Pont de Ribamala (5.3 km)
- Pont del Solà (7.5 km)
- Parc de l'Estació (9.8 km)
- Gorg de Malatosca (10.8 km)

La ruta no té pèrdua, segueix l’antic traçat del ferrocarril, que portava carbó des de les mines d’Ogassa fins a Ripoll. Les mines van tancar el 1967, però el tram va funcionar fins a l'any del seu centenari, el 1980.
El inici doncs és la estació de Ripoll, però per comoditat iniciem la ruta al CAT Can Guetes, que és el Centre d'Acollida Turística de Ripoll. Encara que la ruta només té un 1% de desnivell suau, de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses és pujada i preferim fer la part més pesada al principi per després baixar rodant més ràpid quan ja estàs més cansat..
Al centre CAT Can Guetes pots aparcar el cotxe (hi ha 6 places per a autocaravanes), llogar bicicletes i burricletes (bicis elèctriques) i també hi ha un bar-restaurant que ofereixen menú de migdia.
Hi ha taules de pícnic just darrere del CAT Can Guetes.
Et recomano reservar per endavant les bicicletes perquè no et quedis sense, especialment si vols bici elèctrica ja que crec que no les tenen normalment en aquest espai. Juntament amb la bicicleta, et deixen un cadenat per si l'has de lligar.
Nosaltres van començar la ruta just darrere del CAT Can Guetes.
Tot el traçat de la ruta, que uneix Ripoll, a 682 metres d'altitud, amb Sant Joan de les Abadesses, a 775 metres sobre el nivell del mar, és asfaltat i no presenta cap dificultat. En alguns trams el ferm està més fet malbé, però per norma general tot el camí està en perfectes condicions.
La Via Verda es reserva exclusivament per als ciclistes i caminants, i hi ha uns tancaments que impedeixen el pas de vehicles. Els punts quilomètrics que jalonen la ruta són els de l'antic ferrocarril i estan referits al seu origen primer a Barcelona, no a Ripoll. Així no ens ha d'estranyar que el primer quilòmetre que vegem sigui el 108.
El desnivell de 160 m se supera en un pendent suau de l'1%.
ALERTA, en el meu recorregut el desnivell és de 235 m, però has de comptat la baixada al gorg de Malatosca.
Quan vam començar feia fresqueta, com la primera part del recorregut va per l’ombra, a la primera rotonda en comptes de seguir per la via normal vam fer un tros per la zona industrial a solana.
La primera part del recorregut ombrívola va emparellada al curs del riu Ter que travessem en el Pont de Ribamala. Poc després passem per sota la carretera N-260 i ja la ruta marxa per la marge dreta del riu a solana.
A 10 Kms. Aproximadament de Ripoll, la via s'interna a l'ampli recinte de l'Estació de Sant Joan de les Abadesses que, despullat de les seves vies, està una mica nu avui dia. Però d'aquesta nuesa ha vingut a redimir-la en part la recuperació de l'edifici de l'estació com un restaurant atractiu que fa tot un homenatge a la memòria del ferrocarril en la seva decoració.
L'estació queda situada a la part alta de la localitat, i és gairebé obligatori baixar al poble, creuar el Ter per l'espectacular pont gòtic, amb la característica forma de llom d'ase, i perdre's pels carrers, on s'amaga.
Nosaltres anàvem amb el temps just i hem preferit continuar ruta fins al gorg de Malatosca.
Molts pocs metres de l’estació la ruta travessa la carretera cap a Ogassa per un pas marcat en vermell com per vianants i ciclistes, però no et refiïs i mira bé que no vingui cap cotxe.
Una mica més endavant d’aquesta cruïlla, tot just al costat d’uns bancs de fusta un cartell indicador en dirigeix a la dreta a la baixada del gorg. Encara que al principi sembla fàcil baixar en bici et recomano que les deixi lligades al pal del cartell, doncs els camí es complica més endavant.
Nosaltres hem baixat per la carretera fins al Molí de Malatosca, pensant que veuríem el salt des de dalt, et pots estalviar la baixada i anar al gorg directament pel corriol que he comentat abans.

Per si interessa comento que a l´estació de Sant Joan de les Abadesses s´inicia el tram d´enllaç Sant Joan de les Abadesses fins a Olot.
De moment, el tram que està llest i és visitable és la Via Verda Camprodon – Llanars.
El tram entre Sant Joan de les Abadesses i Sant Pau de Segúries té 7,3 km. Transcorre al llarg del marge esquerre del riu.

Ripoll

Primera part del camí a l'ombra

PictographBridge Altitude 2,388 ft

Pont de Rodonella

PictographBridge Altitude 2,411 ft

Mas El Vilar

Ruta per la cara de soleia.

La Caseta

PictographBridge Altitude 2,392 ft

Pont de Ribamala sobre el Ter

• annacabu Dec 10, 2023

Altament recomenable!!! I amb l’explicació no hi ha pas pèrdua. Gràcies!

• Photo of poset63
    poset63 Dec 10, 2023

M'alegro molt que t'hagi agradat la ruta. Gràcies per la teva valoració.