Ruta de Ponent. 5 Guissona-Camarasa

Photo ofRuta de Ponent. 5 Guissona-Camarasa Photo ofRuta de Ponent. 5 Guissona-Camarasa Photo ofRuta de Ponent. 5 Guissona-Camarasa

December 3, 2014
June 2014

near Guissona, Catalunya (España)

[CA] Ruta de Ponent. 5 Guissona-Camarasa

Tercer tram de la "Ruta de Ponent", travessa circular de sis etapes i 333 km que discorre per les comarques occidentals del Principat. L'estapa visita la Segarra, l'Urgell i la Noguera, la comarca dels rius (Noguera vol dir riu), extensa terra d'interior estesa des del vessant meridional de la serra del Montsec, per on s'obren pas, d'oest a est, la Noguera Ribagorçana, la Noguera Pallaresa i el Segre, i la plana occidental catalana, aquí regada pel canal d'Urgell. A l'alta edat mitjana aquest extens territori va formar part dels comtats d'Urgell i de Barcelona. L'economia és de base agrícola forestal i ramadera (horta i fruiters al canal d'Urgell i secà a la resta) amb un sector industrial dinàmic, l'agropecuari, i un altre de més tradicional, l'hidroelèctric (embassaments de Camarasa, Sant Llorenç de Montgai, Canelles i Santa Anna).
Ruta parcialment senyalitzada.

Se surt de Guissona, població de la Segarra situada al nord de Cervera, amb la qual es comunica per la carretera L-311.

00,0 km (484 m). Plaça Major de Guissona. Se surt de la plaça en direcció N, es passa el portal de l'Àngel i es desemboca a la plaça del Vell Pla. Es continua recte, al N, pel carrer del Tint, després per l'avinguda de Ponts, al NO, per, finalment, prendre la carretera de Guissona a Guarda-si-venes, la L-313a, també en direcció NO. Se surt de Guissona deixant a mà esquerra (O) els edificis de la Cooperativa Agropecuària i es creua la carretera C-451.

2,80 km (500 m). Trencall d'accés a Guarda-si-venes. S'entra en aquesta petita població per veure l’esglesiola de Sant Miquel (km 3,18), i se'n surt pel mateix camí. De nou al trencall d'accés, es continua per la carretera L-314, ara a l'esquerra, a l'E i després al N, en direcció a Selvanera.

5,80 km (472 m). Es passa pel costat de l'ermita de la Mare de Déu de la Soledat.

6,36 km (480 m). Es gira a la dreta per passar per dins de la població de Selvanera, que es travessa en direcció NE i O. Es torna a la carretera L-314 i es continua cap a la dreta, en direcció N.

9,31 km (404 m). Atenció: abans d’un revolt pronunciat a la dreta, havent passat l’accés al mas de Rodamilans, cal deixar la carretera i prendre la pista que surt a mà esquerra en direcció O.

La pista baixa, gira al sud i després a l'O. Se segueix endavant tot deixant trencalls secundaris a banda i banda. Es passa pel costat dels masos de Formiga i de Farell i la pista gira al NO.

11,30 km (466 m). Vilalta, a la comarca de la Noguera; aquest petit nucli rural disposat a l’entorn de l’església de Sant Salvador mereix una visita. En acabat, es continua per la pista cap a l'O.

13,65 km (423 m). Carretera L-313, davant de Cabanabona. Es travessa la carretera i s'entra a la població, on hi ha diversos comerços. Plaça Major (font); es gira mà esquerra (al S) pel Camí de l’Aigua i es deixen el cementiri i l'església a mà dreta, a l'O. S'agafa el camí a Coscó (pista asfaltada).

La pista gira a l'O, passa pel costat de les granges Pampalona (queden al S, a l'esquerra). Poc després (km 14,45) es deixa una desviació de terra a mà esquerra (SO), el camí de Sant Pol i es gira a la dreta. Poc més enllà (km 14,63) hi ha un revolt a l’esquerre, es deixa un trencall a la dreta i es continua cap al SO seguint sempre la pista asfaltada. Es van deixant trencalls secundaris a banda i banda, entre ells el camí que ve de Sant Pol per l'esquerra (km 16,61).

17,77 km (466 m). La Rovira; es passa entremig dels edificis d’aquest gran mas. Es continua cap al S en direcció a Coscó sempre per la pista asfaltada.

19,90 km (478 m). Accés a Coscó. Es gira a la dreta (SO), es travessa el nucli del poble, es gira a llevant i es torna a la carretera (20,80 km), que se seguirà cap a la dreta (SO) en direcció a les Puelles i Agramunt. Se segueix la carretera cap al S/SO. Més enllà es travessa el canal Segarra-Garrigues per un pont (21,95 km, 412 m).

24,67 km (345 m). Les Puelles, comarca de l'Urgell. Es pot girar a la dreta i passar pel mig del poblet. Es continua cap a Agramunt.

27,90 km (331 m). S'arriba a Agramunt. L'itinerari desemboca a la ronda del Comte d'Urgell. Cal visitar aquesta important població, on hi ha diversos edificis de gran interès i tota mena de serveis i comerços (la distància del recorregut de la visita no està comptabilitzada). Es torna a la ronda en el punt d'entrada i es continua cap a l'O. Una mica més enllà es gira a la dreta pel carrer dels Teixidors i se surt de la població en direcció NO. El carrer desemboca al canal d'Urgell (28,30 km). Es passa el canal per sobre i es gira a la dreta (NE) prenent la pista del costat O del canal, que s’abandona al cap de 200 m per seguir recte. Més enllà es torna a creuar el canal (29,13 km); es continua cap al N en direcció a Donzell d'Urgell seguint la pista principal i deixant trencalls secundaris a banda i banda.

33,60 km (455 m). Donzell d'Urgell. Cal visitar aquesta petita i antiga vila closa que té raconades delicioses. En acabat, es continua cap al N seguint ara la carretera LV-3023 que, una mica més endavant, gira a l'O.

36,96 km (378 m). Carretera C-14 entre Agramunt i Artesa de Segre. S'agafa cap a la dreta en direcció N, durant gairebé mig quilòmetre, fins al km 37,44, on es deixa i es pren el camí de l'esquerra (O) que duu a Montclar d'Urgell.

39,37 km (445 m). Montclar d'Urgell. Val la pena de visitar-hi el castell i l'església de Sant Jaume. L'itinerari gira al sud.

40,11 km (428 m). Cruïlla al sud de Montclar. Es gira a la dreta, a l'O, fins a una altra cruïlla (km 40,38), on es gira a la dreta, cap a l'O, pel camí dels Canyimassos. Es desemboca a una altra pista (km 40,80), que s'agafa cap a l'esquerra, al S. Als 50 m hi ha una bifurcació: es torça a la dreta, cap a l'O.

41,32 km (397 m). Cruïlla de pistes. Se segueix recte cap al SO i l’O. S’arriba a una cruïlla situada al coll de la Serp (km 42,22) i s'entra a la comarca de la Noguera. Es continua recte per la pista principal, cap a l'O, en direcció a la Torre de Fluvià.

45,30 km (394 m). La Torre de Fluvià. Es deixa el nucli de la població a l'esquerra (S). Es gira al N i immediatament després al NO prenent la pista asfaltada en direcció a Cubells. Més endavant, ja amb Cubells a la vista, la pista gira al nord.

48,05 km (433 m). Cruïlla. Es gira a l'esquerra (O). Als 150 m es desemboca en una pista que es pren cap a la dreta (N) per anar a sortir a la carretera C-26 (km 48,37), que cal travessa amb compte. Es tomba a l'esquerra (O) en direcció a Cubells.

48,73 km (466 m). Cubells, plaça de l'Ajuntament, a tocar de la carretera C-26. El nucli de Cubells queda a l’altra banda (S), sobre el turó. Cal visitar-lo pel seu interès; hi destaquen el castell i l'església de Sant Pere i hi ha serveis i comerços de tota mena. En acabat, des d’aquest punt es deixa la carretera i es gira al N deixant l'hostal Roma a l'esquerra i, més enllà, l'Ajuntament a la dreta. Es pren la pista asfaltada que hi ha a continuació i que ja no es deixarà fins a Camarasa.

56,85 km (277 m). Entrada a Camarasa; es deixa la carretera, es gira a la dreta, al NO, seguint el carrer del Barrinou, es continua pel de Sant Antoni, es gira a l’esquerre i, pel carrer de la Plaça, es fa cap a la plaça Major.

57,21 km (280 m). Plaça Major de Camarasa. Fi de l'etapa. Camarasa ofereix serveis d'allotjament i comerç.

Nota: Sant Llorenç de Montgai (a 3,7 km i dintre del recorregut de la pròxima etapa) disposa d’un càmping, un allotjament de caire juvenil i una estació de ferrocarril de la línia Lleida-la Pobla de Segur (FCG).

Elements d'interès:
A Agramunt, població dinàmica famosa per alguns productes gastronòmics de primera qualitat, com els torrons i les coques, cal visitar l'església de Santa Maria, del s. XIII, declarada monument nacional l'any 1931, amb una magnífica i treballada portada escultòrica, la Casa de la Vila, la plaça Mercadal, porticada pels quatre costats, del s. XIX, la plaça del Torronaire, la plaça de la Muralla i l'Espai Guinovart, amb el Museu Etnològic Municipal ubicat als baixos. El recorregut travessa el canal d'Urgell, important obra d'enginyeria destinada al rec que ja s’ha comentat en etapes anteriors. Donzell d'Urgell és una població que forma un clos tancat on destaquen el castell, l'església de Sant Pere i l'ermita de Sant Roc. A Montclar cal visitar el castell defensiu, que data del segle XI, i l'església parroquial de Sant Jaume, que pertany al s. XVIII. A Cubells hi ha l'església de Santa Maria del Castell, del s. XII, l'església de Sant Pere, del s. XIII, el forn de guix, el pou de glaç i una antiga teuleria dels s. XVII-XVIII. Finalment, a Camarasa, nucli urbà medieval, amb carrers estrets, costeruts i antics portals d'accés, es poden visitar les ruïnes de l'església romànica de Sant Miquel i les del castell, situades en un vèrtex que disposa d’una bona visió dels voltants. Dins del terme hi ha l'embassament de Sant Llorenç de Montgai, amb una rica fauna d'aus aquàtiques, que es vorejarà durant la darrera etapa.

[ES] Ruta de Ponent. 5 Guissona-Camarasa

Quinto tramo de la Ruta de Ponent, travesía circular de seis etapas y 333 km que discurre por las comarcas occidentales del Principado. La etapa visita las comarcas de la Segarra, L'Urgell y la Noguera, la comarca de los ríos (Noguera significa río), extensa tierra de interior extendida desde la vertiente meridional de la sierra del Montsec, por donde se abren paso, de O a E, la Noguera Ribagorçana, la Noguera Pallaresa y el Segre, y la llanura occidental catalana, aquí regada por el canal de Urgell. En la Alta Edad Media, este extenso territorio formó parte de los condados de Urgell y de Barcelona. La economía es de base agrícola forestal y ganadera (huerta y frutales en el canal de Urgell y secano en el resto) con un sector industrial dinámico, el agropecuario, y otro más tradicional, el hidroeléctrico (embalses de Camarasa, Sant Llorenç de Montgai, Canelles y Santa Anna).
Ruta parcialmente señalizada.

Se sale de Guissona, población de la comarca de la Segarra situada al norte de Cervera, con la que se comunica por la carretera L-311.

00,0 km (484 m). Plaza Major de Guissona. Se sale de la plaza en dirección N, se pasa el portal de L’Àngel y se desemboca en la plaza del Vell Pla. Se sigue recto, el N, por la calle del Tint, luego por la avenida de Ponts, al NO, para, finalmente, tomar la carretera de Guissona a Guarda-si-venes, la L-313a, también en dirección NO. Se sale de Guissona dejando a mano izquierda (O) los edificios de la Cooperativa Agropecuaria y se cruza la carretera C-451.

2,80 km (500 m). Desvío de acceso a Guarda-si-venes. Se entra en esta pequeña población para ver la iglesia de Sant Miquel (km 3,18), y se sale por el mismo camino. De nuevo en el desvío de acceso, se continúa por la carretera L-314, ahora a la izquierda, al E y después al N, en dirección a Selvanera.

5,80 km (472 m). Se pasa junto a la ermita de la ;are de Déu de la Soledat.

6,36 km (480 m). Se gira a la derecha para pasar por dentro de la población de Selvanera, que se atraviesa en dirección NE y O. Se vuelve a la carretera L-314 y se continúa hacia la derecha, en dirección N.

9,31 km (404 m). Atención: antes de una curva pronunciada a la derecha, habiendo pasado el acceso al Mas de Rodamilans, hay que dejar la carretera y tomar la pista que sale a mano izquierda en dirección O.

La pista baja, gira al sur y después al O. Se sigue adelante dejando desvíos secundarios a ambos lados. Se pasa por el lado de los caseríos de Formiga y de Farell y la pista gira al NO.

11,30 km (466 m). Vilalta, en la comarca de la Noguera; este pequeño núcleo rural dispuesto alrededor de la iglesia de Sant Salvador merece una visita. Luego, se continúa por la pista hacia el O.

13,65 km (423 m). Carretera L-313, ante Cabanabona. Se cruza la carretera y se entra en la población, donde hay varios comercios. Plaza Major (fuente); se gira mano izquierda (el S) por el Camí de l’Aigua y se dejan el cementerio y la iglesia a mano derecha, al O. Se toma el camino a Coscó (pista asfaltada).

La pista gira al O, pasa junto a las granjas Pampalona (quedan al S, a la izquierda). Poco después (km 14,45) se deja un desvío de tierra a mano izquierda (SO), el camino de Sant Pol y se gira a la derecha. Más allá (km 14,63) hay una curva a la izquierda, se deja un desvío a la derecha y se continúa hacia el SO siguiendo siempre la pista asfaltada. Se van dejando desvíos secundarios a ambos lados, entre ellos el camino que viene de Sant Pol por la izquierda (km 16,61).

17,77 km (466 m). La Rovira; se pasa entre los edificios de esta gran masía. Se continúa hacia el S en dirección a Coscó siempre por la pista asfaltada.

19,90 km (478 m). Acceso a Coscó. Se gira a la derecha (SO), se atraviesa el núcleo del pueblo, se gira a levante y se vuelve a la carretera (20,80 km), que se seguirá hacia la derecha (SO) en dirección a Les Puelles y Agramunt . Se sigue la carretera hacia el S/SO. Más allá se cruza el canal Segarra-Garrigues por un puente (21,95 km, 412 m).

24,67 km (345 m). Les Puelles, comarca de Urgell. Se puede girar a la derecha y pasar por el medio del pueblo. Se continúa hacia Agramunt.

27,90 km (331 m). Se llega a Agramunt. El itinerario desemboca en la ronda del Comte d’Urgell. Hay que visitar esta importante población, donde hay varios edificios de gran interés y todo tipo de servicios y comercios (la distancia del recorrido de la visita no está contabilizada). Se vuelve a la ronda en el punto de entrada y se continúa hacia el O. Un poco más allá se gira a la derecha por la calle Dels Teixidors y se sale de la población en dirección NO. La calle desemboca en el canal de Urgell (28,30 km). Se pasa el canal por encima y se gira a la derecha (NE) tomando la pista que discurre por el lado O del canal, que se abandona al cabo de 200 m para seguir recto. Más allá se vuelve a cruzar el canal (29,13 km); se continúa hacia el N en dirección a Donzell d'Urgell siguiendo la pista principal y dejando desvíos secundarios a ambos lados.

33,60 km (455 m). Donzell d’Urgell. Hay que visitar esta pequeña y antigua villa cerrada que tiene rincones deliciosos. Luego, se continúa hacia el N siguiendo, ahora, la carretera LV-3023 que, un poco más adelante, gira al O.

36,96 km (378 m). Carretera C-14 entre Agramunt y Artesa de Segre. Se coge hacia la derecha en dirección N, durante casi medio kilómetro, hasta el km 37,44, donde se deja y se toma el camino de la izquierda (O) que lleva a Montclar d'Urgell.

39,37 km (445 m). Montclar d'Urgell. Vale la pena visitar el castillo y la iglesia de Sant Jaume. El itinerario gira al sur.

40,11 km (428 m). Cruce al sur de Montclar. Se gira a la derecha, al O, hasta otro cruce (km 40,38), donde se gira a la derecha, hacia el O, por el camino de los Canyimassos. Se desemboca en otra pista (km 40,80), que se toma hacia la izquierda, al S. A los 50 m hay una bifurcación: se tuerce a la derecha, hacia el O.

41,32 km (397 m). Cruce de pistas. Se sigue recto hacia el SO y O. Se llega a un cruce situado en el collado de la Serp (km 42,22) y se entra en la comarca de la Noguera. Se sigue recto por la pista principal, hacia el O, en dirección a la Torre de Fluvià.

45,30 km (394 m). La Torre de Fluvià. Se deja el núcleo de la población a la izquierda (S). Se gira al N e inmediatamente después al NO tomando la pista asfaltada en dirección a Cubells. Más adelante, ya con Cubells a la vista, la pista gira al norte.

48,05 km (433 m). Cruce. Se gira a la izquierda (O). A los 150 metros se desemboca en una pista que se toma hacia la derecha (N) para ir a salir a la carretera C-26 (km 48,37), que hay que atravesar con cuidado. Se gira a la izquierda (O) en dirección a Cubells.

48,73 km (466 m). Cubells, plaza del Ayuntamiento, junto a la carretera C-26. El núcleo de Cubells queda al otro lado (S), sobre el cerro. Hay que visitarlo por su interés; destacan el castillo y la iglesia de Sant Pere y hay servicios y comercios de todo tipo. Luego, desde este punto se deja la carretera y se gira al N dejando el hostal Roma a la izquierda y, más allá, el Ayuntamiento a la derecha. Se toma la pista asfaltada que hay a continuación y que ya no se dejará hasta Camarasa.

56,85 km (277 m). Entrada en Camarasa; se deja la carretera, se gira a la derecha, al NO, siguiendo la calle del Barrinou, se continúa por el de San Antonio, se gira a la izquierda y, por la calle de la Plaza, se hace hacia la plaza Major.

57,21 km (280 m). Plaza Major de Camarasa. Fin de la etapa. Camarasa ofrece servicios de alojamiento y comercio.

Nota: Sant Llorenç de Montgai (a 3,7 km y dentro del recorrido de la próxima etapa) dispone de un camping, un alojamiento de carácter juvenil y una estación de ferrocarril de la línea Lleida-La Pobla de Segur (FCG).

Elementos de interés:
En Agramunt, dinámica población famosa por algunos productos gastronómicos de primera calidad, como los turrones y las tortas, hay que visitar la iglesia de Santa Maria, del s. XIII, declarada monumento nacional en 1931, con una magnífica y trabajada portada escultórica, la Casa de la Vila, la plaza Mercadal, porticada por los cuatro costados, del s. XIX, la plaza del Torronaire, la plaza de la Muralla y el Espai (espacio) Guinovart, con el Museo Etnológico Municipal ubicado en los bajos. El recorrido atraviesa el canal de Urgell, importante obra de ingeniería destinada al riego que ya se ha comentado en etapas anteriores. Donzell d'Urgell es una población que forma un recinto cerrado donde destacan el castillo, la iglesia de Sant Pere y la ermita de Sant Roc. En Montclar hay que visitar el castillo defensivo, que data del siglo XI, y la iglesia parroquial de Sant Jaume, que pertenece al s. XVIII. En Cubells está la iglesia de Santa Maria del Castell, del s. XII, la iglesia de Sant Pere, del s. XIII, el horno de yeso, el pozo de hielo y una antigua tejería de los s. XVII-XVIII. Finalmente, en Camarasa, núcleo urbano medieval, con calles estrechas, empinadas y antiguos portales de acceso, se pueden visitar las ruinas de la iglesia románica de Sant Miquel y las ruinas del castillo situadas en un vértice que dispone de muy buena vista. Dentro del término se encuentra el embalse de Sant Llorenç de Montgai, con una rica fauna de aves acuáticas, que se bordeará en la última etapa.

[EN] West Route. 5 Guissona-Camarasa

This is the fifthy stretch of the West Route, a circular trail consisting of six stages that runs through the western counties of Catalonia, following the hills around the Segre plain. The West Route covers a total of 333 km. The route runs through the counties of Segarra, Urgell and Noguera, 'rivers county', a vast hinterland that stretches from the south side of the Montsec mountain range through which the Noguera Ribagorçana, the Noguera Pallaresa and the Segre rivers flow eastwards from the west, and the western plain of Catalonia, now irrigated by water from the Urgell Canal. In the Late Middle Ages, this extensive area was part of the counties of Urgell and Barcelona. The local economy is based on forestry and livestock, with market gardens and orchards by the Urgell Canal and dry farming elsewhere, a dynamic agricultural sector complemented by another with a long tradition: hydroelectric power generation at the Camarasa, Sant Llorenç de Montgai, Canelles and Santa Anna reservoirs. The route starts in Guissona, a town in Segarra to the north of Cervera, with which it is linked by the L-311 highway.