Photo ofRoses- Estanys Vilaüt - Pedret-Marzà- Espai Natural Integral- Torre Mornau - Perelada-Vilabertran- Figueres Photo ofRoses- Estanys Vilaüt - Pedret-Marzà- Espai Natural Integral- Torre Mornau - Perelada-Vilabertran- Figueres Photo ofRoses- Estanys Vilaüt - Pedret-Marzà- Espai Natural Integral- Torre Mornau - Perelada-Vilabertran- Figueres

June 9, 2021
June 2021

near el Mas Mates, Catalunya (España)

Sortida de Roses seguint track norut1 (Vilajuïga , Marsà, Pedret, Roses), en sentit invers fins a Marzà.
Des de Marzà he seguit track de la Penya l’Adac fins a Figueres.( Figueres, Perelada Vilajuïga, Palau-Saverdera, Vilanova, Vilatenim Figueres), també en sentit invers.
Gràcies per compartir la ruta!!!

Dia de calor, sort del vent que ha fet la ruta més agradable en els trams no ombríbols.
El tram dels espais naturals fins Torre Mornau no es pot passat per alt, recomanable.
Tota la ruta força maca per bons camins rurals llevat d’algun petit troç de carretera. Ermites, romànic, pobles medievals, camps de conreu, masies i nuclis de pagesia, l ‘espai natural bonic però m ‘ha sorprés trobar l’estany de Vilaüt sec.
L’Empordà ben mereix la pena descobrir-lo.

Sortida de Roses La Ciutadella de Roses és una fortificació renaixentista (amb modificacions posteriors) situada al NO de l'actual vila de Roses (Alt Empordà) i que domina la badia del mateix nom.

PictographIntersection Altitude 7 ft

Seguir el track de norut1

PictographIntersection Altitude 5 ft

PictographIntersection Altitude 10 ft

Nucli urbà de cases i apartaments

Punt de recollida de caça

PictographIntersection Altitude 26 ft

Camps de conreu

Alfals, vinyes,blat de moro,

PictographIntersection Altitude 21 ft
Photo ofEsquerra per carretera uns metres i dreta per camí de pista Photo ofEsquerra per carretera uns metres i dreta per camí de pista

Esquerra per carretera uns metres i dreta per camí de pista

El cami

PictographIntersection Altitude 14 ft

Recte a l’estanyol i Vilanova de la Muga

PictographBirding spot Altitude 1 ft

Fa pena veure l’Estany sense vida

He volgut rodejar la reserva i m he trobat que el camí estava invaït per l’herva. Hauria estat més còmode tornar pel mateix camí.

PictographIntersection Altitude 9 ft

PictographRiver Altitude 4 ft
Photo ofRec del mig a l’espai natural dels aiguamolls de l’Empordà Photo ofRec del mig a l’espai natural dels aiguamolls de l’Empordà

Rec del mig a l’espai natural dels aiguamolls de l’Empordà

PictographIntersection Altitude 10 ft

He fet parada per aigua sota la mirada d’uns braus

Torre Mornau

La Torre d’en Mornau és una gran explotació agrícola ubicada vora el nucli de Vilaüt el límit del terme de Castelló d’Empúries , es tracta d’un Cortal, una finca en la que predomina l’activitat ramadera de diverses edificacions que s’hi poden observar, destaca la torre quadrada de tres pisos que té una galeria a l’última planta en obertures de mig punt fetes de maó i una llanterna que decora el punt més alt de la coberta la resta d’edificis són més senzills i funcionals : estables per allotjar els animals magatzem per a les eines agrícoles i dues grans Sitges per emmagatzemar gra amb merlets a la part superior. www.visitapau.cat

PictographIntersection Altitude 15 ft

El rec

Canalització de l ‘aigua per regar els camps.

PictographIntersection Altitude 32 ft

Pedret

- Pedret és un raval de Girona, a la riba dreta de l'Onyar tot just abans de la confluència amb el Ter, enllà de l'antic portal de Santa Maria o de França. Des del segle xii s'hi trobava l'hospital de leprosos, que tradicionalment es construïa extramurs -Església de Sant Esteve de Pedret. L'església parroquial de Sant Esteve de Pedret està situada al cim d'un petit terraplè rocós, al mig del petit nucli de Pedret. El diminut nucli de Pedret, format només per dues masies i la vella rectoria, està presidit per l'església romànica de Sant Esteve, construïda durant la segona meitat del segle xii. El terme de Petreto està documentat des de l'any 953 i l'església de Sant Esteve és esmentada en múltiples documents a partir del segle xi.

PictographIntersection Altitude 31 ft

Marzà

-Marzà és el nucli principal del municipi de Pedret i Marzà, a l'Alt Empordà i on se situa l'ajuntament. En el cens de 2007 tenia 152 habitants. Els dos nuclis que formen Pedret i Marzà estan separats entre si per 1 quilòmetre de distància, Pedret està més dispersat, mentre que Marsá té un conjunt de cases al voltant d'una plaça, amb restes del que va ser fortalesa medieval. Està regat per la riera de Pedret, afluent de la Muga. -Església de sant Isidre i Sant Antoni -Ajuntament -Castell de Marzà, esglèsia de Sant Esteve, la torre vigia.

PictographIntersection Altitude 91 ft

A Partir d’ara segueixo a la ruta de l’adac

PictographIntersection Altitude 134 ft

Passat el Pont: -Indicador a esquerra : Peralada Cabanes Vilabertran i mollet de Peralada. -Indicador Recte: Garriguella ,Vilamaniscle ,Rabós i Espolla

PictographIntersection Altitude 103 ft

Castell de Vallgornera

Vallgornera és un petit veïnat del municipi de Peralada, prop de Vilanova de la Muga, al centre de l'Alt Empordà. Consta de cinc cases habitades dedicades especialment a la pagesia, i una d'elles al turisme rural (Can Gori). Destaca també el castell de Vallgornera documentat l'any 1123 i ampliat durant el segle xviii caracteritzat per les seves dues torres quadrades i el pati central; actualment es coneix amb el nom de Can Modest. -Can Gori masia sXIX -Pages Mont

PictographRiver Altitude 101 ft

Peralada

Castell de Peralada El castell de Peralada és una obra del municipi de Peralada (Alt Empordà) declarada bé cultural d'interès nacional. És un castell esmentat ja al segle ix amb el nom de castell Toló, i que fou el centre del comtat de Peralada. Està situat dins del nucli urbà actual de la població de Peralada, però fora del recinte emmurallat de la vila medieval, a la banda de llevant. -Projecte de reproducció de la cigonya blanca als jardins del castell

Perelada

Peralada té un origen antic, amb un poblat ibèric datat el 500 aC. El pagus de Peralada va néixer en època dels romans. Peralada va ser una vila amb una història important. Era capital d'un comtat quan Figueres, actual capital de l'Alt Empordà, era tan sols un poble amb poques masies. Peralada tenia exèrcit propi, que defensava el territori davant dels comtats de Besalú i Empúries. Peralada va decaure poc després de l'any 1078, quan va morir Ponç I d'Empúries, que va deixar aquest comtat en herència als seus dos fills Hug i Berenguer. Aquest últim es va convertir en senyor de Peralada i va ser el fundador d'una dinastia de vescomtes que primer es van anomenar vescomtes de Peralada i, més tard, de Quermançó. -Porta medieval -Església de sant Martí, ara museu -Els carrers medievals dins les muralles de la vila.

Peralada

Plaça Sant Domènec Claustre

PictographIntersection Altitude 64 ft

Esquerra Castelló d’Empúries l’escala ruta Pirinexus

PictographIntersection Altitude 66 ft

Vilabertran

Vilabertran és un municipi de la comarca de l'Alt Empordà a l'est de Figueres, entre els cursos dels rius Muga, al nord, i, Manol, al sud. La primera notícia que hi ha sobre Vilabertran és de l'any 975. Parla d'un llogarret amb una petita església que al cap de poc temps s'amplià i acollí un grup de monjos encapçalats per l'abat Pere Rigau. Com a conseqüència d'una donació de terres l'any 1069, la comunitat de canonges instituí Rigau com a cap i establiren les bases per a la creació del monestir de Santa Maria de Vilabertran, basat en la regla de Sant Agustí. Al llarg del segle xi el monestir va assolir un gran prestigi i durant els segles següents va ampliar el seu patrimoni gràcies a la protecció de la família Rocabertí, vescomtes de Peralada. A partir de l'any 1592 esdevé una col·legiata, que resta operativa fins a la desamortització de Mendizábal l'any 1835. -Església de Santa Maria -Canònica de Santa -Davant la plaça de l’església camí a Figueres.