R4-E-Destapa les Gavarres de Cassà

April 8, 2018
April 2018

•   4.8 2 Reviews

near Cassà de la Selva, Catalunya (España)

Resum:

Es tracta d’un itinerari de dificultat avançada que s’enfila per dins de les Gavarres. En una primera incursió pel nord-est, passem per corriolets que ens porten fins a Can Villalonga i remunant pels aqüeductes i per les dues rieres ens porten fins al Coll de Llumeneres, el punt més elevat del terme municipal de Cassà.
Baixant pels metges i tornant a pujar per la pista que ens portaria a Romanyà, fem una segona incursió fins a la base del turó del Castell, on podrem pujar per visitar el poblat ibèric, per finalment baixar per la Verneda i la resclosa fins a retornar al poble. Es tracta d’una bella ruta gavarrenca amb molts punts d’especial interés pel visitant.

Descripció tècnica:

La ruta la cataloguem de dificultat alta per la llargada, el desnivell total i alguns trams de corriols tècnics per mig de bosc. Després de sortir del poble ens enfilem per pistes bones fins al mas Torrent, i llavors dòcils camins de bosc ens pugen fins a la falda del puig de les Miloques per baixar per corriolets tècnics fins a can Villalonga. Llavors de passar pels ponts de Villalonga i recòrrer tot el sistema de captació d’aigua, ja tot serà pista fins a coll de Llumeneres, on per arribar-hi tindrem una bona pujada. La baixada dels Metges no revesteix dificultat i fins i tot la part final la trobem asfaltada. La segona pujada fins al mas Bassets i can Bota ja és més suau, i la baixada per can Sardanes i la resclosa de Verneda no revesteix cap dificultat especial.

Detall del recorregut:

La ruta s’inicia des de l’estació del carrilet de Cassà, i seguint per carrer Ample, Raval i Bonavista arribem al passeig Vilaret. Allà agafarem la carretera Marina direcció Girona i dos cops a dreta al carrer Puig Gros i dels Horts ens plantem al carrer Migdia que seguim a l’esquerra. Just el primer a la dreta tenim el carrer Empordà que ens condueix als afores del poble amb unes precioses vistes sobre el poble de Cassà quan agafem el carrer del Conill.

Vistes de Cassà des del Carrer del Conill

Al final del carrer del Conill trenquem a l’esquerra amb el camí de Verneda que ens condueix a les Gavarres, endinsant-nos pel veïnat de la Verneda. A l’encreuament de quatre camins, seguim rectes direcció a bosc deixant a l’esquerra el magatzem de terres vegetals Xurri. Un cop dins de bosc i abans d’arribar a can Cassà, trencarem a dreta, direcció sud i al cap de 400 metres trenquem fort a l’esquerra cap al mas Torrent.

A partir d’aquí la carretera s’acaba i passem per un petit corriolet de bosc que ens endinsa per les Gavarres durant uns centenars de metres fins a trobar la pista que ens porta al passeig del Quixot.

Punt on s’inicia el lúdic passeig del Quixot avui bastant abandonat

A partir d’aquí el camí és difícil de seguir i caldria seguir les indicacions del GPS, doncs hem de trobar un trencant a ma dreta, i al cap d’un tram una bifurcació en forma d’Y que hem de seguir per la dreta. En un punt del recorregut haurem de trencar per un corriolet a l’esquerra, seguint les marques grogues i blanques se sender local.

Punt on hem de trencar pel corriolet de l’esquerra

Aquest corriolet es converteix en una trialera una mica tècnica però molt divertida de seguir. Algun tram és molt dolent i s’ha de fer a peu, però la resta és molt ciclable i bonic de resseguir per dins del bosc. Anem trobant trencalls que hem de saber agafar sempre en direcció avall, fins a trobar la pista que va a can Villalonga, que un cop hi arribem haurem de seguir a l’esquerra.

Pocs centenerar de metres més enllà arribarem a la masia, avui de titularitat pública i centre de recerca de les Gavarres. Podrem admirar la seva privilegiada situació, en una clariana assoleiada i amb una espectacular era actualment lloc de trobada de moltes sortides culturals i festes d’aniversari.

Mas de can Villalonga

Passarem per darrera del mas per endinsar-nos més dins les gavarres, però un centenar de metres més enllà trencarem a l’esquerra en un camí de pujada molt dolent. Però en aquest punt hem de saber trobar a la dreta el caminet que ens portarà de forma totalment planera per tot el sistema de conducció de les aigües de can Villalonga. Valdrà la pena resseguir-lo pel seu gran valor arquitectònic.

Passades les primeres corbes del caminet, ja ens trobarem amb el primer dels aqüeductes. Es tracta del de dos arcs. No hi podrem passar per sobre per la seva perillositat, però s’han habilitat escales que baixen i pujen per la vaguada i que ens permeten contemplar el monument des sota.

Aqüeducte de dos arcs

Pocs metres després ens trobarem l’aqüeducte de tres arcs, majestuós i que bé val la pena contemplar des de tots els angles possibles.

Aqüeducte de tres arcs

El camí anirà seguint planer, fàcil però estret, doncs a sota sempre hi tindrem la canalització d’aigua que ve de les dues rieres i passa pels aqüeductes fins a can Villalonga. Passarem pel molí de can Villalonga, i més enllà, a l’altra banda de la carretera que ens quedarà molt a sota, veurem la resclosa del molí. Un espai apacible amb el soroll de l’aigua que salta per la resclosa com a banda sonora.

El bonic paratge de la resclosa del molí.

El nostre camí seguirà planer amb alguna ziga zaga i pas estret, passarem per sobre de l’aqüeducte dels dos ulls per arribar finalment a l’indret anomenat les dues rieres. En aquest punt veurem els dos tubs on desemboquen les dues rieres i el sistema de captació d’aigua que alimenta l’aqueducte que hem recorregut en la seva totalitat.

Les dues rieres i el sistema de captació d’aigua

Arribats a les dues rieres, les hem de creuar i girar a l’esquerra, direcció als metges. A la dreta ens queden uns camps oberts al mig del bosc i un parell de cases. La pista, ample i bona es va enfilant suaument fins que al cap d’un parell de quilòmetres, quan passem el trencant a la dreta que puja als refugis, la nostre pista s’enfila recte fins al coll de Llumeneres. Les pujades són fortes tot i que la bondat de la pista la fa més fàcil.

El coll de Llumeneres

Al coll de Llumeneres, arribem al sostre del terme municipal de Cassà. Aquí ens trobem una creuada de camins. El que venim, el de Santa Pellaia a l’esquerra, el de baixar al Daró a davant i el de pujar als refugis dels Metges a la dreta. Agafem aquest darrer i pujarem suaument fins a trobar la carretera que va als Metges. Ja som dins l’urbanització de Verneda anomenat els Refugis dels Metges.

Torcem a la dreta i avall per pista ampla travessarem tots els refugis fins a trobar la pista asfaltada que ens conduirà avall fins arribar a la masia de la Casanova. Abans però, en la primera corba tancada abans de l’asfaltat, trobarem belles vistes de les gavarres amb els refugis i fins al puig Gros.

Vistes dels refugis de les Gavarres i del Puig Gros
A la Casanova trencarem a esquerra per pista no asfaltada i ja albirarem el majestuós pi Gros d’en Mercader, exemplar molt conegut d’aquesta espècie a tot el terme de Cassà. Hi passarem a prop i continuarem pujant suaument muntanya amunt. S’ens tornarà a obrir el bosc i en una preciosa clariana trobarem l’hotel mas Villalonga Petit (ubicat a l’antiga masia de Can Mercader). Un paratge preciós on passar-hi una bona estada.

El pla del Mas Villalonga Petit

La pista continua amunt suament, per passar pel Mas Basset i el mas Bota (punt des d’on pujar al famós puig del Castell amb les seves restes ibèriques arqueològiques), i just quan baixem direcció a la casa nova de Can Bota, trenquem a dreta per no sortir-nos del terme municipal de Cassà.

Masia de can Bota

Entre boscos, ens trobem un tall de pistes que té precioses vistes als refugis i al camí que hem recorregut, direcció oest, i cap a la resta de les Gavarres amb el Puig Aldric i Romanyà com a teló de fons.

Vistes a les Gavarres amb el mas Bassets al fons

La pista que seguim anirà baixant suaument direcció altre cop a Cassà. Primer passarem per can Sardanes, per la masia de can Abres, on hi ha un allotjament de turisme rural i finalment arribarem al riu Verneda, on ens trobarem arbres al voltant que fan honor al seu nom. La pista, bona, va seguint a distància el riu, fins que al final trobem un trencall a l’altura de la Capçana. Trenquem a dreta i al cap d’uns centenars de metres ens trobem amb el singular lloc de la resclosa del Verneda, on estarem a la fresca de l’ombra i de les aigües.

La resclosa de la Verneda

Passada la resclosa, agafarem el camí que segueix a l’esquerra de la riera, entre el molís de la Capçana i el riu. Allà podem contemplar la preciosa masia amb capella inclosa, abans de girar a dreta i atravessar el riu per un passalís.

El molí de la Capçana

Seguim uns centenars de metres i ens trobarem la carretera asfaltada dels Metges. L’agafarem a mà dreta fins a arribar a l’urbanització del Mas Cubell.

Des d’algun racó del mas Cubell, podem trobar aquesta bella panoràmica del poble

Entrant al mas Cubell, girarem a dreta cap als bombers de Cassà i llavors per pistes no asfaltades acabarem d’arribar a Cassà per la rambla Onze de Setembre que ens retornarà a l’estació, punt de partida.

Posta de sol a les Cases Barates de Cassà

La Capçana

Can Vilallonga

Can Villalonga

Captació de les dues rieres

Aqüeducte de 3 arcs Can Vilallonga

Coll de Llumeneres

Can Jan del Pla

Mas Torrent

Una falla preciosa, de llibre

Riera de can Vilallonga

Can Cantallops

Ermita del Molí del Limbo

Cami Ral de Girona a Sant Feliu

Riera de la Verneda

• Photo of eserrasalvi
    eserrasalvi Apr 8, 2018

Recorre totes les gavarres de cassa

• Photo of joan barret
    joan barret Oct 5, 2018

tot i que la he fet amb sentit contrari . esta bé una pujada bastant forta pero bé