R3-N-Destapa Llebrers i Matamala

April 8, 2018
April 2018

near Cassà de la Selva, Catalunya (España)

Mas Vallera, actualment can Matabous

Llebrers de Dalt.

Al cap de poc trencarem a la dreta cap a Llebrers de dalt i agafarem una pista asfaltada que passarà entre les diferents cases de veïnat, enlairant-se i agafant una bella prespectiva sobre la plana del Gironès i els Pirineus al fons. La pujada és forta, però la recompensa amb les vistes s’ho val.

Acabat l’asfalt la carretera es converteix en una pista una mica malmesa que s’endinsa dins de bosc i amb alguns vaivens i alguna rampa. Creuada per sota la línia d’Alta Tensió de les Gavarres, arribem al punt més alt i al tombar direcció a Cassà, apareix una cruïlla en forma de Y, on agafarem la pista que va a l’esquerra i en tram curt de baixada per una pista dificultosa, arribarem abaix als plans de Matamala.

Cruïlla important on cal agafar el camí de l’esquerra

El pla de Matamala.

Arribats en aquest punt, se’ns vers l’est una gran plana entre la serra d’en Vall-llobera, que ens impideix veure el nucli de Cassà, al nord i la Serra Llarga al nord, ja en ple Espai Natural Protegit de les Gavarres.

L’assoleiada plana de Matamala entre boscos

El mosaic agrícola i la proximitat del bosc, genera zones de transició d'ambients naturals que fa que augmenti la biodiversitat. Així doncs, podrem observar aus, rèptils i altres animalons difícils de trobar a les planes del sud del terme municipal. Durant els segles XVIII i XIX aparegueren diferents masos en aquesta plana, molts d’ells dedicats al cultiu de la vinya, avui pràctimanent extingida i substituida per cultiu de cereals. La majoria sortiren dels contractes que hi havia amb el mas Vallera, que dominava gran part de la zona.

Can Rispa

Seguirem cap a l’esquerra la bona pista que hem trobat, direcció a Sant Cristòfol, però just abans de començar la baixada trencarem a mà dreta per un camí que recorre tota la plana de Matamala pel costat esquerre, a la falda de les Gavarres. Ens trobarem alguns encreuaments, però anirem sempre en direcció est, deixant el bosc a mà esquerra i els conreus a mà dreta. I en certs trams del recorregut, a l’esquerra se’ns apareix formós el perfil de les Gavarres i els seus turonets plens de bosc mediterrani.

Panoràmica sobre les Gavarres

Les masies que ens trobarem són can Rispa, can Carreres i can Cavall, juntament amb moltes altres que queden apartades de la pista principal i a mesura que ens aniem enfilant suaument deixem enrere un paisatge rural entre boscos amb els Pirineus com a teló de fons.

Antics camps de vinya amb el Pirineu com a teló de fons

Al final de la pista, anem a desembocar a una carretera aslfatada que ve de Cassà i que girant a l’esquerra ens portarà fins a la carretera de la Bisbal, podent observar a mig camí una caseta de vinya que ara està envoltada de camps cultivats.

Una de les poques vinyes que es conserven

Caseta de Vinya

Veïnat de les Serres

Un cop a la carretera de la Bisbal, l’agafarem a la dreta, direcció Cassà, i al cap de 100 metres surt una pista no asfaltada a l’esquerra en diagonal. Creuarem en compte i l’agafarem, planejant per sobre la carena, fins que arribarem a un punt on trobarem un dipòsit dels bombers a la dreta. Aquí la carretera es bifurca a l’esquerra, però seguint recte, just a la corba trobem a mig de bosc la famosa tomba del Soldat Desconegut, on va estar enterrat un soldat republicà mort per la contrada el febrer del 1939.
Tomba al soldat desconegut

La pista seguirà avall, decidida cap al centre de Cassà. Abans però, de dalt el dipòsit i al llarg del camí, gaudirem de meravelloses vistes (oest) damunt de Cassà i les Guilleries al darrera.

Vistes de Cassà des del dipòsit de les aigües

Un cop la pista desemboca a la carretera de la Bisbal, l’agafarem per entrar a Cassà i passant pel costat de l’era de can Carbó. Retornarem passant pel carrer Indústria i creuada la plaça de la Coma agafarem els carrers estrets del Barri Vell, per passar sota de l’Esglèsia i baixar pel carril bici del carrer Germà Agustí, on al final arribarem al punt de partida de l’estació del Carrilet.

Parc d'Art

PArc d'art

Monument a en Dalmàs

Mas Vallera (Can Matabous)