po gminie Pakosław

June 16, 2017
June 2017

near Pakosław, Województwo wielkopolskie (Rzeczpospolita Polska)

Drogi o bardzo urozmaiconej nawierzchni - asfalty, szutry, bruki (np. do Góreczek Wielkich) oraz głębokie piaski (za Sworowem). Na trasie wiele krajoznawczych atrakcji: pałace w Pakosławiu, Osieku i Golejewku, stadnina koni w Golejewku, najstarsza leśniczówka w Polsce - Krasnolipka, aleja zasłużonych koni, wieża strażnicza i kościół w Golejewku, oryginalny szlaban drogowy na dawnej granicy polsko-niemieckiej miedzy Baranowicami a Białymkałem oraz nowo powstały zalew rekreacyjny w Sowach. Miłośnicy historii odnajdą zachowane po obu stronach dawnej granicy budynki celne i strażnice graniczne. Za Sworowem do asfaltu nieprzejezdny, głęboki piasek. Do Białegokału doprowadzi nas dojazd pożarowy nr 53. Zagospodarowanie turystyczne po stronie wielkopolskiej słabe. Korzystałem z mapy Powiat rawicki (1:75 000, Cartomedia). Warto przewidzieć dłuższy postój w Golejewku. Dogodne, zadaszone miejsce biwakowe przy szlabanie granicznym.

leśniczówka Krasnolipka

uznana za najstarszą siedzibę leśnictwa (od 1842) w Polsce przez Przegląd Leśniczy w 2007

Białykał - cmentarz ewangelicki

pozostałości dawnego cmentarza z nagrobkiem nieznanego powstańca wielkopolskiego z 1919

PictographPicnic Altitude 339 ft
Photo ofprzejście graniczne Białykał - Baranowice Photo ofprzejście graniczne Białykał - Baranowice Photo ofprzejście graniczne Białykał - Baranowice

przejście graniczne Białykał - Baranowice

zachowany oryginalny szlaban drogowy na dawnej granicy polsko niemieckiej sprzed 1939. Miejsce zagospodarowane turystycznie. Oznakowany dojazd, zadaszona wiata, tablice informacyjne i zrekonstruowane budki strażnicze.