Palamós - Salt (per Romanyà i Cassà)

Photo ofPalamós - Salt (per Romanyà i Cassà) Photo ofPalamós - Salt (per Romanyà i Cassà) Photo ofPalamós - Salt (per Romanyà i Cassà)

May 24, 2021
May 2021

near Palamós, Catalunya (España)

Són uns 44 quilòmetres; gairebé la meitat per carreteres i pistes de les Gavarres i la resta per la via verda del Carrilet.

Vaig per carretera de Palamós a Calonge i tot seguit pujo per la que va de Calonge a Llagostera (GIV-6612) fins passat Romanyà en què comença la baixada. En el km 5 en surto per travessar el sud de les Gavarres fins a Cassà, i després gairebé tot via verda fins a casa.

Fotos i punts d’interès:

01) Giratori: dreta.
Hi ha almenys dues maneres d’arribar a Calonge des de Palamós. Una és per la carretera de la costa fins aquest giratori de St Antoni i amunt cap a Calonge.

02) Giratori: esquerra.
2a) Cal sortir del giratori pel carrer de la farmàcia (carrer Dr Vilaseca).

03) Cruïlla: esquerra.
3c) Els trams d’ombra s’agraeixen si fa sol; alerta a l’hora de pedalar.

04) Cova d’en Daina.
4a) La sureda ens obre pas fins a la cova (que no és cap cova).

05) Vista des de Romanyà
5a) A Romanyà m’adono que potser acabaré la pedalada una mica moll.

06) Cruïlla: dreta (deixo carretera i entro a pista)
6a) Alerta a no passar de llarg, que fa baixada.
6b) L’aigua de la riera de Mas Salvador a vegades surt de mare.
6c) Can Morató, una esplèndida masia ben restaurada i mantinguda.

07) Cruïlla: dreta
7a) Cal tirar cap a la dreta; és important fixar-se en aquesta cruïlla sobretot quan es fa el viatge en sentit contrari perquè és fàcil passar de llarg.

08) Cruïlla de la cabra penjada
8a) De lluny no es veu la cruïlla però el pas indicador, sí
8c) Tot primer passem entre suros i pins escampats.

09) Cruïlla: dreta.
9a) La casa blanca es diu els Hostalets; quan hi arribi hauré de girar a la dreta. Sóc a l’antic camí de Girona a St Feliu de Guíxols.
9b) Ben bé darrere la casa, amb sort, es veu el Montseny.
9c) Cal continuar cap a la dreta.
9d) En arribar al veïnat de les Brugueres hi ha un tram de pista asfaltada.

10) Suro d’en Rando (surto de la carretera)
10d) Poc després de passar per davant de la Capçana caldrà girar a l’esquerra.

11) Cruïlla: esquerra
11a) Segueixo l’antic camí de Girona a St Feliu, cap a l’esquerra just abans de la pineda.

12) Cruïlla: dreta
Entro a la carretera cap a la dreta sentit Cassà.

13) Giratori: esquerra
Cal fer tres quarts de volta per sortir del giratori i entrar a la pista que continua paral·lela a la carretera. Alerta amb el trànsit!

14) Travessa pont de la variant
14a) Vista de Cassà abans de travessar el pont.
14c) Estaria bé que l’estació estigués sempre oberta.

15) Petita drecera
15a) Per comptes de continuar per la via verda tiro recte endavant fins la carretera i així m’estalvio uns centenars de metres de polígon.

16) Tornada a la via verda
16a) Només cal travessar la carretera, però alerta amb els cotxes!

17) Cruïlla: dreta

18) Llambilles
18a) A l’estació hi ha una font d’aigua potable i serveis. El carrer de l’esquerra porta a Fornells, un altre dels itineraris per tornar a Salt.

19) Cruïlla
Cap a l’esquerra fins a l’estació. Cap a la dreta seguiria la via verda, que també arriba a l’estació de Quart tot fent una petita marrada.

20) Cruïlla
20a) Recte endavant s’escurça força camí. Cap a l’esquerra se segueix la via verda.

21)

22)

PictographIntersection Altitude 21 ft

01) Giratori: dreta.

PictographIntersection Altitude 67 ft

També podia haver vingut de Palamós des de l’avinguda dels Països Catalans per acabar en aquest mateix giratori. En qualsevol cas, cal sortir del giratori pel carrer de la farmàcia (carrer Dr Vilaseca). 2a) Cal sortir del giratori pel carrer de la farmàcia (carrer Dr Vilaseca).

PictographIntersection Altitude 59 ft

03) Cruïlla: esquerra.

3a) mmmm... però avui no toca. Giro a l’esquerra per sortir del poble i cap a la carretera. 3b) Després de la benzinera entra a la carretera cap a l’esquerra i de seguida deixo un molí de vent, també a l’esquerra. 3c) Els trams d’ombra s’agraeixen si fa sol; alerta a l’hora de pedalar.

04) Cova d’en Daina.

4a) La sureda ens obre pas fins a la cova (que no és cap cova). 4b) Les pedres que formen el recinte sepulcral són en una elevació del terreny. Tindria bona vista si no fos pels molts arbres que hi ha, sobretot suros. 4c) Es tracta d’un recinte sepulcral megalític col·lectiu, és a dir, d’un espai tancat que feia de fosa comuna i estava envoltat de grans blocs de pedra. 4d) Els arqueòlegs (amb en Lluís Esteva al capdavant) han deduït que va ser construït fa uns 4000 anys. 4e) Per construir un dòlmen calia un grup de persones organitzat per arrossegar els blocs de pedra des de la pedrera que després s’havien de muntar. 4f) L’entrada del dòlmen està orientada cap al SE, cosa que permet que la llum del sol arribi a l’interior de la cambra durant els solsticis d’estiu i d’hivern.

5a) A Romanyà m’adono que potser acabaré la pedalada una mica moll.

PictographIntersection Altitude 597 ft
Photo of06) Cruïlla: dreta (deixo carretera i entro a pista) Photo of06) Cruïlla: dreta (deixo carretera i entro a pista) Photo of06) Cruïlla: dreta (deixo carretera i entro a pista)

06) Cruïlla: dreta (deixo carretera i entro a pista)

6a) Alerta a no passar de llarg, que fa baixada. 6b) L’aigua de la riera de Mas Salvador a vegades surt de mare. 6c) Can Morató, una esplèndida masia ben restaurada i mantinguda. 6d) En aquest tram i en els propers 3 o 4 quilòmetres hi ha moltes cruïlles; cal procurar seguir sempre la pista principal.

PictographIntersection Altitude 568 ft

PictographIntersection Altitude 621 ft

08) Cruïlla de la cabra penjada

8a) De lluny no es veu la cruïlla però el pas indicador, sí 8b) En un primer moment cal anar cap a Llagostera (esquerra), però tot seguit fer com un «4» i continuar cap a la dreta (pista principal si les pluges no esguerren el camí). 8c) Tot primer passem entre suros i pins escampats. 8d) Només de deixar les alzines enrere es veu el que em sembla que és el massís de Cadiretes. Corregiu-me si m’equivoco.

PictographIntersection Altitude 528 ft

09) Cruïlla: dreta.

9a) La casa blanca es diu els Hostalets; quan hi arribi hauré de girar a la dreta. 9b) Ben bé darrere la casa, amb sort, es veu el Montseny. 9c) Cal continuar cap a la dreta. 9d) En arribar al veïnat de les Brugueres hi ha un tram de pista asfaltada.

PictographIntersection Altitude 542 ft
Photo of10) Suro d’en Rando (surto de la carretera) Photo of10) Suro d’en Rando (surto de la carretera) Photo of10) Suro d’en Rando (surto de la carretera)

10) Suro d’en Rando (surto de la carretera)

10a) Surto de la pista asfaltada al cap d’uns centenars de metres, just al costat d’una gran alzina (batejada el Suro d’en Rando). 10b) A la primera cruïlla, davant d’una granja on he vist cabres, continuo per la pista de l’esquerra. 10c) Ja fa anys que vam lluitar perquè no fessin passar aquesta línia ni d’aquesta manera ni pel mig de les Gavarres! 10d) Poc després de passar per davant de la Capçana caldrà girar a l’esquerra. 10e) Però abans encara tinc temps d’omplir els pulmons i saludar la terra que deixo enrere.

PictographIntersection Altitude 455 ft

PictographIntersection Altitude 397 ft

12) Cruïlla: dreta

Entro a la carretera cap a la dreta sentit Cassà.

PictographIntersection Altitude 444 ft

13) Giratori: esquerra

PictographIntersection Altitude 467 ft

14) Travessa pont de la variant

14a) Vista de Cassà abans de travessar el pont. 14b) Un cop al pont es pot triar qualsevol dels doc camins més evidents cap al poble. 14c) Estaria bé que l’estació estigués sempre oberta.

PictographIntersection Altitude 463 ft

PictographIntersection Altitude 435 ft

16a) Només cal travessar la carretera, però alerta amb els cotxes!

PictographIntersection Altitude 436 ft

17) Cruïlla: dreta

17a) Mira que hi he passat vegades per aquí i encara he de vigilar de no passar de llarg! 17b) després del giratori de Llambilles, seguir recte és una alternativa per anar cap a casa