Pagórki Różeckie w gminie Szydłowo

September 14, 2020
September 2020

near Jaraczewo, Województwo wielkopolskie (Polska)

Piękna krajobrazowo trasa w obrębie gminy Szydłowo. Teren silnie pofalowany z kulminacją na Górze Dąbrowa (207 m npm). Zaprowadzi nas na nią szlak niebieski pieszy, miernie znakowany, szczególnie przy zjeździe, gdzie droga zamienia się w wąską ścieżkę i łatwo zbłądzić. Na samym szczycie nie zobaczymy wiele, gdyż porasta go wysoki las. Przed wojną istniała tam drewniana wieża. Może doczekamy realizacji budowy nowej wieży widokowej, która na pewno stałaby się dużą atrakcją tych okolic. Póki co możemy nacieszyć się widokami z ambony, którą zobaczymy zaraz po wyjściu z lasu. Na trasie kilka ważnych zabytków z bazyliką w Skrzatuszu na czele, ufundowaną jako wotum za zwycięską Odsiecz Wiedeńską. Z zainteresowaniem obejrzałem drewniany kościółek w Zawadzie, który na pierwszy rzut oka wygląda jakby bez okien. Listę zabytków uzupełniają dwór w Jaraczewie i Starej Łubiance, kościoły neogotyckie w Starej Łubiance i Dolaszewie. Przy gorzelni w Skrzatuszu warto przyjrzeć się elektrociepłowni biogazowej o mocy ponad 500 kW. Drogi różne, często brukowane ale nie piaszczyste. Droga polna do wsi Coch od szosy 179 nie istnieje, prawdopodobnie trzeba jechać przez przysiółek Furman. Podobnie zabrakło drogi w lesie przed Starą Łubianką - tutaj lepiej nie zjeżdżać z głównego, utwardzonego duktu. Ogólnie planując trasy w tych okolicach trzeba z dużą rezerwą odnosić się do dróg kreślonych najcieńszą linią - często zawodzą. W Skrzatuszu skorzystać można z herbaciarni urządzonej w Domu Pielgrzyma. Przejazd lasem od Czaplina do drogi krajowej nr 10 trudny logistycznie, najlepiej śledzić numery oddziałów leśnych, w czym najlepiej pomaga mapa Nadleśnictwo Zdrojowa Góra (1:50 000, Lasy Państwowe)

PictographSummit Altitude 682 ft

Góra Dąbrowa - szczyt

207 m npm - najwyższe wzniesienie powiatu pilskiego

PictographPanorama Altitude 583 ft

ambona

PictographReligious site Altitude 438 ft
Photo ofZawada - kościół drewniany z XVIII w. Photo ofZawada - kościół drewniany z XVIII w. Photo ofZawada - kościół drewniany z XVIII w.

Zawada - kościół drewniany z XVIII w.