Oostende Groen lint met de Westelijke- en Oostelijke strekdam. (circular)

Photo ofOostende Groen lint met de Westelijke- en Oostelijke strekdam. (circular) Photo ofOostende Groen lint met de Westelijke- en Oostelijke strekdam. (circular) Photo ofOostende Groen lint met de Westelijke- en Oostelijke strekdam. (circular)

August 22, 2022
August 2022

near Raversijde-Bad, Flanders (Belgique)

We starten aan het Provinciedomein natuurpark Raversyde en volgen de bordjes met het logo "Groen Lint". Deze bordjes staan niet altijd even duidelijk opgesteld. Het is grotendeels een autovrije fietsroute dat loopt langs de buitenrand van Oostende en dat verschillende attractieve plaatsen aandoet. Langsheen het vernieuwde zeefront van De Stad aan Zee met zijn Groot en Klein strand fietsen we naar de overzet dat ons van de Westeroever naar de Oosteroever brengt. Alvorens we aanschuiven om het veer te nemen, met dit mooie fiets- en wandelweer zowel populair bij de lokale bevolking als bij de toeristen, gaan we eerst de Westelijke strekdam verkennen dat links op ons pad ligt. Deze strekdam is 700 meter lang en moet Oostende beschermen tegen hevige stormen en de haven toegankelijker maken. Tijdens de korte overtocht worden we geconfronteerd met de transformatie van de stadswijk op de Oosteroever waar nu hoge flatgebouwen domineren. Na het aanmeren gaat het richting de Oostelijke strekdam om dan rond de Batterij "De Halve Maan" gelegen in de Oosteroeverduinen, langs Lange Nelle heen en iets verderop het Fort Napoleon naar de Spuikom te fietsen. Vandaaruit richting Oudenburg via het Anto Diezcentrum, het noordgeleed groot Zwin, Plassendale, het natuurgebied De Zwaanhoek met de kijktoren 't Rietnest. De terugweg verloopt door Zandvoorde, omheen het Geuzenbos, door de Oostendse Kreken, langsheen het innovatieve landbouwpark De Tuinen van Stene naar het nieuw aangelegde evenementenpark Nieuwe Koers met de sterrenwacht Astropolis. Aan het Onze Lieve Vrouw ter-Duinenkerkje, bij het graf van Ensor houden we even halt alvorens richting vertrekpunt te fietsen.

Photo of1. Parkeerplaats nabij Provinciedomein natuurpark Raversyde Photo of1. Parkeerplaats nabij Provinciedomein natuurpark Raversyde Photo of1. Parkeerplaats nabij Provinciedomein natuurpark Raversyde

1. Parkeerplaats nabij Provinciedomein natuurpark Raversyde

We volgen de bordjes met het logo "Groen Lint". Een eerste kruispunt bevindt zich aan de Onze Lieve Vrouw ter-Duinenkerk, waar we links het zeefront volgen tot aan de Westelijke strekdam.

2. Westelijke strekdam

De strekdam verlaten en verder fietsen naar de overzet dat ons naar de Oosteroever zal brengen

PictographFerry Altitude -3 ft
Photo of3. Veerboot van Westeroever naar Oosteroever Photo of3. Veerboot van Westeroever naar Oosteroever Photo of3. Veerboot van Westeroever naar Oosteroever

3. Veerboot van Westeroever naar Oosteroever

Tijdens de korte overtocht worden we geconfronteerd met de transformatie van de stadswijk op de Oosteroever. Hoge flatgebouwen rijzen als paddenstoelen uit de grond.

Sinds 1931 vindt men hier twee slipways. De Crandall Dry Dock Engineers Inc., uit Cambridge Massachusetts zorgden voor dit Oostendse droogdok op de oostelijke oever van de vaargeul. Meer info op: https://www.mijnstad.be/oostende/slipways-buskruitstraat-wat-weet-jij-over-dit-stukje-oostends-maritiem-erfgoed/ Na het aanmeren ging het via de slipways richting de Oostelijke strekdam om dan rond de Batterij "De Halve Maan" gelegen in de Oosteroeverduinen, langs Lange Nelle heen en iets verderop het Fort Napoleon naar de Spuikom te fietsen

PictographMonument Altitude 9 ft

5. H.M.S Vindictive

Met dit schip, een kruiser uit 1897, probeerden de Britten in de nacht van 9 op 10 mei 1918 de Oostendse haven te blokkeren om zo de toegang tot de Noordzee te verhinderen voor de Duitse onderzeeboten. HMS Vindictive werd tot zinken gebracht in de havengeul van Oostende. Deze raid kostte de Britten 8 doden, 10 vermisten en 29 gewonden. Dicht bij de plaats waar het schip tot zinken werd gebracht, is het herdenkingsmonument nu een stille getuige van de Groote Oorlog.

6. Oostelijke strekdam

De Oostelijke strekdam, die 600 meter ver in zee loopt bakent samen met westelijke dam de nieuwe haventoegang af. Schepen tot een lengte van 200 meter kunnen nu vlot en veilig de haven binnen en buiten varen

Op zo'n 500 meter voor de kust van Oostende vind je de Blue Accelerator. Dit innovatie- en ontwikkelingsplatform is een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen om de sector van de blauwe energie te ondersteunen. Opzet van het concept: "Het is een container die geplaatst is op een paal. Die paal zit zeer diep in de zeebodem en daarop is er een container geplaatst die voorzien is als lab." Meer info op: https://www.blauwecluster.be/kustscan/blue-accelerator-testplatform-op-zee

8. Muurdecoratie de krab

9. Vuurtoren Lange Nelle

"Lange Nelle" is de vuurtoren van Oostende. Het is een van de vier nog werkende vuurtorens langs de Belgische kust, de andere staan in Nieuwpoort, Blankenberge en Heist. De vuurtoren is 65 meter hoog, telt 324 treden en leidt sinds 1949 de vissers veilig de haven binnen. De vuurtoren werkt volledig automatisch. Niet open voor publiek.

PictographMonument Altitude 16 ft

10. Fort Napoleon

Het fort getuigt van het belang van Oostende als vestingstad in het verleden. Het is gelegen in de duinen op de oosteroever van Oostende, op wandelafstand van de haven en de zee. Fort Napoleon was het decor voor honderden jaren geschiedenis. De Fransen wachtten er bang de Engelsen op, Duitse soldaten gebruikten de ondoordringbare vijfhoek als buffer tegen de geallieerden en Oostendse deugnieten deden er hun eerste liefje binnen. Weinig mensen kunnen het verhaal nog vertellen, maar de brede muren van Fort Napoleon, waren stille getuige van elke lach, traan en kus in het fort. Wat als de muren van Fort Napoleon konden spreken? En dat doen ze ook. Ontdek hier en nu het gloednieuwe verhalenparcours langs de geschiedenis van het fort. Meer info op: https://www.visitoostende.be/nl/fort-napoleon

11. De geliefden 'Anto Diezcentrum'

Deze gerestaureerde hoeve werd in de 13de of 14de eeuw gebouwd door de Benediktijnen van Sint-Rikiers. Momenteel doet de hoeve dienst als cultureel centrum, genoemd naar de herhaaldelijk gelauwerde kunstschilder Anto Diez (1914 - 1992). Diez Anto is geboren in Elsene (Brussel) en overleed in Oostende. Hij verbleef in Bredene vanaf 1961. Hij was kunstschilder-graficus van beroep, zoon van de kunstschilder Mariano Diez en gehuwd met de gekende Oostendse koordirigente Aimée Thonon. Het cultureel centrum omvat dan ook talrijke schilderijen van Anto Diez naast een ruimte voor wisselende tentoonstellingen en concerten. Van hieruit ging het richting Oudenburg via het noordgeleed groot Zwin, Plassendale, het natuurgebied De Zwaanhoek met de kijktoren 't Rietnest.

Photo of12. De Zwaanhoek met uitkijktoren het Rietnest Photo of12. De Zwaanhoek met uitkijktoren het Rietnest Photo of12. De Zwaanhoek met uitkijktoren het Rietnest

12. De Zwaanhoek met uitkijktoren het Rietnest

De Zwaanhoek is een oud poldergebied. De Polders zijn een geografische streek in Vlaanderen, dat zich van de duinen een 15 km landinwaarts uitstrekt. Kenmerkend zijn de vruchtbare gronden en de landelijke vlakte doorkruist door grachten die de percelen afbakenen. Door ondiepe ontveningen en kleiontginning in het verleden is er een gevarieerd gebied ontstaan met weilanden, sloten en moerassen. De Zwaanhoek vormt een typische laaggelegen komgrond. De plaats is van groot belang voor allerlei weide- en moerasvogels. Duizenden ganzen overwinteren er. Grutto's en kieviten zijn vrij algemeen in de Zwaanhoek.

PictographBirding spot Altitude -3 ft

13. Het Rietnest

Vanuit de uitkijktoren "Het Rietnest" heb je een prachtig zicht op de vlakke polders en het natuurgebied Zwaanhoek. Verder is het gebied niet vrij toegankelijk wegens de drassige ondergrond en om de broedende, pleisterende en overwinterende vogels niet te storen. Een wandeling met gids kan op aanvraag (via Natuurpunt). Meer info: https://www.natuurpunt.be/natuurgebied/zwaanhoek . De terugweg verliep door Zandvoorde, omheen het Geuzenbos, door de Oostendse Kreken, langsheen Hoeve de Blauwe Sluyze.

Photo of14. Hoeve de Blauwe Sluyze - Oostendse kreken Photo of14. Hoeve de Blauwe Sluyze - Oostendse kreken Photo of14. Hoeve de Blauwe Sluyze - Oostendse kreken

14. Hoeve de Blauwe Sluyze - Oostendse kreken

"Eerst was ik een ei nu ben ik een kip en kip zijn vind ik mooier er zit wel leven in een ei maar toch is het wat dooier" Toon Hermans. We fietsen verder via de Steense dijk door het dorp van Stene.

Langsheen de begraafplaats met de parochie kerk Sint-Anna, een naar het oosten georiënteerde laatgotische hallenkerk in witgeschilderde bakstenen met zadeldaken en één der oudste gebedsplaatsen langs de Belgische kust, het innovatieve landbouwpark De Tuinen van Stene, verder naar het nieuwe aangelegde evenementenpark Nieuwe Koers met de sterrenwacht Astropolis en naar de Onze Lieve Vrouw ter-Duinenkerk in Mariakerke

Photo of16. Onze Lieve-Vrouw-ter-Duinenkerk met graf van Baron James Ensor Photo of16. Onze Lieve-Vrouw-ter-Duinenkerk met graf van Baron James Ensor Photo of16. Onze Lieve-Vrouw-ter-Duinenkerk met graf van Baron James Ensor

16. Onze Lieve-Vrouw-ter-Duinenkerk met graf van Baron James Ensor

Aan het typisch kerkje, in de volksmond het Duinenkerkje hielden we even halt bij het graf van Ensor alvorens richting vertrekpunt te fietsen. Het Duinenkerkje ligt in duin- en polderlandschap en werd al in 1946 beschermd, het trapeziumvormige kerkhof met graspleintjes, treurbomen en sierstruiken in 1975. Het is gebouwd tussen 1350 en 1400 en werd in de loop van zijn lange geschiedenis verschillende malen verwoest en telkens heropgebouwd. Tijdens de Eerste Wereldoorlog braken de Duitsers de toren af omdat die te goed zichtbaar was van op zee.

PictographFauna Altitude 14 ft

17. Fauna

Eenden in het Kalsijdegeleed in het natuurpark Raversyde

PictographFauna Altitude -1 ft

18. Fauna

En ook langs het mooie fiets en wandelpad in het natuurpark Raversyde

Einde fietstocht

• Photo of Brackechristel
    Brackechristel Nov 10, 2022

Zeer gevarieerde fietsroute, mooie landschappen