Nieuw-Buinen - Ditzum

November 28, 2021
November 2021

near Nieuw-Buinen, Drenthe (Nederland)

Het mooie vissersdorp Ditzum (D) staat al enige tijd op ons verlanglijstje. We kijken of het te doen is om er vanaf Nieuw-Buinen naar toe te fietsen en dat valt best mee. Rechtstreeks is het nog geen 60 kilometer. We besluiten er een meerdaagse van te maken, boeken een hotel en maken op fietsknoop.nl een leuke rondrit. Hier heeft men sinds kort namelijk een aantal Duitse en Nederlandse fietsknooppunten aan elkaar gekoppeld.

Het is eind september. We vertrekken rond 9.00 uur, net na de ochtendspits. Het is lekker rustig op de weg. We fietsen via Nieuwe Pekela, Heiligerlee en Nieuwolda naar Termunterzijl, waar we rond het middaguur arriveren. Op een terrasje aan het water genieten we van de zon en een warm kopje koffie “met wat der bie“. Termunterzijl is altijd leuk. Het ligt prachtig aan de Eemsmonding. We kunnen hier uren zitten kijken naar de grote en kleine schepen en het gezellige haventje. De visrestaurants doen goede zaken. Het is een komen en gaan van o.a. touristen en bouwvakkers die er de lunch nuttigen.

Aangesterkt en wel fietsen we verder langs de dijk rond de Dollard. Met af en toe zijwind maar meestal flinke tegenwind zigzaggen we tussen de schapen door. We besluiten ook even op de dijk te klimmen, want vanaf het fietspad zie je niks van de Dollard. Eenmaal boven zien we in de verte Emden liggen.

Rond 14.00 uur arriveren we in Nieuwe Statenzijl. We nemen plaats op een bankje met als uitzicht vogelkijkhut de Kiekkaaste. Het is hier gezellig druk met voornamelijk fietsers en dat begrijpen we. De enorme sluis, het leuke haventje, grote schepen aan de horizon… een fantastische plek!

We steken de sluis over en fietsen Ostfriesland (Duitsland) binnen. Meteen verandert ook de groet “moi!” in “moin!” Vriendelijk groeten we terug. Het fietspad is een rustige landelijke weg geworden met hier en daar een enorme boerderij die in onze ogen wel erg dicht achter de dijk staat. Bij Pogum buigt de weg naar rechts waarna we Ditzum binnen rijden en niet veel later inchecken in het hotel.