niebieski szlak rowerowy im. Wincentego Pola

Photo ofniebieski szlak rowerowy im. Wincentego Pola Photo ofniebieski szlak rowerowy im. Wincentego Pola Photo ofniebieski szlak rowerowy im. Wincentego Pola

August 29, 2023
August 2023

near Orlinki, Województwo pomorskie (Polska)

szlak rowerowy obiegający największą w Polsce Wyspę Sobieszewską. Powstała dopiero w XIX w. na skutek powstania ujścia Śmiałej Wisły (z powodu zatoru lodowego w 1840) oraz sztucznego przekopu w 1895. Szlak dobrze znakowany, poprowadzony utwardzonymi drogami leśnymi (część północna) i asfaltami (ul. Przegalińska). Krótkie odcinki, te bliższe morzu sporadycznie zapiaszczone. Część północna przebiega lasem wzdłuż wybrzeża przecinając po kolei dojścia do plaż. Tutaj wzdłuż szlaku kilka wiat turystycznych. Trasa nie obejmuje obu rezerwatów przyrody na krańcach wyspy: Ptasiego raju i Mewiej Łachy, gdzie dojazd rowerem nie jest łatwy za to możemy zobaczyć wszystkie połączenia Wyspy z lądem: śluzy w Przegalinie, przeprawę promową oraz nowy most zwodzony w Sobieszewie. Gdzieniegdzie można zobaczyć jeszcze stare zabudowania dawnych mieszkańców, nawet z 1740 r. Wycieczka daje okazję zapoznania się z krajobrazami niespotykanymi nigdzie indziej w Polsce. Korzystałem z mapy Wyspa Sobieszewska wydanej w 2017 przez Stowarzyszenie Przyjaciół Wyspy Sobieszewskiej. Sporo informacji znajdziemy natomiast w Przewodniku historycznym po Wyspie Sobieszewskiej autorstwa Waldemara Nocnego z 2021.