مسیر گرمسار قصربهرام ، سفیدآب ، مرنجاب کاشان

Photo ofمسیر گرمسار قصربهرام ، سفیدآب ، مرنجاب کاشان Photo ofمسیر گرمسار قصربهرام ، سفیدآب ، مرنجاب کاشان Photo ofمسیر گرمسار قصربهرام ، سفیدآب ، مرنجاب کاشان

March 10, 2014
March 2014

near ‘Abdollāhābād, Ostān-e Eşfahān (Iran)

پس از اینکه فکر رفتن به مسیر کویر از یکی دو ماه قبل جرقه زده شد که بلافاصله مقدمات اخذ مجوز از اداره میراث فرهنگی و اداره محیط زیست گرمسار و سمنان را با پرداخت هزینه های مربوطه و تکمیل فرم های مربوطه فراهم نموده و علیرغم برودت و سرمای هوا در زنجان چند جلسه تمرین را در مسیر های مشابه و با فاصله های 50 کیلومتری در مسیر های خاکی انجام و آمادگی تقریبی کسب کردیم . دوچرخه ها سرویس شد و در تاریخ چهاردهم اسفند ماه سال 1392 شب از زنجان بطرف گرمسار با یک دستگاه خورو سواری پژو حرکت کردیم . حرکت ما به منطقه همزمان شده با روز جهانی حیات وحش و همچنین تصویب ممنوعیت پنجساله شکار که به فال نیک می گیریم .
اطلاعات حیات وحش سیاهکوه و پارک ملی کویر در سایت های مختلف هست می توان از آنها استفاده کرد .
راس ساعت 5 صبح پس از عبور از تهران در گرمسار بودیم حدودآً 120 کیلومتر از تهران بطرف سمنان شهرستان گرمسار واقع است . پس از ورود به داخل شهرستان گرمسار از کمربندی بسمت روستای کوشک حرکت کرده و در تاریکی شب وارد مسیر جاده روستای کوشک شده و با دستگاه جی پی اس مسیر را بعد از روستای کوشک ادامه می دهیم حدود ساعت 5/5 صبح به محدوده دکل های مخابراتی میرسم که از این قسمت ببعد جاده خاکی از قسمت جنوبی محدوده دکل های مخابراتی بسمت سیاه کوه امتداد می یابد .
پس از طی یک ساعت با خودرو به ابتدای جاده سنگفرش که آثاری از جاده قدیمی از سنگ هائی را می توان مشاهده کرد که از مناطق دیگری جهت احداث جاده در دوران صفویه حمل و جا گذاری گردیده است که نشان از همت بزرگ مردان آن روزگار را می دهد .
بتدریج آفتاب در کویر طلوع می نماید . هوا سرد است ، انتظاری که از کویر داشتیم با سرمای هوا منافات دارد ، پس از مدتی که در مسیر پیش می رویم به اطاقک ورودیه منطقه حفاظت شده سیاه کوه می رسیم که در ضمن دو راهی نیز هست از یک طرف راه ورامین مبارکیه و از طرف دیگر جاده موسوم به سنگفرش به قصر بهرام می باشد . درب اطاق نگهبانی باز است داخل وسایل مختصر گرمائی و بنزین به اندازه کافی برای موتوسیکلت محیط بانان تدارک دیده شده است .پس از گرفتن عکس قصد پیاده کردن دوچرخه را از ماشین میکنیم ولی با بررسی وضعیت ، مشاهده می کنیم که جاده گل آلود بوده و قابلیت دوچرخه سواری را ندارد در قسمت هائی بعلت گل آلود بودن و چسبندگی گل ماشین قصد بازگشت را دارد ولی بهر شکلی که شده به مسیر ادامه می دهیم تا اینکه ساعت 7/30 به محیط بانی قصربهرام و پس از آن به خود قصربهرام می رسیم . از زمانی که از زنجان حرکت کردیم فعلاً نتوانسته ایم با کسی در رابطه با وضعیت آنجا و یا حال و هوای منطقه صحبت کنیم پس از بازدید از قصر بهرام و گرفتن عکس بقصد دیدار با محیط بانان به پاسگاه مراجعه که در محیط بانی نیز موفق به دیدار محیط بانان نمی شویم . پس از صرف صبحانه در محوطه پاسگاه ، با تماس تلفنی با اداره محیط زیست گرمسار مسئول هماهنگی مجوز ها با گرمی از رسیدن ما به منطقه استقبال نموده و هماهنگی های لازم را توسط بیسیم با محیط بانان انجام می دهد و اطلاعات راه پیش رو را نیز به ما داده و با توجه به تسطیح که اخیراً جاده خاکی قصر بهرام به سفیدآب تسطیح گردیده و قابلیت تردد خودرو را نیز دارد با اخذ اطلاعات ، دوچرخه ها آماده کرده و ساعت 9 صبح از محیط بانی قصربهرام بطرف سفیدآب حرکت می کنیم پس از حدود نیم ساعت به کاروانسرای عین الرشید می رسیم و پس از گرفتن عکس و بازدید مجدداً سوار بر دوچرخه ها بسمت سفیدآب حرکت می کنیم ، مسیر تقریباً کوهپایه ای و در حال عبور از سیاه کوه هستیم شیب سربالائی ملایم است پس از حدود یک ساعت و نیم دیگر به آب انبار قیلوله می رسیم از محل بازدید می کنیم آب اینجا غیر قابل شرب است . منتهی برای حیوانات و یا پر کردن ابشخورها می تواند استفاده شود .
سکوت و تنهائی و بیکسی کویر که به دور از هیاهو و هرج و مرج شهرها انگار تنها مامن و تنها پناهگاهی است که بدور از ریا ، نمود دارد . کویر همواره دلتنگی را تداعی می کند و دل را بسوی خود می کشاند و از طرفی می شد دریافت چرااین چند گونه حیات وحش علیرغم شرایط سخت زندگی در برهوت کویر گوشه گرفته اند تا از دسترس شکارچیان و انسان لذت جو در امان بمانند ،
مجدداً مسیر را بسمت سفیدآب ادامه می دهیم در مسیر چند نوبت دوچرخه من پنچر می شود و برای تعمیر متوقف می شویم با عبور از حاشیه دریاچه نمک که رودخانه های فصلی به طرف آن سرازیر شده اند راه را ادامه می دهیم . با توجه به اینکه اخیراً جاده توسط گریدر تسطیح گردیده ولی خاک نرم آن کوبیده نشده بود بطور مداوم دوچرخه ها در ماسه های داخل جاده درگیر می شدند و بهمین خاطر بارها و بارها زمین می خوریم از طرفی وجود باد مخالف حدوداً 15 کیلومتر بر ساعت که روبرو می وزد فشار را برایمان مضاعف می نماید . ساعت 13/30 به پاسگاه محیط بانی سفید آب می رسیم محیط بان در منطقه حضور دارد پس از احوال پرسی و ارائه مجوز های صادره ، قدری آب بر می داریم آب سفید آب نسبتاً شور است ، تعدادی موتورسوار از طرف مرنجاب به پاسگاه سفیدآب می رسند و قصد حرکت بسمت قصر بهرام را دارند با تبادل نظر و دادن اطلاعات در خصوص منطقه مختصر نهاری را که همراه داریم صرف کرده و پس از توقف یک ساعته برای نهار ، به مسیر خود بطرف مرنجاب ادامه می دهیم ، از اینجا ببعد جاده دست نخورده است و بهمین خاطر سطح جاده سفت و رکاب زدن در آن بمراتب راحت تر از مسیر قصربهرام به سفیدآب می باشد ، هر چند باد کماکان در جهت مخالف می وزد ولی بطور مداوم رکاب زده تا به تابلو منطقه حفاظت شده می رسیم حدود ساعت 5 عصر به شن رود می رسیم که عملاً جاده در زیر شن مدفون شده با استفاده از جی پی اس مسیر را مجدداً شناسائی کرده و با تشخیص محل واقعی جاده به مسیرمان ادامه می دهیم با توجه به کمبود وقت به سرعت خودمان اضافه می کنیم ( حدوداً 30 کیلومتر در ساعت ) تا حدود یک ساعت بعد به تپه های شنی مرنجاب می رسیم و کاروانهائی که برای استفاده از تپه های شنی در محل چادر زده اند می رسیم و پس از اندکی توقف ، در تاریکی با کمک چراغ به طرف کاروانسرای مرنجاب حرکت می کنیم حدود ساعت 7 شب به کاروانسرای مرنجاب می رسیم و پس از استراحت کوتاهی به داخل کاروانسرا رفته و با گروه های مختلف گردشگر و دوچرخه سوار که از آران و بیدگل به منطقه آمده اند ملاقات می کنیم و چادر را در محوطه برپا کرده و پس از صرف غذا اولین شب را در کویر بخواب می رویم صبح زود بیدار شده و بعلت ضیغ وقت با ماشین بسمت آران و بیدگل حرکت کرده و پس از بازدید شهر زیرزمینی در شهر نوش آباد در جوار شهرستان کاشان بسمت قم حرکت می کنیم و از آنجا هم به زنجان از طرف بوئین زهرا حرکت می کنیم .
1. نکاتی که می توان در مسیر ذکر کرد بررسی شرایط آب و هوائی منطقه ضروری است ، حتی مسیر وزش باد ، بارندگی و سایر شرایط لازم را در نظر گرفت در صورت بارندگی عملاً تردد در مسیرهای فوق غیر ممکن است .
2. برای حرکت سریع در منطقه از بردن بار اضافی خودداری کرد علی الخصوص طوری برنامه ریزی شود که حد الامکان در داخل پارک کویر شب مانی نداشته باشیم بهتر است چون از تحمیل بار اضافی خودداری می شود .
3. قبل از رفتن به برنامه حتماً آمادگی لازم کسب کرده و تمرینات به اندازه کافی داشته باشیم
4. داشتن جی پی اس و وارد کردن اطلاعات جغرافیائی منطقه به دستگاه الزامی است می توانید فایل مسیر رااز قسمت بالا دانلود کنید و همراه داشته باشید .
5. رو زین های ژله ای که واقعاً کارائی عالی دارد بعلت طولانی بودن مسافت در صورت نبودن رو زین ژله ای با مشکل مواجه می شویم
6. بعلت وجود شن از روغن کاری دوچرخه ها قبل از حرکت پرهیز شود .
7. آب شیرین به اندازه کافی همراه داشته باشید و از سالم بودن دوچرخه ها مطمئن شویم

PictographMine Altitude 0 ft

آب انبار قیلوله

بیراهه

پنچری دوچرخه

Photo ofتابلو مبارکیه قصربهرام سه راهی اطاقک Photo ofتابلو مبارکیه قصربهرام سه راهی اطاقک Photo ofتابلو مبارکیه قصربهرام سه راهی اطاقک

تابلو مبارکیه قصربهرام سه راهی اطاقک

تابلو مبارکیه قصر بهرام سه راهی اطاقک

تپه های شنی

جاده سنگفرش

دره زیبا

PictographCastle Altitude 0 ft
Photo ofطلوع ، دکل مخابرات و ابتدای جاده خاکی Photo ofطلوع ، دکل مخابرات و ابتدای جاده خاکی Photo ofطلوع ، دکل مخابرات و ابتدای جاده خاکی

طلوع ، دکل مخابرات و ابتدای جاده خاکی

کوهپایه

گیاهان مرتعی

محل تقریبی بیراهه

محل تقریبی بیراهه بیراهه ای هست که از قصر بهرام بطرف مرنجاب می رود مسیر را خیلی کوتاه می کند و لی مسیر تسطیح نشده و امکان تردد دوچرخه نیست

PictographSummit Altitude 0 ft

محل چادر زدن تپه شنی

مناسب برای دیدن ستاره ها

محل نصب تابلو

• Photo of Mohammad Shakernejad
    Mohammad Shakernejad Aug 5, 2021

سپاس از توضیحات عالی و عکسهای مفید شما.