Grodziska Pętla

August 26, 2017
August 2017

near Grodzisk Wielkopolski, Województwo wielkopolskie (Rzeczpospolita Polska)

Chcąc odpocząć nieco od nawigacji wybrałem niebieski szlak rowerowy dookoła gminy nazwany Grodziską Pętlą. Rychło się okazało, że nie jest w terenie oznakowany a istnieje tylko w opisach i na mapach. Tak więc po staremu z mapą i GPS-em w miarę wiernie odtworzyłem jego przebieg. Trasa choć płaska to dość urozmaicona, w połowie po drogach gruntowych sporadycznie nieco zapiaszczonych. W części zachodniej tereny leśne. Trudnym odcinkiem okazała się polna droga przed Woźnikami, gdzie kałuże szersze od drogi. Tzw Szlak Pielgrzyma (Woźniki - Ptaszkowo, też nieznakowany) to wyboista i mało komfortowa ścieżka. Trzeba też uważać za Białą Wsią na ponad dwukilometrowym odcinku dość ruchliwej drogi nr 308 z Grodziska do Nowego Tomyśla. Okolice Czarnej Wsi, Albertowska i Sworzyc to charakterystyczne krajobrazy rozproszonego osadnictwa olęderskiego jakie poznałem już w okolicach Nowego Tomyśla. Tylko tu jednak napotkałem jeszcze chatę krytą strzechą. Przebieg szlaku wzbogaciłem o rzut oka na powojskowe lotnisko w Kąkolewie, dworek myśliwski przy Nadleśnictwie Gorzów w Lasówkach, oczywiście klasztor w Woźnikach i "bazę" Grodziskiej Kolei Drezynowej przy stacji Ujazd Wlkp. Sam Grodzisk Wlkp to zapomniana i zdegradowana stolica polskiego browarnictwa. O dawnej świetności miasta świadczą budynki browarów oraz studnia na Rynku odtworzona w 1995, gdzie onegdaj czerpano wodę do produkcji trunku. Szkoda tylko, że Izba Muzealna i Centrum Informacji Turystycznej nie wiadomo dlaczego zamknięte. Zagospodarowanie turystyczne w praktyce więc mierne choć pochwalić trzeba tablice informacyjne tam, gdzie być powinny. Przydała się mapa Powiat Grodziski (topmapa, 1:70 000) i podobna, powielająca te same błędy Nadleśnictwo Gorzów (Lasy Państwowe, 1:50 000).