granicą wersalską do wielkiej ropy

July 21, 2016
July 2016

near Międzychód, Województwo wielkopolskie (Rzeczpospolita Polska)

O ile nie zmęczy nas przejazd koroną wału przeciwpowodziowego to z pewnością da się we znaki przejazd przez strome i piaszczyste wydmy Puszczy Noteckiej oraz uciążliwy odcinek czarnym szlakiem wzdłuż Jez. Kłosowskiego. Stąd trasę tą zaliczyłem do trudnych i polecam ją głównie przełajowcom.
Wątkiem przewodnim było poznanie przebiegu granicy wersalskiej (1920-1939) po przekroczeniu Warty. W okolicach osady Piłki nie pokrywa się on z obecną granicą województw. Na trasie można zobaczyć budynek niemieckiego rzecznego posterunku celnego za Wartą, budynki niemieckiej straży granicznej w Piłce, budynek polskiej strażnicy granicznej w Sowiej Górze, ruiny polskiej strażnicy w osadzie Radusz.
W ostatnich latach na terenie Puszczy Noteckiej odkryto największe w Polsce zasoby ropy naftowej eksploatowane obecnie przez kilka odwiertów. O skali wydobycia świadczy zlewnia zbiorcza za Sowią Górą w kierunku Drezdenka.
Dużo miejsc biwakowych i możliwości do kąpieli. Polecam też restaurację Lubiatka w Lubiatowie.
Korzystałem z mapy Miasto i Gmina Międzychód w skali 1:70 000 wydanej przez Top Mapę.

granica wersalska

miejsce przejścia granicy przez Wartę. Za rzeką widać dawny niemiecki posterunek wodny urzędu celnego

PictographRuins Altitude 192 ft

Radusz - ruiny strażnicy

ruiny budynku straży granicznej w nieistniejącej już wsi Radusz