Gmina Wysoka. Góry Wysockie

1904
July 5, 2021
July 2021

near Wysoka, Województwo wielkopolskie (Polska)

Urozmaicona trasa z przewagą dróg gruntowych. Dojazd do pomnika w Górach Wysockich od strony szosy do Rudnej zupełnie nieoznaczony i pewnie bym tam nie trafił bez wskazań GPS-u. Przy pomniku rozstrzelanych piękna panorama miasta. Próba dotarcia do leśniczówki Mościska od strony Wysokiej Małej okupiona dużym wysiłkiem - droga nie istnieje i trzeba było przedzierać się przez skraj pól. Dojazd do cmentarza Orlandów w Starych może stwarzać problemy. Wprost od asfaltu dojazd zagradza złowroga tablica 'Teren prywatny'. Chcąc objechać od strony Jez. Stare znowu ta sama tablica. Gdy ją zignorujemy dojedziemy do celu po kilkuset metrach. Na trasie kilka zabytkowych kościołów (Bądecz, Wysoka, Tłukomy, Bługowo, Podróżna) i pałaców. Do pałacu w Mościskach nie ma dojazdu. Pamiątki po przedwojennej granicy to budynek urzędu celnego i dom celników w Bądeczu. Ogólnie przekraczamy granicę trzy razy. Trochę piasku przy wyjeździe z Tłukomów, po za tym drogi dość łatwe. Jezioro Stare o nieprzystępnym brzegu. Na terenie gminy Złotów częste tablice informacyjne o historii miejscowości. W okolicy wsi Stare ślady czerwonego szlaku rowerowego. Korzystałem z mapy Krajna nad Notecią (1:75 000, Cartomedia) gdzie najcieńsze dróżki mogą zawodzić oraz Nadleśnictwo Złotów (Lasy Polskie, 1:50 000) w części północnej.