gmina Wapno - wieś, która zapadła się pod ziemię

Photo ofgmina Wapno - wieś, która zapadła się pod ziemię Photo ofgmina Wapno - wieś, która zapadła się pod ziemię Photo ofgmina Wapno - wieś, która zapadła się pod ziemię

5 hours one minute
August 16, 2023
August 2023

near Wapno, Województwo wielkopolskie (Polska)

największa w dziejach PRL-u katastrofa górnicza rozegrała się w nocy z 4 na 5 sierpnia 1977 kiedy to kopalnia soli zalana została nagle wodą. Na skutek tego zapadło się ponad 40 budynków a większość mieszkańców ewakuowano, z czego około połowa już nie wróciła. Wraz z zamknięciem kopalni, która dostarczała większość soli na rynku krajowym minęły lata prosperity ale górniczą przeszłość Wapna widać na każdym kroku. Teren kopalni jest nieogrodzony i można tam spokojnie się rozejrzeć. Działa tam kilka małych firm. Nad całością dominuje wysoki budynek młyna solnego. Wszystkie drogi łatwo przejezdne, polne często utwardzone na przemian z asfaltowymi. Jest to zapewne najmniejsza gmina wiejska w Wielkopolsce. Bardzo miłe wrażenie wywarła na mnie Srebrna Góra z pięknym zespołem dworskim (obecnie DPS) i pobliskim kościołem. Całość tworzy bardzo zwarte i malownicze założenie. W Srebrnej Górze urodziła się piosenkarka Irena Jarocka. Teren raczej płaski ale starałem się wykorzystać dwa małe kompleksy leśne. Ciekawe opowieści o historii tych okolic można przeczytać w książce Zbigniewa Grabowskiego 'Stąpając po śladach Ojców' wydanej w 2013.

PictographReligious site Altitude 344 ft
Photo ofkaplica grobowa Koernerów, dziedziców Stołężyna, z roku 1890 Photo ofkaplica grobowa Koernerów, dziedziców Stołężyna, z roku 1890 Photo ofkaplica grobowa Koernerów, dziedziców Stołężyna, z roku 1890