gmina Wągrowiec (4) - Potulice i rezerwat 'Dębina'

Photo ofgmina Wągrowiec (4) - Potulice i rezerwat 'Dębina' Photo ofgmina Wągrowiec (4) - Potulice i rezerwat 'Dębina' Photo ofgmina Wągrowiec (4) - Potulice i rezerwat 'Dębina'

October 12, 2023
October 2023

near Wągrowiec, Województwo wielkopolskie (Polska)

Trasa po zachodniej części gminy. Jej druga część od Potulic ciekawsza, ale nim opuścimy wieś warto zapoznać się z wieloma zabytkami. Dwór Biegańskich z pocz. XIX w. uratowany przed zrujnowaniem oczekuje na dalszy remont. Drewniany kościół pw. św. Katarzyny zaciekawił mnie nie tylko swoją architekturą ale i z powodu okazałych grobowców okolicznych rodów szlacheckich (Biegańscy, Nieżychowscy). Tam też znajduje się miejsce pochowku ostatniego opata cystersów wągrowieckich - Ludwika Ruteckiego (zm. 1818). Przy wyjeździe na Potuły świątynia grecka z dawnego parku dworskiego a obecnie kaplica cmentarna. W Runówku zaskoczył mnie widok farmy dyniowej, szczególnie ciekawej o tej porze roku. Przez rezerwat Dębina prowadzi ścieżka spacerowa - może być mało czytelna gdy spadną liście. Sam rezerwat przyciąga uwagę mnogością powalonych dużych drzew tworzących unikalny klimat. Najgorszy odcinek od szosy do Rogoźna. Teren stadniny Ostrowo-Młyn jest prywatny i aby dostać się do jazu przy ujściu Wełny do jez. Łęgowskiego trzeba kluczyć leśnymi przecinkami. Przy samym jazie nieciekawy zapach ścieków zniechęca do dłuższego postoju. Ścieżka wzdłuż brzegu jeziora nie istnieje i tak samo nieaktualny jest widoczny na mapach pieszy szlak czerwony, który nią niby prowadzi. Z okolic jazu daleki widok przez jezioro na kościół pocysterski w Wągrowcu. Jedyne zorganizowane miejsce na postój przy dębie Korfanty - pomniku przyrody. W terenie nie spostrzegłem żadnych znaków szlaków turystycznych.

PictographTree Altitude 304 ft

Dąb Korfanty - pomnik przyrody

PictographWaterfall Altitude 302 ft
Photo ofJaz piętrzący przy ujściu Wełny do Jez. Łęgowskiego Photo ofJaz piętrzący przy ujściu Wełny do Jez. Łęgowskiego Photo ofJaz piętrzący przy ujściu Wełny do Jez. Łęgowskiego