gmina Szamocin (2) - Cygańskie Doły i młyny na Margonince

Photo ofgmina Szamocin (2) - Cygańskie Doły i młyny na Margonince Photo ofgmina Szamocin (2) - Cygańskie Doły i młyny na Margonince Photo ofgmina Szamocin (2) - Cygańskie Doły i młyny na Margonince

October 8, 2022
October 2022

near Szamocin, Województwo wielkopolskie (Polska)

Początek trasy to objazd po wszystkich atrakcjach i ciekawostkach miasta. Oprócz zabytkowych budowli (dwa kościoły, ratusz, szachulcowy spichlerz, drewniany lamus ...) zaliczają się na pewno do nich głaz narzutowy w Atanazynie i Długa Ulica Umarłych. Na wschodnich obrzeżach miasta poprowadziłem trasę przez malownicze leśne jeziorka zwane Cygańskimi Dołami. Przejazd jest tam dość trudny, trasa najczęściej przebiega wąskimi dróżkami wędkarzy. Same jeziorka jak słyszałem są własnością prywatną. Dobre miejsce do odpoczynku na kąpielisku miejskim nad Jez. Siekiera. Ścieżką edukacyjną można je wygodnie objechać dookoła. Od kąpieliska do granicy gminy odchodzi asfaltowa droga rowerowa po dawnym torowisku linii Chodzież - Szamocin - Gołańcz. Dobrymi drogami dotarłem nad rzeczkę Margoninkę -zachodnią granicę Pałuk. Na małym odcinku (do Raczyna) zbudowano na niej 7 różnego typu młynów i tartaków napędzanych nurtem wody. Budynki zachowały się do dziś. Następnym etapem był Zalew Mielimąka o pow. 55 ha oddany do użytku w roku 2000. Powrót zaplanowałem po łąkach nadnoteckich gdzie niegdyś istniała wyludniona wieś Antoniny. Nie ma po niej już śladu oprócz pamiątkowego głazu. Doceniam inwestycje miasta w podniesieniu walorów turystycznych gminy - ścieżki rowerowe, tablice informacyjne. Korzystałem z mapy gmina Szamocin (1:35 000, Urząd Gminy).

PictographPicnic Altitude 250 ft
Photo ofmiejsce biwakowe Szamocińskiego Bractwa Piwnego Photo ofmiejsce biwakowe Szamocińskiego Bractwa Piwnego Photo ofmiejsce biwakowe Szamocińskiego Bractwa Piwnego