gmina Szamocin (1) - część wschodnia

Photo ofgmina Szamocin (1) - część wschodnia Photo ofgmina Szamocin (1) - część wschodnia Photo ofgmina Szamocin (1) - część wschodnia

September 15, 2022
September 2022

near Lipia Góra, Województwo wielkopolskie (Polska)

Nie wiem czy to piękna pogoda czy uroki tej okolicy sprawiły, że podróż ta bardzo miło i na długo zapewne zapisała się w mojej pamięci. Dominująca na północy wysoka krawędź Doliny Noteci z masywem Dębowej Góry sprawia, że chwilami widoki przypominały krajobraz przedgórza. Okolice zmienne - rozległe łąki, pola, lasy i zatopione w nich małe, malownicze jeziorka. Kilka zabytków, wśród nich najcenniejszy w gminie - kościół pw św. Anny w Jaktorowie z muru pruskiego. Rozproszone wsie to często dawniejsze osady olenderskie choć materialnych pozostałości po tych pierwszych osadnikach z czasem już coraz mniej. Drogi z reguły przejezdne ale czasami na krótkich odcinkach typowo crossowe (na łęgach noteckich i w okolicy Jez. Borowskiego). Za Borownem nieco więcej piasku. Przy kościołach tablice informacyjne. Po trasie napotykałem znaki różnych szlaków ale znowóż stary problem - jak z nich korzystać bez jakiejkolwiek informacji ? Urząd Gminy wydał mapę w dobrej skali (1:35 000) na której przedstawiono propozycję 10 tras rowerowych po gminie (nie znakowanych w terenie). Korzystałem też z mapy Powiat Chodzieski (1:50 000, Starostwo Powiatowe w Chodzieży) gdzie wyrysowano szlaki Nadleśnictwa Podanin. Najpełniejszą zaś bazą informacji jest książka pana Andrzeja Kruszyny "Pieszo rowerem i samochodem po Szamocinie i okolicy" wydana w 2009 (bardzo trudna do kupienia).