gmina Okonek (1) - okolice Lędyczka

Photo ofgmina Okonek (1) - okolice Lędyczka Photo ofgmina Okonek (1) - okolice Lędyczka Photo ofgmina Okonek (1) - okolice Lędyczka

June 9, 2022
June 2022

near Lędyczek, Województwo wielkopolskie (Polska)

Lędyczek - do 1973 kiedy to utracił prawa miejskie był najmniejszym miastem w Polsce (ok 440 mieszkańców). Tutaj w odległości ok pół kilometra wpadają do Gwdy jej cztery dopływy: Debrzynka, Czarna, Szczyra i Chrząstawa stąd kiedyś istniała ścieżka edukacyjna od parkingu leśnego nad Gwdą o nazwie "W Dolinie Pięciu Rzek". Z braku funduszy zlikwidowano ją ale pozostało trochę drobnej infrastruktury. Po wyjeździe z Lędyczka piękne widoki na Gwdę. Kiedy ponownie napotkamy czerwony szlak rowerowy doprowadzi on nas do czarnego i po chwili odbijamy w stronę rzeki. Tu niespodzianka - mostu nad Debrzynką nie ma. Możemy albo przeprawić się po szczęśliwie zwalonym tu drzewie albo po resztkach mostu albo pieszo - woda nie sięga kolan. Po drugiej stronie szybko odnajdujemy drogę do osady Ostrza. Dawny szlak rowerowo-pieszy "Nad Czarną" został zamieniony na szlak pieszy niebieski. Nikła dróżka co kilkanaście metrów przegrodzona jest powalonymi drzewami stąd przejazd jest bardzo uciążliwy i pewnie dlatego szlak rowerowy czerwony po kilkudziesięciu metrach odbija na drugą stronę szosy do Okonka. Dobrze zagospodarowane i bardzo czyste Jez. Leśne, wygodna droga otacza je dookoła. Powrót do Lędyczka dojazdem pożarowym nr 7 razem ze szlakiem czerwonym. Główna trudność na tej trasie polega na przeprawie przez Debrzynkę. Korzystałem z mapy Nadleśnictwo Lipka (1:50 000, Lasy Państwowe/Compass)