gmina Kamieniec. Wielkopolskie piramidy

Photo ofgmina Kamieniec. Wielkopolskie piramidy Photo ofgmina Kamieniec. Wielkopolskie piramidy Photo ofgmina Kamieniec. Wielkopolskie piramidy

August 19, 2017
August 2017

near Kamieniec, Województwo wielkopolskie (Rzeczpospolita Polska)

Duży udział dróg asfaltowych, gruntowe miejscami zapiaszczone. Trudny odcinek z Cykowa do Borzysławia, brak drogi zmusza do improwizowania po łąkach, w najgorszym razie można po torowisku nieczynnej kolei. Gwoździem programu są zachowane kurhany kultury unietyckiej z epoki wczesnego brązu (ok 4000 lat temu) w Wilanowie. Z odkopanych przedmiotów sądzi się, że pochowano tutaj ludzi znacznych rangą w hierarchii plemiennej, być może wodzów. Jest to jedyne duże cmentarzysko kurhanowe w Europie Środkowej. Do naszych czasów zachowały się 4 kurhany wzdłuż drogi do Łęk Małych.
Przejazd przez Kotusz daje możliwość pobieżnego zapoznania się z krajobrazem Wielkiego Łęgu Obrzańskiego, powstałego na miejscu dawnych bagien po regulacji Obry. Na trasie wiele wartościowych zabytków architektury: kościoły w Parzęczewie i Łękach Wielkich (drewniane), Kamieńcu oraz pałace i dwory (Szczepowice, Parzęczewo, Ujazd, Karczewo ...). Pasjonatów przyrody powinien zaciekawić pomnikowy, największy w Wielkopolsce okaz miłorzębu przy pałacu w Parzęczewie oraz okazały płaczący, niebieski cedr jaki znalazłem w Puszczykówcu.
Zagospodarowanie turystyczne bardzo skromne: brak wydawnictw promocyjnych, brak znakowanych szlaków, nieliczne tablice informacyjne i miejsca do odpoczynku (tylko przy kurhanach).
Korzystałem z mapy Powiat Grodziski (1:70 000, Topmapa).